Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Forside >
Nyhetsarkiv >
Brev >
Frysbestemmelsen

Frysbestemmelsen

Brev

Publisert: 18. mars 2022

Brev til Regnskap Norge
V/ Knut Høylie

Dato: 17.03.2022

 

Finanstilsynet har i e-post 7. mars 2022 til Revisorforeningen uttalt følgende som svar på om revisjonstjenester omfattes av sanksjonsregelverket:

"Forskrift om restriktive tiltak vedrørende handlinger som undergraver eller truer Ukrainas territorielle integritet, suverenitet, uavhengighet og stabilitet forbyr, blant annet, å stille formuesgoder til rådighet for sanksjonerte personer og foretak, herunder foretak eiet og/eller kontrollert av sanksjonerte enheter, jf. § 3. I § 2 bokstav b defineres "formuesgoder" som alle typer aktiva, materielle eller immaterielle, fast eiendom eller løsøre, som ikke er penger, men som kan benyttes til å skaffe penger, varer eller tjenester.

Tidligere tolkningsuttalelser fra UD og EU om rekkevidden av frysforpliktelsene legger til grunn en vid forståelse av definisjonen av "formuesgoder", slik at det i praksis dekker alle varer og tjenester, direkte og indirekte. Begrunnelsen for dette er det at å tilby en tjeneste til en sanksjonert enhet vil kunne sette dem i stand til å anvende tjenesten til å fortsette sitt virke, og dermed skaffe ytterligere penger, varer eller tjenester (https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/200619-opinion-financial-sanctions_en.pdf):

Providing services to or working for the Entity can be considered as making economic resources indirectly available to the designated person, insofar as it enables the latter to obtain funds, goods, or services.

Finanstilsynet antar at denne forståelsen må legges til grunn både for tjenester for listeførte selskaper og for selskaper som er eid eller kontrollert av listeførte personer."

Finanstilsynet legger til grunn at regnskapsføringstjenester, på samme måte som revisjonstjenester, vil omfattes av sanksjonsregelverket. Dette gjelder også tjenester ved rapportering til offentlige myndigheter når dette legger til rette for fortsatt virksomhet for et listeført selskap eller selskap som er eid eller kontrollert av listeført person.

Sanksjonene EU har innført så langt i år knyttet til krigen i Ukraina er ikke implementert i norsk rett p.t. Det er ventet at sanksjoner tilsvarende EUs sanksjoner blir implementert snarlig. Svarene over er basert på gjeldende forskrift om sanksjoner knyttet til Ukraina, som i utforming følger et likeartet oppsett hva angår rekkevidde, definisjoner etc. for EU-regler om finansielle sanksjoner.

Det er Utenriksdepartementet (UD) som er ansvarlig myndighet etter sanksjonsloven og som er nærmest til å tolke eget regelverk. Svarene knyttet til sanksjoner er derfor kun Finanstilsynets forståelse av regelverket. Regnskap Norge må selv vurdere behovet for avklaring direkte mot UD, herunder om ansvarsfrihetsregelen i gjeldende forskrift § 8a.

Finanstilsynet kjenner ikke til om andre parter har kartlagt hvilke norske foretak som vil omfattes av nye sanksjonsregler.

Relevant

  • Sanksjoner mot Russland innført i norsk rett
  • Oppdatert veileder om frysbestemmelsene
  • Brev til Revisorforeningen: Sanksjoner mot Russland – betydning for revisjonsoppdrag
Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972 

Til toppen av siden expand_less