Trustbuddy og norske myndigheter
Nyheter
Publisert: 31. januar 2014
Sist endret: 14. juli 2016
I Dagens Næringsliv 29. januar 2014 går styreformannen i foretaket Trustbuddy, Eivind Jørundland, til angrep på norske myndigheter, og da spesielt Finanstilsynet, fordi han mener vi bremser nyskaping når vi stopper virksomheten til Trustbuddy i Norge.
Finanstilsynet har, i samarbeid med Forbrukerombudet, arbeidet for å stoppe virksomheten til Trustbuddy fordi foretaket ikke følger norsk lov. Trustbuddy har ingen tillatelser til å drive virksomhet i Norge og heller ingen tillatelser i andre land som gir rett til å drive slik virksomhet her. Trustbuddy har heller aldri søkt om tillatelse til å drive virksomhet i Norge. Dette er derfor ikke et spørsmål om å hindre nyetableringer eller innovasjon.
Det har vært uenighet mellom foretaket og tilsynet om hvilke tillatelser som er påkrevd. Det som imidlertid er klart er at virksomheten krever tillatelse fra myndighetene. Alle foretak som driver næringsvirksomhet som innebærer mottak og formidling av andres penger må ha myndighetenes tillatelse. Dette er viktig og nødvendig forbrukerbeskyttelse. Dette er heller ikke særnorske regler. Norge følger på dette området EUs reguleringer.
Hvis Trustbuddy hadde hatt bankkonsesjon i Sverige, som styreformannen synes å mene, ville foretaket også kunne drive grensekryssende virksomhet inn i Norge. Det kreves kun en melding til svenske myndigheter som formidles videre til norske myndigheter. Finanstilsynet har imidlertid aldri mottatt en slik melding. Svenske myndigheter opplyser derimot at Trustbuddy så langt ikke har bankkonsesjon i Sverige. Dette er bakgrunnen for vårt forbud mot markedsføring i Norge.
Internasjonalt økes nå kravene til kapital for bankenes utlån. Finanskrisen viser at solide banker er avgjørende både for stabiliteten i det finansielle system og for den enkelte bruker av finansielle tjenester. God soliditet og godt tilsyn er viktig for at bankene skal kunne yte de tjenestene kundene krever, og ikke minst viktig for forbrukeren når han søker boliglån, når bankinnskuddet skal tas ut, når han skal få forsikringsoppgjøret og når pensjonen skal utbetales mv.
Trustbuddy har påklaget tilsynets vedtak om stopp i markedsføringen til Finansdepartementet. Dette gjelder imidlertid hva som skal regnes som markedsføring og ikke om foretaket kan drive markedsføring.