Retningslinjer om markedsføringskommunikasjon av fond
Nyheter
Publisert: 16. oktober 2024
Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA) har utarbeidet retningslinjer om markedsføringskommunikasjon etter forordning (EU) 2019/1156 om grensekryssende distribusjon av fond. Retningslinjene retter seg mot AIF-forvaltere med konsesjon, EuVECA-forvaltere, EuSEF-forvaltere og forvaltningsselskap for verdipapirfond.
Nye lovregler om grensekryssende distribusjon av fond trådte i kraft 1. oktober 2024. Forordning (EU) 2019/1156 om grensekryssende distribusjon av fond er gjennomført i AIF-loven § 1a-5 og ved en henvisningsbestemmelse i verdipapirfondloven § 1-8. For å sikre harmonisert praktisering av regelverket, har ESMA utarbeidet retningslinjer som utdyper kravene til markedsføringskommunikasjon i artikkel 4 i forordningen. Kravene omfatter all markedsføringskommunikasjon, uavhengig av medium.
Retningslinjene forklarer hva det innebærer at markedsføringskommunikasjonen skal identifiseres som sådan, blant annet ved bruk av ansvarsfraskrivelser, og at informasjon om risiko skal beskrives på en like fremtredende måte som informasjonen om fordeler ved kjøp av andeler.
Videre utdyper retningslinjene det generelle kravet om at kommunikasjonen skal være rettvisende, klar og ikke villedende, og spesifiserer hva dette betyr med hensyn til blant annet informasjon om egenskaper til et fond, risiko, kostnader, historisk avkastning og forventet fremtidig avkastning og informasjon om bærekraftsforhold. Markedsføring av fond som ikke-profesjonelle kan investere i, skal være lett å forstå, en skal avstå fra overdreven bruk av tekniske begreper og den terminologien som benyttes skal forklares.
Finanstilsynet vil legge retningslinjene til grunn i sin tilsynspraksis, og har informert ESMA om dette.
Les mer: