Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Forside >
Nyhetsarkiv >
Tilsynsrapporter >
Tilsynsrapport - Lindorff AS

Tilsynsrapport - Lindorff AS

Tilsynsrapporter og vedtak

Publisert: 11. mars 2021

Tilsynsrapporten oppsummerer tilsyn hos Lindorff AS, som ble startet høsten 2019. Temaet for tilsynet var foretakets telefoniske oppfølging av krav på vegne av en forbrukslånsbank. I rapporten gir Finanstilsynet Lindorff AS kritikk for å ha brutt kravet til god inkassoskikk ved for hyppig telefonisk pågang overfor et begrenset antall enkeltskyldnere, og at dette skyldes at internkontrollsystemet for dette inndrivingstiltaket ikke har vært tilstrekkelig.

Brev

  • Tilsynsrapport Lindorff AS.pdf

Finanstilsynet legger til grunn at Lindorff AS innretter sin virksomhet i samsvar med kritikken.

Om tilsynsrapporter og vedtak

Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.  

Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å  

  • pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
  • ilegge overtredelsesgebyr
  • trekke tilbake en tillatelse

Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter, avhenger av hvilke regler som er brutt.  

Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.  

Abonner på nyheter

Registrer deg for å få nyhetsvarsling når Finanstilsynet publiserer saker du er interessert i.

  • Abonner på nyheter
Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
Til toppen av siden expand_less