Fakturering av kredittkort – undersøkelse av foretakenes gjennomføring av retningslinjene
Nyheter
Publisert: 29. september 2014
Sist endret: 13. juli 2016
I juni 2013 fastsatte tilsynet derfor retningslinjer for å fakturere kredittkort. Våren 2014 gjennomførte tilsynet en ny undersøkelse for å se hvor langt foretakene var kommet i gjennomføringen av retningslinjene.
Undersøkelsen omfatter alle banker og finansieringsforetak som både utsteder og fakturerer kredittkort. Disse utgjør 34 foretak.
De fleste foretakene oppfyller nå de fleste retningslinjene. Men hele 15 foretak gir fortsatt ikke kunden mulighet til å avtale fakturering av totalt utestående gjeld og 8 foretak bruker fortsatt avtalegiro uten at kunden har avtalt slik fakturering. Finanstilsynet viser i den sammenheng til at det i en tidligere undersøkelse fremgår at hele 46 prosent av kundene betaler totalt utestående gjeld ved første gangs fakturering og 26 prosent betaler mer enn minimumsbeløpet. Det er derfor viktig at foretakene tilbyr de kundene som ønsker det, fakturering av totalt utestående.
Samlet utestående kredittkortgjeld pr. 30. april 2014 i de 34 foretakene, var 44,5 mrd. kroner.
Mange av foretakene er nå i prosess for å få inntatt en statisk tabell på fakturaen som viser kostnadene som påløper ved utsatt betaling, men så langt har kun et fåtall dette på plass.
Flere mindre sparebanker benytter en leverandør av datatjenester som enda ikke tilbyr tjenester som oppfyller kravene. Men tilsynet har fått opplyst at en ny løsning skal være klar om kort tid. Også andre leverandører av datatjenester arbeider med endringer i systemene for at kundene skal kunne gjennomføre retningslinjene fullt ut.
Finanstilsynet vil fortsette å følge opp gjennomføringen av retningslinjene overfor de foretakene som så langt ikke har dette på plass. Tilsynet mener at foretakene nå har hatt tilstrekkelig tid til å foreta endringer og at kundene derfor innen kort tid burde få det tilbudet og den informasjonen som kreves etter retningslinjene.
Fakta:
Finansavtaleloven stiller krav til foretakene både når de utsteder og fakturerer kredittkort. Dette omfatter blant annet krav til kredittvurdering, plikt til å forklare kunden konsekvensene av avtalen og frarådingsplikt.
Finanstilsynsloven § 3 fastsetter at Finanstilsynet skal se til at institusjonene underlagt tilsyn virker på en hensiktsmessig og trygg måte og at tilsynet skal se til at institusjonene i sin virksomhet ivaretar interessene og rettighetene til forbrukerne.
For å ivareta formålet med finansavtalelovens regelverk og forbrukernes interesser, fastsatte Finanstilsynet følgende retningslinjer for institusjonens virksomhet:
- En søknad om kredittkort bør alltid avslås ved negativ kredittvurdering.
- Opplysningene i kontoutskriften, se finansavtaleloven § 48a, skal gis på fakturaen eller i et vedlegg til fakturaen. Opplysningene skal gis månedlig, og opplysningene skal være godt synlige.
- På alle fakturasystemer skal fakturaens beløpsfelt være uutfylt, eller angi kundens totalt utestående kredittbeløp.
- Det skal fremgå av fakturaen at kunden selv kan velge et annet og høyere beløp enn minimumsbeløpet.
- Kunden skal alltid gis adgang til å avtale fakturering av totalt utestående kreditt, og å endre valgt fakturabeløp i hele avtaleperioden.
- Avtalegiro bør bare benyttes hvis kunden har valgt å få fakturert totalt utestående kreditt.
- Alle fakturaer hvor kunden har utestående kreditt, bør inneholde en tabell som viser kostnadene ved ulike betalingsløsninger.