Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Forside >
Nyhetsarkiv >
Forbrukervern og finansielle tjenester

Forbrukervern og finansielle tjenester

Nyheter

Publisert: 22. juni 2022

Finanstilsynet skal bidra til finansiell stabilitet og velfungerende markeder. Et godt forbrukervern er avgjørende for å oppnå dette. Forbrukervern står derfor sentralt i lovreguleringen av finansmarkedet og i tilsynet med tilbydere av finansielle tjenester.

Rapport

  • Forbrukervern og finansielle tjenester 2022 (pdf)

Finanstilsynet merker stor interesse for arbeidet med forbrukervern og ønsker å opplyse godt om dette. For første gang legger Finanstilsynet frem en egen rapport om tilsynets arbeid med forbrukervern i ulike deler av finansmarkedet. 

– I finansmarkedene er styrkeforhold mellom foretakene og kundene ulikt. Foretakene har store ressurser og kunnskaper på sitt felt. Forbrukeren har på sin side som regel langt mindre kunnskap og det kan være krevende å vurdere for eksempel risiko, kostnader og avkastningspotensial før avtaler inngås. Konsekvensene av et feilkjøp kan bli svært store. Derfor er forbrukervernet i finansmarkedene svært viktig, sier forbrukerkoordinator Jo Gjedrem.

Les rapporten:

  • Forbrukervern og finansielle tjenester 2022

Bilde av ordssky om forbrukervern.

Pressekonferanse

  • Pressekonferansen på nett-tv

Pressekontakt

Telefon: 40 90 03 50

E-post: pressevakt@finanstilsynet.no

  • Pressekontakter
Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972 

Til toppen av siden expand_less