Kundevern og avanserte analysemetoder – brev til skadeforsikringsforetakene
Nyheter
Publisert: 8. mars 2024
Skadeforsikringsforetakene tar i økende grad i bruk data og avanserte analysemetoder som kunstig intelligens i sin virksomhet. Finanstilsynet presiserer at styret må gjøre grundige risikovurderinger og sikre at forsikringsforetaket har styring og kontroll med risikoer knyttet til bruk av avanserte analysemetoder før slike metoder tas i bruk.
Den teknologiske utviklingen går raskt, og Finanstilsynet registrerer skadeforsikringsforetakenes økte bruk av data og avanserte analysemetoder for eksempel basert på maskinlæring og kunstig intelligens. Finanstilsynet forventer at styret har gjort grundige risikovurderinger, sikret relevant kompetanse på alle nivåer i virksomheten og etablert et rammeverk for styring og kontroll med risikoen før slike metoder tas i bruk.
Bruk av mer omfattende og detaljerte data og mer avanserte analysemetoder kan føre til at enkelte kunder og kundegrupper i praksis utelukkes fra forsikringskollektivet, og forsikringsforetakene må ta hensyn til finansiell inkludering. Finanstilsynet legger videre til grunn at foretakene sikrer transparens i prisingen og at prisen kan forklares for kunden.
Beskyttelse av kundenes interesser står sentralt i Forsikringsdistribusjonsdirektivet som ble gjennomført i norsk rett fra 1. januar 2022. Forsikringsforetakene skal utøve sin virksomhet i samsvar med redelighet og god forretningsskikk, og det er en rekke krav knyttet til kompetanse, produktstyring, informasjon og håndtering av interessekonflikter. Blant annet stiller regelverket krav til at forsikringsforetakene skal identifisere en målgruppe for forsikringsproduktet, sikre tilpasset distribusjonsstrategi og produkttesting. Formålet er kundebeskyttelse, dvs. å hindre at produkter selges til feil målgruppe.
Finanstilsynet påpeker videre at distributøren bør forhindre at kunden kjøper en dekning som allerede er inkludert i andre forsikringsprodukter, og at informasjonen gis i en form som er forståelig for kunden.