Tematilsyn om markedsføringskommunikasjon
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 3. april 2024
Finanstilsynet har, som en del av en felleseuropeisk undersøkelse, gjennomført dokumentbasert tematilsyn av etterlevelsen av MiFID II's krav til markedsføringskommunikasjon hos 14 verdipapirforetak.
Reglene om markedsføringskommunikasjon er et viktig element i investorbeskyttelsen. Det er svært viktig at kunder og potensielle kunder kan stole på den informasjonen de mottar fra verdipapirforetakene, og at de ikke villedes til å ta investeringsbeslutninger på feil grunnlag. Finanstilsynet forventer at verdipapirforetakene har skriftlige rutiner, retningslinjer og kontrollprosedyrer for å sikre at all markedsføringskommunikasjon er balansert, klar og ikke villedende.
Tematilsynet har omfattet en gjennomgang av relevante rutiner, retningslinjer og kontrollprosedyrer samt konkrete eksempler på markedsføringskommunikasjon i ulike kommunikasjonskanaler. Det er Finanstilsynets vurdering at det mottatte materialet i hovedsak tilfredsstiller lovens krav til markedsføringskommunikasjon. Finanstilsynet ser imidlertid behov for presiseringer på enkelte områder, og har utarbeidet et likelydende brev som oppsummerer Finanstilsynets funn. Brevet er sendt til følgende foretak: CMC Markets Germany GMBH filial Oslo, Connectum Capital Management AS, DNB Bank ASA, Finansco AS, Folkeinvest AS, Garantum Wealth Management Norge AS, Kraft Finans AS, Nordea Bank Abp filial i Norge, Nordnet Bank, Norse Securities AS, Prize Capital Markets AS, Sparebank 1 SR-bank ASA og Storebrand Bank ASA.