Tilsynsrapport – pålegg om retting – Convene Collection AS
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 15. desember 2022
Sist publisert: 12. oktober 2023
Finanstilsynet har etter en tilsynsmessig oppfølging vedtatt å pålegge inkassoforetaket Convene Collection AS å endre sin praksis vedørende innkreving av forfalte krav på vegne av fastleger og avtalespesialister. Pålegget innebærer at inkassoforetaket ikke kan innkreve forfalte krav med fakturagebyr, uten at det er foretatt en konkret og individuell vurdering av om vilkårene i stønadsforskriften er oppfylt. Inkassoforetaket kan heller ikke inndrive forfalte fakturakrav som bare er varslet elektronisk gjennom Pasientsky-plattformen, med mindre pasienten på forhånd har gitt et informert og eksplisitt samtykke til dette. Rapporten inneholder også Finanstilsynets vurderinger i tilknytning til fakturagebyrets størrelse: Convene Collection AS har valgt å legge til rette for at pasienter avkreves fakturagebyr med et beløp som etter Finanstilsynets vurdering kan ha et tvilsomt rettsgrunnlag.
Oppdatert 12.10.2023: Convene Collection AS påklaget vedtaket om pålegg. Klagen ble behandlet i Klagenemnden for revisor-, regnskapsfører-, og inkassosaker 20. september 2023. Klagenemnden opphevet Finanstilsynets vedtak.
Brev
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.