Utvalgte temaer av særlig praktisk betydning for revisorer og revisjonsforetak ved ikrafttredelse av ny revisorlov.
Publisert: 17. desember 2020
Ny revisorlov gjelder fra 1. januar 2021. Finanstilsynet vil her gi informasjon om utvalgte temaer av særlig praktisk betydning for revisorer og revisjonsforetak ved ikrafttredelse av ny lov. Temaene er basert på spørsmål Finanstilsynet ofte mottar om ny revisorlov.
Informasjonen tar ikke sikte på å være uttømmende om forhold etter ny revisorlov som kan ha betydning for revisorer og revisjonsforetak. Det vises derfor til øvrig informasjon som er gitt på Finanstilsynets nettsted. Informasjonen vil bli oppdatert over årsskiftet. Finanstilsynet vil senere vurdere behovet for ytterligere veiledning i rundskriv og oppdatering av rundskriv gitt etter revisorloven av 1999.
Personer som har godkjenning som revisor når ny lov trer i kraft
1. Alle godkjente revisorer får tittelen "statsautorisert revisor"
Alle som er godkjente revisorer per 31. desember 2020 tildeles tittelen "statsautorisert revisor", og skal benytte denne tittelen. Tittelen "registret revisor" skal ikke lenger benyttes. Endring av tittel skjer automatisk i Revisorregisteret og kontakt med Finanstilsynet er ikke nødvendig.
2. Hvem har rett til å påta seg revisjonsoppdrag og avgi revisorbekreftelser?
Det er bare revisorer som Finanstilsynet har tildelt et revisorregisternummer som har rett til å være ansvarlig for oppdrag om lovfestet revisjon eller avgi revisorbekreftelser, enten som utpekt av et revisjonsselskap eller fordi virksomheten drives i eget navn.
Finanstilsynets virksomhetsregister viser hvilke revisorer som er tildelt revisorregisternummer.
Revisorer som er oppført med revisorregisternummer har automatisk rett til å være ansvarlig for oppdrag om lovfestet revisjon og avgi revisorbekreftelser, og kontakt med Finanstilsynet er ikke nødvendig. Se om nytt etterutdanningskrav i punkt 4.
Revisorer som ikke er oppført med revisorregisternummer har ikke rett til å være ansvarlig for oppdrag om lovfestet revisjon og avgi revisorbekreftelser. I punkt 3 beskrives hvordan slik rett oppnås.
3. Hvordan oppnå rett til å påta seg revisjonsoppdrag og avgi revisorbekreftelse?
Frem til 31. desember 2020 skal søknadsskjema etter gjeldende lov benyttes (revisorloven av 1999). Skjemaet er tilgjengelig på Finanstilsynets nettsted:
For at søknaden skal bli behandlet etter gjeldende lov må søker oppfylle samtlige krav, også kravet om sikkerhetstillelse.
Fra 1. januar 2021 skal Altinn-skjema KRT-1019 benyttes:
Det må dokumenteres at kravet til etterutdanning er oppfylt. Skjemaet inneholder også spørsmål som skal benyttes til vurdering av søkers skikkethet.
Revisorer som ikke ønsker rett til å påta seg oppdrag om lovfestet revisjon bør sette seg inn i den overgangsordningen som er omtalt i punkt 5.
4. Nytt etterutdanningskrav og Finanstilsynets kontroll av dette
Minstekravet til etterutdanning øker fra 105 til 120 timer de siste tre år.
Revisorer som er identifisert med revisorregisternummer må oppfylle det nye etterutdanningskravet første gang per 31. desember 2021. Finanstilsynet kontroll av dette vil skje på samme måte som tidligere, det vil si på stedlig tilsyn eller som et dokumentbasert tilsyn.
5. Revisorregisteret, revisorregisternummer og overgangsregler med ulike kategorier/betegnelser
Revisorregisteret inngår i Finanstilsynets virksomhetsregister.
Ny revisorlov legger opp til at Revisorregisteret bare skal vise revisorer som har rett til å være ansvarlig for oppdrag om lovfestet revisjon eller avgi revisorbekreftelser. Dette innebærer at alle som står oppført i Revisorregisteret vil ha krav om etterutdanning. Disse endringene er kombinert med en deponeringsordning som er nærmere omtalt i punkt 6.
Den nye loven inneholder en overgangsordning som gjelder frem til 31. desember 2023. Overgangsordningen er gitt for at revisorer som ikke er registrert med revisorregisternummer, ikke umiddelbart skal miste retten til å benytte tittelen "statsautorisert revisor" når ny lov trer i kraft. Selv om overgangsordningen innebærer at tittelen "statsautorisert revisor" kan benyttes i en periode, gir den ikke revisor rett til å være ansvarlig for oppdrag om lovfestet revisjon eller avgi revisorbekreftelser. Hvis en slik rett skal oppnås, må etterutdanningskravet være oppfylt og kontrollert av Finanstilsynet ved innsending av Altinn-skjemaet KRT-1019, se punkt 3.
For at Revisorregisteret skal gi tydelig informasjon om hvilke revisorer som ikke har rett til å være ansvarlig for oppdrag om lovfestet revisjon eller avgi revisorbekreftelser i overgangsperioden, vil betegnelsen være "statsautorisert revisor uten revisorregisternummer". Denne tilleggsopplysningen vil bli automatisk registrert i Finanstilsynets register, og det er ikke nødvendig å ta kontakt med Finanstilsynet.
6. Deponeringsordningen etter ny revisorlov
Etter ny lov kan en revisor som frivillig sier fra seg godkjenningen som statsautorisert revisor senere få ny godkjenning på grunnlag av den tidligere godkjenningen ("deponering"). Tittelen "statsautorisert revisor" kan ikke benyttes etter at deponering har skjedd.
Fra 1. januar 2021 kan godkjenningen deponeres ved bruk av Altinn-skjema KRT-1031:
Deponering innebærer at godkjenningen ikke er aktiv og ikke vises i Finanstilsynets virksomhetsregister.
Deponeringsordningen gjelder bare i situasjoner der revisor frivillig har sagt fra seg godkjenningen. Det anses ikke som frivillig dersom Finanstilsynet har varslet vedtak om tilbakekall av godkjenningen.
Revisor som ønsker å få ny godkjenning etter en deponering, må benytte Altinn-skjema KRT-1019.
Når overgangsordningen som omtalt i punkt 5 utløper 31. desember 2023, vil revisorer med betegnelsen "statsautorisert revisor uten revisorregisternummer" anses for å ha deponert godkjenningen. Dette vil skje automatisk. Denne gruppen kan søke om ny godkjenning på samme måte som andre som frivillig har deponert godkjenningen.
Slettemeldinger som mottas før 31. desember 2020 behandles etter tidligere lov og omfattes ikke av deponeringsordningen. For denne gruppen vil kravene for godkjenning i ny revisorlov gjelde fullt ut ved en senere søknad, se punkt 8.
Sletting etter tidligere lov skjer ved bruk av skjema KRT-1031 i Altinn før 31. desember 2020.
Personer som ikke har godkjenning som revisor når ny lov trer i kraft
7. Søknad om godkjenning etter revisorloven av 1999
Personer som har slettet sin revisorgodkjenning før ny lov trer i kraft, må søke om ny revisorgodkjenning senest 31. desember 2020 for å kunne benytte de overgangsregler som gjelder etter revisorloven av 1999.
Dersom slettingen har skjedd etter stedlig tilsyn eller annen kontroll fra Finanstilsynet der det ble avdekket alvorlige lovbrudd, vil forholdet som ble avdekket i tilsynssaken inngå i vurderingen av om kravet til skikkethet er oppfylt.
Søknader mottatt til og med 31. desember 2020 behandles etter revisorloven 1999 og med overgangsordninger som gjaldt etter denne loven. Det gjelder selv om søknadsbehandlingen først skjer etter 31. desember 2020.
8. Søknad om godkjenning etter ny lov
Ny lov innfører krav om mastergrad i regnskap og revisjon for godkjenning som statsautorisert revisor. Finanstilsynet er kjent med at det vil fastsettes forskrift som regulerer overgangsregel for kandidater som er i ferd med å oppfylle kravene som gjelder for godkjenning som registrert revisor etter revisorloven av 1999. Nærmere informasjon om denne overgangsordningen vil bli gitt når forskriften er vedtatt.
Krav til mastergrad i regnskap og revisjon gjelder ikke for personer som har deponert godkjenningen, se punkt 6.
Revisjonsforetak
9. Revisjonsplikt
Ny lov innebærer at alle revisjonsforetak har revisjonsplikt, også enkeltpersonforetak, DA og ANS. Revisjonsplikten inntrer for regnskapsår som påbegynnes etter lovens ikrafttredelse, det vil si for regnskapsåret 2021 for revisjonsforetak som ikke har avvikende regnskapsår.
Revisjonsplikten blir fulgt opp av Regnskapsregisteret.
10. Registreringsplikt i Foretaksregisteret
Alle revisjonsforetak skal være registrert i Foretaksregisteret.
Revisorer som skal drive revisjonsvirksomhet i enkeltpersonforetak, må sende melding til Finanstilsynet og angi organisasjonsnummeret før virksomheten kan starte opp.
Revisorer som tidligere har sendt melding til Finanstilsynet trenger ikke å melde på nytt, men må registrere enkeltpersonforetaket i Foretaksregisteret.
11. Lovfastsatte krav til styring og kontroll
Ny lov inneholder krav til organisering, styring og kontroll av virksomheten som er tydeligere enn i tidligere lov. I tillegg er forskrift om risikostyring og interkontroll gjort gjeldende for revisjonsforetak.
Egenrapportering av opplysninger om godkjente revisorer og revisjonsforetak
Plikten til rapportering ved bruk av KRT-1017 (revisjonsforetak) og KRT-1018 (revisorer) gjelder ikke i perioden 01.01.2021 til 31.03.2021. Altinn-skjemaene er under oppdatering og skal etter planen være tilgjengelige i oppdatert versjon 1. april 2021.
Revisorregisteret vil ikke være oppdatert med endringer som skjer i denne perioden. Endringene må meldes inn etter 1. april 2021.
Informasjon på Finanstilsynets nettsted om rapporteringsplikten gjennom KRT-1017: