Forbrukervern og finansielle tjenester
Nyheter
Publisert: 22. juni 2022
Finanstilsynet skal bidra til finansiell stabilitet og velfungerende markeder. Et godt forbrukervern er avgjørende for å oppnå dette. Forbrukervern står derfor sentralt i lovreguleringen av finansmarkedet og i tilsynet med tilbydere av finansielle tjenester.
Rapport
Finanstilsynet merker stor interesse for arbeidet med forbrukervern og ønsker å opplyse godt om dette. For første gang legger Finanstilsynet frem en egen rapport om tilsynets arbeid med forbrukervern i ulike deler av finansmarkedet.
– I finansmarkedene er styrkeforhold mellom foretakene og kundene ulikt. Foretakene har store ressurser og kunnskaper på sitt felt. Forbrukeren har på sin side som regel langt mindre kunnskap og det kan være krevende å vurdere for eksempel risiko, kostnader og avkastningspotensial før avtaler inngås. Konsekvensene av et feilkjøp kan bli svært store. Derfor er forbrukervernet i finansmarkedene svært viktig, sier forbrukerkoordinator Jo Gjedrem.
Les rapporten: