Fastsettelsen av NIBOR
Nyheter
Publisert: 8. april 2013
Sist endret: 25. mars 2019
Vedlegg
Finanstilsynets har tidligere behandlet spørsmålet om Nibor i brev til Finansdepartementet 31. august 2012.
Det har internasjonalt vært avdekket tilfeller av manipulasjon av referanserenter i interbank-markedet. Finanstilsynet har ikke funnet belegg for at den norske referanserenten – Nibor - er manipulert eller forsøkt manipulert, men kan heller ikke avkrefte dette. Videre foreligger det ikke noe klart alternativ til en markedsbasert Nibor-fastsettelse. Bortsett fra helt korte lån (dagslån) er det et begrenset interbankmarked i norske kroner. Et interbankmarked i norske kroner kan ikke etableres gjennom myndighetstiltak, og det er i praksis vanskelig å få deltakerne i Nibor-panelet til å kvotere renter uten at disse tar utgangspunkt i valutabyttemarkedet.
Rammeverket for Nibor-fastsettelse må styrkes og gjøres mer robust mot mulig manipulasjon, og bankenes kvoteringer må være åpne for etterprøving og kontroll. Et robust system vil bidra til å styrke tilliten til Nibor. Fastsettelsen av Nibor vil være gjenstand for økt oppmerksomhet fremover og Finanstilsynet følger opp fastsettelse av Nibor gjennom tilsyn med panelbankene, bl.a. med stedlige tilsyn i alle panelbanker i mai 2013.
Det er etter Finanstilsynets syn særlig tre hovedområder hvor det må iverksettes tiltak for å styrke dagens system:
- Finans Norges og panelbankenes ansvar bør konkretiseres. Hver enkelt bank er ansvarlig for egen kvotering. Finans Norge må sørge for organer for overvåking og kontroll med Nibor-kvoteringen. Dette bør tydeliggjøres og systematiseres.
- Det bør stilles krav til panelbankenes offentliggjøring, dokumentasjon, loggføring og kontroll av egne kvoteringer og de vurderinger som er lagt til grunn for kvoteringen. Dokumentasjon og loggføring vil muliggjøre etterprøving og kontroll av kvoteringen.
- Finans Norge bør etablere et overvåkingsorgan samt et undersøkelsesorgan med bredere sammensetning enn styringsgruppen. Et overvåkingsorgan bør ha det overordnede ansvar for oversyn med prosessene og bankenes enkeltbidrag. Det bør etableres klare retningslinjer for overvåkingsorganets rolle og oppgaver som bør omfatte varslingsrutiner til Finanstilsynet og styringsgruppen. Undersøkelsesorganet bør ha ansvar for å motta og vurdere henvendelser om mulige uregelmessigheter ved fastsettelsen av Nibor. Undersøkelsesorganet bør ha en annen sammensetning enn, og være uavhengig av, styringsgruppen.
Finanstilsynet vil komme tilbake med vurdering av behovet for offentlig regulering av rammeverket for fastsettelse av Nibor basert på internasjonal praksis, etter gjennomførte stedlige tilsyn, og når Finans Norge selv har iverksatt sine tiltak for å styrke systemet.
Finanstilsynet har under arbeidet hatt kontakt med Finans Norge.
Vedlegg: