Tematilsyn: Forsikringsformidlingsforetakenes behandling av klientmidler
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 15. januar 2025
Finanstilsynet gjennomførte høsten 2024 et dokumentbasert tilsyn i åtte forsikringsformidlingsforetak. Tilsynet hadde som hovedformål å kartlegge om forsikringsformidlingsforetakene har tilstrekkelige rutiner for å ivareta kravene til korrekt håndtering av klientmidler, samt hvordan pliktene etterleves i praksis.
Tematilsyn
Korrekt håndtering av klientmidler er en sentral plikt ved utøvelse av forsikringsformidlingsvirksomheten. Kravene til klientmiddelbehandling skal beskytte kundene dersom formidleren mangler evne eller vilje til å overføre premien til forsikringsforetaket, samt beskytte midlene ved en konkurs.
Finanstilsynets generelle inntrykk etter tilsynet er at det foreligger flere mangler ved klientmiddelhåndteringen hos forsikringsformidlingsforetakene i henhold til gjeldende krav. Dette gjelder særlig mangler ved skriftlige rutiner, men også mangelfull dokumentasjon og forklaring på avstemming av klientmidler og avvik.