Finanstilsynets merknader etter stedlig regnskapsførertilsyn
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 27. februar 2017
Brev til regnskapsførerselskap datert 24. januar 2017
Saksbehandler: Steinar Hopland
Dir. tlf.: 22 93 97 63
Vår referanse 16/9310
Dato: 24.01.2017
1. Sakens bakgrunn
Finanstilsynet viser til stedlig regnskapsførertilsyn avholdt den 5. oktober 2016. Finanstilsynets foreløpige merknader ble sendt i brev datert 2. desember 2016, hvor tilsynsrapport datert 30. november 2016 fulgte vedlagt. Selskapets tilsvar er mottatt i e-post datert 22. januar 2017.
Tilsynet omfattet det autoriserte regnskapsførerselskapet [….] og de autoriserte regnskapsførerne […] og […]. Både […]og […] er registrert som daglige ledere av selskapet i Brønnøysundregisteret, og begge er dermed fullt ut ansvarlige for regnskapsførerselskapets virksomhet etter de krav som stilles i aksjeloven og de særlige krav som stilles til regnskapsførerselskaper etter regnskapsførerloven. Ansvarsforholdet overfor tredjeperson gjelder fullt ut for begge de daglige lederne, uavhengig av hvordan de internt i regnskapsfører-selskapet har organisert ansvarsforholdet seg i mellom.
Det er to ansatte og en innleid i regnskapsførerselskapet. Selskapet hadde i 2015 en omsetning på i overkant av kr 2,5 mill., og hadde på tilsynstidspunktet ca. 200 regnskapsføringsoppdrag.
Bakgrunnen for det stedlige tilsynet er en innrapportering Finanstilsynet har mottatt fra Skatteetaten etter et bokettersyn hos en av [….] sine oppdragsgivere. Det vises til pkt. 3.6 nedenfor hvor innrapporteringen er nærmere gjennomgått.
Formålet med det stedlige tilsynet var å kontrollere om regnskapsførervirksomheten drives i samsvar med de kravene som gjelder, herunder om oppdragene gjennomføres i samsvar med god regnskapsføringsskikk. Ved kontroll av utvalgte enkeltoppdrag kontrolleres det arbeidet som utføres i forhold til regnskapsloven, bokføringsloven og annen relevant lovgivning. Regnskapsførere har også en viktig oppgave knyttet til å hindre eller avdekke økonomisk kriminalitet. Tilsynet dekket derfor også regnskapsførers oppfyllelse av pliktene etter hvitvaskingslovgivningen. Dersom regnskapsførerselskaper gjør en forsvarlig vurdering av de ulike risikoene i virksomheten og følger opp disse, vil det bidra til å sikre en hensiktsmessig og betryggende virksomhet. Finanstilsynet kontrollerer derfor om det er gjort en risikovurdering som er tilpasset virksomheten, at risikoene er håndtert på en forsvarlig måte og at rapportering har skjedd, jf. forskrift om risikostyring og internkontroll.
Det vises også til finanstilsynsloven § 3 som fastslår at Finanstilsynet skal se til at de institusjoner det fører tilsyn med virker på en hensiktsmessig og betryggende måte i samsvar med lov og bestemmelser gitt i medhold av lov samt med den hensikt som ligger til grunn for institusjonens opprettelse, dens formål og vedtekter.
2. Forhold i regnskapsførerselskapet
2.1 Bruk av yrkestittelen (tilsynsrapporten pkt. 2.9)
Det følger av regnskapsførerloven § 1 tredje ledd at autorisert regnskapsfører skal benytte yrkesbetegnelsen «autorisert regnskapsfører», og at autoriserte regnskapsførerselskap skal bruke betegnelsen «autorisert regnskapsførerselskap» i tilknytning til navnet.
[…] benytter ikke betegnelsen «autorisert regnskapsførerselskap» på fakturaer. På selskapets brevmal står det regnskapsbyrå. […] benytter ikke yrkestittelen «autorisert regnskapsfører» på brev og i e-post.
Finanstilsynet forutsetter at […] og selskapet fremover vil benytte yrkestittel og betegnelse i samsvar med bestemmelsene i regnskapsførerloven.
2.2 Risikostyring og internkontroll (tilsynsrapporten pkt. 2.15 og 3.2)
I henhold til forskrift om risikostyring og internkontroll av 22. september 2008, gjeldende fra 1. januar 2009, skal regnskapsførerselskaper utarbeide en plan for hvordan kravene i forskriften skal gjennomføres og dokumenteres. Det følger videre av forskriften § 6 at foretaket løpende skal vurdere hvilke risikoer som er knyttet til virksomheten.
For 2015 er det foretatt en vurdering av hva som er virksomhetskritiske risikoområder for selskapet. Vurderingen fra daglig leder er datert 30. desember 2015. Revisors uavhengige bekreftelse er datert 30. juni 2016, samme dag som selskapets styre har behandlet daglig leders vurderinger. Etter Finanstilsynets mening skulle styret behandlet daglig leders vurderinger samme år som redegjørelsen er foretatt eller kort tid etter, og revisors uavhengige erklæring skulle også vært innhentet kort tid etter at vurdering var foretatt. I dette tilfellet har det gått et halvt år fra daglig leder har foretatt vurderingen til behandling i styret og innhenting av revisors uavhengige erklæring, noe Finanstilsynet anser som uakseptabelt.
For de fleste av de vurderte områder er risikoen vurdert som lav eller middels; kun i ett tilfelle er den vurdert som høy. Det fremkommer ikke hva som er grunnlaget for de enkelte vurderingene. Det er heller ikke foreslått noen konkrete forbedringstiltak. Basert på de feil og mangler som Finanstilsynet avdekket under tilsynet, er det behov for å iverksette tiltak på flere områder. Av slike tiltak kan bl.a. nevnes:
- å sikre etterlevelse av hvitvaskingsregelverket,
- å sikre at det blir foretatt overordnet kontroll på oppdragsnivå,
- å sikre at det for alle oppdragsgivere blir foretatt en dokumentert avstemming av alle balansekontoer og viktige resultatkontoer.
Finanstilsynet forutsetter at det for 2017 og senere år dokumenteres hva som er grunnlaget for de enkelte vurderinger, og det må fremgå hvilke tiltak som er eller vil bli iverksatt for å rette opp i de svakhetene som gjennomgangen avdekker. Det må også fremgå hvem i selskapet som er ansvarlig for å gjennomføre det enkelte tiltak og tidsfrist for gjennomføringen. Styrets behandling må foretas kort tid etter at daglig leder har foretatt vurderingen. Det legges videre til grunn at den utarbeidede dokumentasjonen oversendes revisor umiddelbart, slik at revisor kan få avgitt sin erklæring.
2.3 Hvitvaskingsregelverket (tilsynsrapporten pkt. 2.14 og 3.2)
Det følger av hvitvaskingsloven § 4 andre ledd nr. 2 at hvitvaskingsregelverket gjelder for autoriserte regnskapsførere. Det vises også til Finanstilsynets rundskriv 8/2009, som er sendt til alle regnskapsførere, hvor regnskapsførers plikter blir gjennomgått.
I henhold til hvitvaskingsregelverket skal det foreligge rutiner som viser hvordan de ulike pliktene skal ivaretas (§ 23), herunder kundekontroll (§§ 5-16), løpende oppfølging (§ 14) og undersøkelse og rapportering av mistenkelige transaksjoner (§§ 17-21).
På tilsynstidspunktet var det ikke gjennomført en risikobasert kundekontroll av oppdragsgiverne, jf. hvitvaskingsloven § 5.
Det ble opplyst om at det er foretatt identifikasjonskontroll for de fleste oppdragsgiverne, men at slik identifikasjonskontroll ikke blir utført av de som er godt kjent av regnskapsfører. At identifikasjonskontrollen var mangelfull, ble også bekreftet ved gjennomgang av enkeltoppdrag. Finanstilsynet bemerker at i de tilfeller oppdragsgiver er kjent fra tidligere og legitimasjonskontroll derfor ikke gjennomføres, må dette begrunnes skriftlig.
Det er ikke utarbeidet skriftlige kontroll- og kommunikasjonsrutiner vedrørende hvitvasking. Det er heller ikke utarbeidet noe opplæringsprogram hvor det blant annet fremgår hvilke transaksjoner det skal reageres på.
Regnskapsførere har en viktig rolle når det gjelder å avdekke eventuelle forsøk på hvitvasking. Det er derfor avgjørende at autoriserte regnskapsførere er bevisste sine plikter etter hvitvaskingsloven og etterlever disse. Finanstilsynet ser det som sterkt kritikkverdig at det i regnskapsførerselskapet ikke er iverksatt rutiner som ivaretar de krav som stilles på området, og legger til grunn at det umiddelbart iverksettes rutiner på de områdene hvor det er konstatert mangler.
3. Regnskapsførerselskapets rutiner og utøvelse av regnskapsføreroppdrag
I tidligere tilsendte tilsynsrapport beskrives utøvelsen av regnskapsføreroppdrag og om det er etablert organisasjon, rutineopplegg og intern kontroll i forhold til kravene i regnskapsførerloven og
-forskriften, herunder kravet til god regnskapsføringsskikk, jf. regnskapsførerloven § 2 andre ledd. Den rettslige standarden «god regnskapsføringsskikk» utfylles av en standard utarbeidet av Regnskap Norge, DnR og Økonomiforbundet. Finanstilsynet har lagt denne standarden til grunn for merknadene.
3.1 Overordnet intern kontroll på oppdragsnivå (tilsynsrapporten pkt. 3.1.1 og 3.2)
Det følger av GRFS punkt 7.1 «Overordnet intern kontroll på oppdragsnivå» at oppdragsansvarlig eller annen autorisert regnskapsfører minst en gang årlig minst skal kontrollere følgende for hver oppdragsgiver:
a) | At oppdragsavtale er à jour. |
b) | At fullmakter er skriftlig dokumentert og à jour. |
c) | At oversikt over mottak og utlevering av oppdragsgivers regnskapsmateriale er à jour. |
d) | At vurdering av oppdragsgivers interne rutiner er gjennomført og dokumentert. |
e) | At avstemminger utføres og dokumenteres tilfredsstillende. |
f) | At handlinger i forbindelse med årsoppgjør er gjennomført. |
g) | At rapportering gjennomføres i henhold til oppdragsavtalen og krav gitt i eller i medhold av lov. |
h) | At fremdriftsoversikt er à jour. |
i) | At oppdragsdokumentasjon er à jour. |
Kravet om å foreta en overordnet og dokumentert intern kontroll på oppdragsnivå gjelder uavhengig av om det benyttes medarbeidere på oppdraget eller ikke. Det er den oppdragsansvarlige sitt ansvar å påse at dette faktisk blir gjort.
Det er i selskapet ikke utarbeidet en rutine som viser hvordan kravene om overordnet kontroll på oppdragsnivå skal oppfylles. Det kunne under tilsynet heller ikke dokumenteres at det var gjennomført en overordnet kontroll på oppdragsnivå for noen av oppdragsgiverne.
Regnskapsførerselskapet må innføre en rutine som sikrer at alle kravene i GRFS punkt 7.1 blir oppfylt.
3.2 Fremdriftsoversikt (tilsynsrapporten pkt. 3.1.5 og 3.2)
Det følger av regnskapsførerloven § 2 andre ledd, jf. GRFS punkt 6.2.1 at fremdriftsoversikten for gjennomføring av sentrale oppgaver skal underbygge at arbeid er utført til den tid som følger av oppdragsavtalen og krav gitt i eller medhold av lov. Det skal fremgå dato som viser når sentrale oppgaver er gjennomført, herunder:
- Avstemminger, eventuelt kontroll av at nødvendige avstemminger er gjennomført av andre.
- Produksjon av oppgaver og rapporter.
- Kvalitetskontroll.
Det benyttes til en viss grad et fremdriftsskjema til å registrere handlinger i regnskapsprosessen gjennom året. For alle de tre oppdragene som ble kontrollert under tilsynet var det imidlertid ikke fullstendighet i loggføringen av gjennomførte periodiske avstemminger.
Finanstilsynet legger til grunn at det i selskapet iverksettes rutiner som sikrer at fremdriftsskjemaet viser datoer for alle planlagte og utførte handlinger i regnskapsprosessen og at det for øvrig benyttes på en systematisk måte, jf. GRFS punkt 6.2.1.
3.3 Avstemminger og dokumentasjon (tilsynsrapporten pkt. 3.1.6 og 3.2)
Det følger av regnskapsførerloven § 2 andre ledd, jf. GRFS punkt 5.8.3 at samtlige kontoer i balansen skal avstemmes og dokumenteres i forbindelse med utarbeidelse av årsregnskap og/eller ligningspapirer, med mindre de er ubetydelige. Resultatkontoer skal avstemmes dersom dette vurderes som vesentlig for å sikre et korrekt regnskap. Det skal foreligge tilstrekkelig dokumentasjon til at avstemmingene skal la seg etterprøve. Det følger også av bokføringsloven § 11 første ledd at ved utarbeidelse av årsregnskap skal det foreligge dokumentasjon for alle balanseposter med mindre de er ubetydelige. Bokføringsforskriftens kapittel 6 gir ytterligere detaljer om hva som skal dokumenteres.
Ved det stedlige tilsynet kontrollerte Finanstilsynet avstemmingene per 31. desember 2015 for tre oppdrag. Kontrollen viste at det var manglende eller mangelfulle avstemminger for samtlige kontrollerte oppdrag. Det var ikke dokumentert at det var foretatt avstemming/vurdering av vesentlige resultatposter for noen av de kontrollerte oppdragene. Det vises til den tidligere tilsendte tilsynsrapporten hvor manglene nærmere fremgår.
Det må i regnskapsførerselskapet innføres en rutine som sikrer at alle balansekontoer og vesentlige resultatkontoer blir dokumentert avstemt ved årsslutt. Gjennom året må det sikres at de lovbestemte avstemmingene blir dokumentert utført.
3.4 Etablering av nye oppdrag – gjennomgang av oppdragsgivers rutiner (pkt. 3.1.4 og 3.2)
Det følger av regnskapsførerloven § 2 annet ledd, jf. GRFS pkt. 5.2 at regnskapsfører skal vurdere de av oppdragsgivers interne rutiner som er vesentlige for forsvarlig oppdragsutførelse i samsvar med oppdragsavtale og krav gitt i eller i medhold av lov. Vurderingen skal dokumenteres som en del av oppdragsdokumentasjonen.
Det ble under tilsynet opplyst om at oppdragsgivers rutiner blir gjennomgått før oppstart av et nytt oppdrag, men at det ikke blir dokumentert hva som er gjennomgått med oppdragsgiver. Det er dermed ingen dokumentasjon som viser hva nye oppdragsgivere blir informert om eller hvilke vurderinger som er gjort av oppdragsgivers interne rutiner ved etablering av et nytt kundeforhold.
Finanstilsynet legger til grunn at det fremover dokumenteres hva som gjennomgås med oppdragsgiver ved etablering av et nytt oppdrag, hvilke vurderinger som er gjort av oppdragsgivers rutiner og om gjennomgangen har ført til endringer i rutinene.
3.5 Kvalitetskontroll av medarbeiders oppdragsutførelse (tilsynsrapporten pkt. 3.1.7 og 3.2)
Det følger av regnskapsførerloven § 2 andre ledd, jf. GRFS punkt 7.2 at dersom arbeid utføres av andre enn oppdragsansvarlig regnskapsfører, skal oppdragsansvarlig regnskapsfører utføre kvalitetskontroll av det utførte arbeidet, eventuelt påse at slik kontroll utføres av en eller flere andre autoriserte regnskapsførere.
Kvalitetskontroll av medarbeiders oppdragsutførelse skal minst omfatte:
- Oppdragsutførelse, herunder gjennomført fakturering, lønnsregistrering, bokføring, avstemming, årsoppgjør mv.
- Rapportering, herunder gjennomført pliktig regnskapsrapportering og rapportering til oppdragsgiver.
Den ene av de autoriserte regnskapsførerne utfører selv alt arbeid på de oppdrag han har oppdragsansvaret for. Den andre autoriserte regnskapsføreren benytter en uautorisert medarbeider til å bokføre bilag, men utfører selv alle andre oppgaver i regnskapsprosessen. Finanstilsynet bemerker at det uansett skal dokumenteres hvilke kvalitetskontrollhandlinger som blir foretatt for å sikre tilstrekkelig kvalitet av medarbeiders arbeid. Det fremkom under tilsynet at det ikke er etablert noen rutine for å dokumentere planlagt og gjennomført kvalitetskontroll av uautorisert medarbeiders arbeid.
Finanstilsynet forutsetter at det iverksettes rutiner som sikrer at ovennevnte krav i GRFS punkt 7.2 blir oppfylt.
3.6 Innrapportering (tilsynsrapporten pkt. 2.4)
Som det fremgår innledningsvis var bakgrunnen for det stedlige tilsynet en innrapportering Finanstilsynet mottok fra Skatteetaten den 15. mars 2016, etter et bokettersyn Skatteetaten har avholdt med en av regnskapsførerselskapets oppdragsgivere. Innrapporteringen gjelder autorisert regnskapsfører […] og det autoriserte regnskapsførerselskapet […]. Innrapporteringen, en redegjørelse fra […] og Finanstilsynets vurdering av forholdet fremgår under dette punkt og er også beskrevet i tilsynsrapporten.
I rapporten etter bokettersynet hos oppdragsgiveren datert 19. desember 2014 fremkommer det at kontrollperioden var 2011 -2013.
I brevet fra Skatteetaten til Finanstilsynet datert 14. mars 2016 og i bokettersynsrapporten fremkommer bl.a. at oppdragsgiver hadde holdt en større del av omsetningen utenom regnskapet, og at Skatteetaten som en følge av omfanget av dette vurderte å anmelde regnskapsfører for medvirkning, noe som etter en konkret vurdering likevel ikke ble gjort.
I brevet fra Skatteetaten datert 14. mars 2016 fremgår følgende bemerkninger til regnskapsførers rolle: |
|
Regnskapene lider av flere formelle og materielle mangler: |
|
- Regnskapsfører har ikke mottatt utskrifter fra bankkonto tilhørende selskapet for 2011 og 2012, og konto for bank fremgår ikke av kontospesifikasjonen for de samme årene. Regnskapsfører har mottatt noen utskrifter av bankkonto for 2013, og har avstemt disse mot bokførte salg og kostnader i regnskapet. Dette fremkommer av kontospesifikasjon for 2013, jf. rapportens pkt. 5.7. |
|
- På konto 2910 "Gjeld ansatte og aksjonærer" er det i hele perioden bokført betaling av kostnader til kredit og deler av innbetalinger fra kunder til debet. Når regnskapsfører ikke har hatt tilgang til bankkonto har det ført til at konto 2910 "Gjeld til ansatte og aksjonærer" ikke er blitt fullstendig bokført, da det er flere transaksjoner som mangler. I dette tilfellet mangler oppgjør fra kunder, hvor beløpene er satt inn på flere forskjellige (private) bankkonti, jf. rapportens pkt. 6.5. |
|
- Ikke ført fullstendig regnskap - uteholdt omsetning er avdekket ved innskudd på private konti. Det bemerkes at private konti er oppgitt på fakturakopier utstedt av daglig leder, og har vært tilgjengelig informasjon for regnskapsfører, jf. rapportens pkt. 5.3. | |
- Dokumentasjonenes form og innhold tilfredsstiller ikke lovbestemte dokumentasjonskrav. Flere utgående fakturaer har samme fakturanummer, jf. rapportens pkt. 5.5. | |
- Regnskapsfører har ikke frasagt seg oppdraget. |
Redegjørelse fra [….]
Forut for det stedlige tilsynet bad Finanstilsynet […] om å sende inn en skriftlig redegjørelse for de forhold som fremgår av Skatteetatens innrapportering. Finanstilsynet gjennomgikk også saken under det stedlige tilsynet.
Redegjørelsen til Finanstilsynet er datert 23. september 2016 og […] anfører følgende:
"Vi er helt enig i at det er alvorlige forhold som er avdekket, men vi mener at det er selskapet som er ansvarlig for disse forhold.
Vi mener det er helt feil å anklage oss som regnskapsfører for medvirkning her.
Bemerkninger om regnskapsføreres rolle:
- Vi har etterlyst manglende bilag, som bankutskrifter og bilag for innbetalinger fra kunder. Dette mottok vi ikke fra selskapet i 2011 og 2012, men først i 2013 mottok vi bankutskrifter fra selskapet, jf. rapportens pkt. 5.7.
- Ikke ført fullstendig regnskap – uteholdt omsetning er avdekket ved innskudd på private konti, og at private konti oppgitt på fakturakopi utstedt av daglig leder har vært tilgjengelig informasjon for regnskapsfører, jf. pkt. 5.3. Vi har ikke oppdaget at det var omsetning som ikke var bokført, da vi ikke hadde mottatt utg. faktura og at selskapet har skrevet flere fakturaer med samme nr. Vi hadde ikke mottatt verken bilag for innbetaling fra kunde eller bankutskrifter. Uten denne informasjonen er det ikke mulig for regnskapsfører å vite hvem som eier bankkonto som står på fakturakopi. Må i denne sammenhengen opplyse om at vi ikke har bistått oppdragsgiver med hans private selvangivelse, og han har ikke levert oss bankutskrifter eller årsoppgaver som forteller oss hvilke konti som var hans privat. Heller ikke ansatt hos oppdragsgiver sine bankkonti hadde vi informasjon om. Vi vil derfor bestride at vi har hatt tilgjengelig informasjon for å avsløre uteholdt omsetning.
- Pkt. 5.5 utgående faktura: Vi har påpekt overfor oppdragsgiver flere ganger om krav til utgående faktura. Ifølge rapporten så opplyste oppdragsgiver at han var klar over dette (s.16). Dette har vi påpekt overfor ham før skatt sør varslet kontroll.
- Regnskapsfører har ikke frasagt seg oppdraget: Ja i ettertid er det lett å se at det burde vi ha gjort. Det er noe som er lett å angre på i dag."
Finanstilsynets konklusjon
I redegjørelsen opplyser […] om at mangelfull regnskapsføring i hovedsak skyldes at oppdragsgiverne ikke har levert bilag eller levert disse for sent. […] opplyser også om at han innser at selskapet burde frasagt seg oppdraget.
Finanstilsynet viser til regnskapsførerforskriften § 3-1 tredje ledd, hvor det fremgår at dersom oppdragsgiver vesentlig misligholder sine plikter etter oppdragsavtalen, slik at regnskapsfører-virksomheten ikke har mulighet til å produsere eller gi grunnlag for avtalt lovbestemt rapportering, plikter regnskapsfører å frasi seg oppdraget.
Finanstilsynet er av den oppfatning at […] på et tidlig tidspunkt skulle ha sagt opp oppdraget og trukket seg som regnskapsfører. Dette som en følge av at oppdragsgiver, til tross for gjentatte purringer, ikke leverer bilag og annet regnskapsmateriale rettidig til regnskapsføring, med den følge at regnskapsfører ikke har mulighet til å oppfylle sine forpliktelser i henhold til oppdragsavtalen, til regnskapsførerregelverket generelt og til annet sentralt lovverk. Regnskapsfører har, som det fremgår av bestemmelsen i forskriftens § 3-1, i slike tilfelle en plikt til å frasi seg oppdraget. Finanstilsynet finner det sterkt kritikkverdig at regnskapsførerselskapet over så lang tid bisto oppdragsgiveren med regnskapsføringen, med bakgrunn i de alvorlige forhold Skatteetaten avdekket ved bokettersynet.
Finanstilsynet la i de foreløpige merknadene til grunn at […] foretar en gjennomgang av sin portefølje, og at oppdragsgivere som ikke overholder sine forpliktelser etter oppdragsavtalen blir sagt opp. Det bemerkes i den forbindelse at formålet med autorisasjonsordningen, herunder bestemmelsen i regnskapsførerforskriften § 3-1, er å hindre at oppdragsgivere som ikke innretter sin virksomhet etter de krav som følger av regnskaps- og bokføringsregelverket, får fortsette sin virksomhet. Autoriserte regnskapsførere og regnskapsførerselskap har en sentral rolle i den forbindelse, og må være seg bevisst denne rollen.
4. Finanstilsynets konklusjon
Det stedlige tilsynet viste at regnskapsførerselskapet hadde iverksatt rutiner på flere områder i samsvar med de krav som stilles etter regnskapsførerloven, herunder god regnskapsføringsskikk, men det ble også avdekket mangler, noen av disse alvorlige. Det vises til punktene 2 og 3 ovenfor. Finanstilsynet ser det som særlig kritikkverdig at det ikke var iverksatt en systematisk rutine for overordnet kontroll på oppdragsnivå, at det ikke var satt i verk rutiner som sikret at sentrale krav i hvitvaskingsregelverket blir oppfylt og at det var vesentlige mangler i avstemmingsdokumentasjonen for de oppdragene som ble kontrollert under tilsynet. Finanstilsynet er også sterkt kritisk til at
[…] ikke har trukket seg som regnskapsfører for den oppdragsgiver som ble innrapportert til Finanstilsynet av Skatteetaten. Når en oppdragsgiver til tross for gjentatte purringer ikke leverer bilag og annet regnskapsmateriale rettidig til regnskapsføring, med den følge at regnskapsfører ikke har mulighet til å oppfylle sine forpliktelser, så har regnskapsfører en plikt til å trekke seg fra oppdraget.
Finanstilsynet vises også til tidligere tilsendt tilsynsrapport hvor det er tatt opp enkelte forhold av mindre vesentlig karakter. Finanstilsynet legger til grunn at også disse forholdene blir rettet opp i.
Det fremgår av tilsvaret datert 22. januar 2017 at selskapet er i gang med å rette opp de forhold som ble avdekket ved det stedlige tilsynet. Finanstilsynet tar selskapets tilsvar til etterretning, og legger til grunn at selskapet fullt ut vil oppfylle de krav som stilles etter regnskapsførerloven, herunder god regnskapsføringsskikk når de nye rutinene blir iverksatt. Det gjøres oppmerksom på at Finanstilsynet vil vurdere å gjennomføre et oppfølgingstilsyn med […] i 2018 eller senere.
For Finanstilsynet
Bernt Jan Aaland
tilsynsrådgiver
Steinar Hopland
seniorrådgiver
Abonner på nyheter
Registrer deg for å få nyhetsvarsling når Finanstilsynet publiserer saker du er interessert i.