Sluttrapport fra Sparebank1 SR-Bank etter deltakelse i Finanstilsynets regulatoriske sandkasse for fintech
Nyheter
Publisert: 19. februar 2021
I perioden mai 2020 til desember 2020 har Sparebank1 SR-Bank deltatt i Finanstilsynets regulatoriske sandkasse for fintech gjennom bankens prosjekt "bruk av kunstig intelligens i en digital pensjonsrådgiver". Rapporten fra dette arbeidet er nå ferdigstilt.
Prosjektet hadde som formål å få bearbeidet og tydeliggjort tolkning og forståelse av dagens regelverkskrav til kontroller, rutiner, organisering, autorisasjon og kompetansekrav i en digital rådgivningsløsning. Kompetansedeling mellom Sparebank1 SR-Bank og Finanstilsynet har også vært et viktig mål i prosjektet.
- I prosjektet har Finanstilsynet fått et innblikk i hvordan utvikling og forvaltning av en automatisk rådgiver fungerer og har samtidig fått nyttig kunnskap om bruk av kunstig intelligens. Regelverkene slike rådgivere faller inn under, er i utgangspunktet teknologinøytrale. Selv om det er mange regulatoriske krav som må oppfylles for å kunne gi et investeringsråd, er det ikke identifisert noen større hindre i regelverket for å kunne utvikle en digital rådgiver, sier koordinator for den regulatoriske sandkassen, Vidar Stjern Nordtømme.
Digitale prosesser innen rådgivning på verdipapirområdet forventes å øke i årene framover, både i Norge og i andre land. Digitale prosesser kan være effektiviserende og kostnadsbesparende for finansforetakene. Samtidig kan det bidra til objektiv rådgivning og til at en bredere kundegruppe enn i dag får tilgang til rådgivningstjenester. Å kunne gi flere forbrukere tilgang til riktige og relevante pensjonsråd anses som viktig, særlig i en tid der enkeltpersoner blir ilagt større ansvar for egen pensjonskapital. FinAut har åpnet opp for autorisering av digitale rådgivere fra og med 2021, noe som gjorde prosjektet særlig relevant da det antas at flere finansforetak vil utvikle digitale rådgivere innen kort tid. For Finanstilsynet er det viktig å følge med på denne utviklingen for blant annet å tidlig kunne identifisere eventuelle nye risikoer som oppstår ved bruk av tilsvarende løsninger.
Sparebank1 SR-Bank var ett av to prosjekter som ble tatt opp i den regulatoriske sandkassen i april 2020. Banken har siden 2019 utviklet roboten. Digital kunderådgivning ble antatt å medføre behov for avklaring mot blant annet verdipapirhandelloven, forsikringsformidlingsloven, finansforetaksloven, forsikringsavtaleloven med forskrifter, samt det forestående forsikringsdistribusjonsdirektivet. I tillegg kunne det være behov for generelle avklaringer om bruk av kunstig intelligens som teknologi innen finansnæringen.
Bakgrunnen for prosjektet og de viktigste resultatene fra deltakelsen i den regulatoriske sandkassen er oppsummert i Sparebank1 SR-Bank sin sluttrapport. I rapporten er det også inntatt en referanseliste til publikasjoner som gir veiledning og retningslinjer til bruk ved utvikling av automatiske rådgivere uten menneskelig involvering i rådgivningsprosessen.
Vedlegg:
Sluttrapport Sparebank1 SR-Bank (pdf)
Abonner på nyheter
Registrer deg for å få nyhetsvarsling når Finanstilsynet publiserer saker du er interessert i.