Tematilsyn: Banker og kredittforetaks behandling av boliglånskunder med betalingsvansker og misligholdte boliglån
Nyheter
Publisert: 8. februar 2024
Finanstilsynet gjennomførte høsten 2023 et dokumentbasert tematilsyn i seks banker og kredittforetak. Tilsynet hadde som hovedformål å vurdere hvorvidt foretakene har innrettet sin virksomhet i samsvar med EBAs retningslinjer for håndtering av kunder med betalingsproblemer og for tvangsinndrivelse av krav (EBA/GL/2015/12).
Høy inflasjon og økte renter medfører økt risiko for betalingsvansker og betalingsmislighold hos boliglånskunder. Selv om omfanget av misligholdte lån så langt har holdt seg på et lavt nivå, viste Finanstilsynets rapport om inkassovirksomhet i første halvår i 2023 en urovekkende økning i boliggjeld til inkasso. Økningen har vært størst for boliglån som er misligholdt i løpet av de første 12 måneder etter gjeldsopptak.
I lys av denne utviklingen har Finanstilsynet undersøkt foretakenes retningslinjer og rutiner for å ivareta boliglånskunder som opplever betalingsvansker og mislighold, samt hvordan foretakene følger opp og behandler disse kundene. Hovedformålet med tilsynet har vært å vurdere hvorvidt foretakene har innrettet sin virksomhet i samsvar med gjeldende retningslinjer for håndtering av kunder med betalingsproblemer og for tvangsinndrivelse av krav. Det er viktig at banker og kredittforetak ivaretar kunder med betalingsvansker og misligholdte boliglån på en god måte og i tråd med gjeldende regelverk.
Finanstilsynets generelle inntrykk etter tilsynet er at samtlige foretak har mangler i forhold til gjeldende krav. Dette gjelder særlig etablering og oppfølgning av rutiner som dekker alle kravene i retningslinjene.
Samtlige foretak må derfor utforme nye rutiner, samt korrigere eksisterende rutiner, for å sikre at de oppfyller retningslinjene.
Les rapporten: