AIF-forvalternes tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering
Nyheter
Publisert: 12. januar 2024
Finanstilsynet har gjennomført et tematilsyn hos elleve utvalgte AIF-forvaltere om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering. Tematilsynet har blant annet omfattet foretakenes virksomhetsinnrettede risikovurderinger og rutiner, foretakenes opplæring av ansatte, foretakenes løpende oppfølging av kunder og foretakenes bruk av tredjeparter i forbindelse med tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering.
Tematilsynet ble gjennomført som en oppfølging av en undersøkelse i 2020-2021 blant alle forvaltningsselskaper og AIF-forvaltere. Undersøkelsen viste at foretakenes dokumentasjon av tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering hadde betydelige mangler.
Tematilsynet har avdekket til dels store mangler i foretakenes grunnleggende forpliktelser etter hvitvaskingsloven. Det er fattet vedtak om overtredelsesgebyr overfor tre AIF-forvaltere der det ble avdekket særlig alvorlige mangler. Ett av vedtakene (Norinnova Forvaltning AS) er påklaget til Finansdepartementet.
De viktigste funn og Finanstilsynets bemerkninger fra tematilsynet er:
- Foretakenes virksomhetsinnrettede risikovurderinger varierte betydelig i omfang og innhold, og enkelte foretak hadde ikke utarbeidet en virksomhetsinnrettet risikovurdering.
Finanstilsynet vil påpeke at det er helt sentralt at foretakene identifiserer og forstår risikoen foretaket er eksponert for. Alle rapporteringspliktige foretak skal ha en risikovurdering, der foretaket identifiserer og vurderer risikoen for hvitvasking og terrorfinansiering knyttet til egen virksomhet, og denne skal danne grunnlag for foretakets rutiner. Risikovurderingen må oppdateres jevnlig og minimum årlig. - Det var et stort spenn i kvaliteten på foretakenes rutiner for å sikre at virksomheten håndterer identifisert risiko og oppfyller sine plikter etter hvitvaskingsloven. En gjennomgående mangel var at rutinene fremstod som generelle og ikke tilstrekkelig tilpasset virksomheten, herunder at det ikke var tilstrekkelig sammenheng mellom foretakenes risikovurdering og rutiner. Rutinene ga ikke tilstrekkelig operasjonell veiledning til de ansatte om hvordan oppgavene skal utføres.
Tilpassede rutiner er en forutsetning for at de ansatte skal kunne gjennomføre tilstrekkelige vurderinger og at det iverksettes nødvendige tiltak. Finanstilsynet forventer at foretakene gjør en vurdering av om det er behov for justeringer i rutineverket minimum årlig. - Det ble avdekket ulike mangler i dokumentasjonen av foretakenes kundetiltak og løpende oppfølging av kundeforhold.
Finanstilsynet påpeker at den løpende oppfølgingen skal gjøres på grunnlag av en vurdering av risikoen for hvitvasking og terrorfinansiering. Foretakene skal løpende følge med på kundenes aktivitet, og påse at de kjenner kunden tilstrekkelig til å kunne gjøre de nødvendige vurderinger for å håndtere risikoen som den enkelte kunde innebærer. Det forventes at foretakene kan dokumentere at alle kunder er risikoklassifisert, og foretakenes vurderinger i den forbindelse må også dokumenteres. - Tilsynet avdekket at mange foretak ikke hadde tilfredsstillende opplæring, plan for opplæring og/eller manglende dokumentasjon på gjennomførte opplæringsaktiviteter.
Foretakene skal sikre at ansatte og andre som utfører oppdrag for foretaket gis opplæring, slik at de er kjent med virksomhetens forpliktelser etter hvitvaskingsloven. Opplæringen skal gis jevnlig slik at kunnskapen vedlikeholdes og oppdateres. Hva som er tilstrekkelig vil avhenge av flere forhold, herunder hvilke produkter og tjenester som tilbys, størrelse på foretaket og risikoeksponering. Det anbefales at foretakene har en opplæringsplan, og gjennomførte opplæringsaktiviteter bør dokumenteres.
Finanstilsynet har over tid påpekt viktigheten av innsats på antihvitvaskingsområdet, og at foretakene prioriterer arbeidet med etterlevelse av hvitvaskingsloven med forskrifter, for å avdekke og forebygge hvitvasking og terrorfinansiering. Finanstilsynet forventer at fondsforvalterne gir arbeidet med etterlevelsen av hvitvaskingsregelverket nødvendig oppmerksomhet og tilførsel av ressurser.
Se også Finanstilsynets veileder til hvitvaskingsloven (rundskriv 4/2022) med beskrivelse av Finanstilsynets forventninger til etterlevelse.
Tilsynsrapporter med vedtak om overtredelsesgebyr:
Tilsynsrapporter uten vedtak om overtredelsesgebyr: