Forretningsorden for Finanstilsynets styre
Publisert: 19. april 2017
Sist endret: 6. september 2023
Fastsatt 30. mai 1994. Siste endring vedtatt 31. august 2023.
1. Styrets arbeid
Styrets leder og finanstilsynsdirektøren skal sørge for at aktuelle saker som hører under styret blir fremmet til behandling, og at styrets arbeid organiseres på en hensiktsmessig og effektiv måte.
Styret skal behandle saker i møte, med mindre styrets leder finner at saken kan forelegges skriftlig eller behandles på annen betryggende måte.
I tillegg til styremedlemmene og Norges Banks observatør, deltar varamedlemmene fast i styrebehandlingen. Ved forfall blir varamedlemmene stemmeberettigede i henhold til rang.
Ved behandling av administrative saker suppleres styret av to styremedlemmer som representerer de ansatte, jf. finanstilsynsloven § 2 tredje ledd.
Fra administrasjonen møter finanstilsynsdirektøren, styresekretæren, avdelingslederne, juridisk direktør og kommunikasjonsdirektør. I tillegg møter medarbeidere som direktøren bestemmer skal delta under behandlingen av den enkelte sak.
Styrebehandlingen ledes av styrets leder, nestleder eller den med lengst ansiennitet i styret.
Styret er vedtaksført når mer enn halvparten av styret er til stede. Er kun tre stemmeberettigede til stede (fire ved behandling av administrative saker), vurderer styret å utsette behandlingen av saker som ikke oppnår enstemmighet.
Som styrets vedtak gjelder det som flertallet blant de møtende har stemt for, eller ved stemmelikhet det som styrets møteleder har stemt for.
Finanstilsynsdirektøren kan avgjøre en sak som normalt skal besluttes av styret, når det haster eller av andre grunner ikke er praktisk mulig å styrebehandle saken. Styrets leder skal så snart som mulig orienteres, og saken skal behandles som orienteringssak på påfølgende styremøte.
Finanstilsynsdirektøren forbereder saker som skal behandles av styret. Dersom styrets leder eller andre av styrets medlemmer har deltatt i saksforberedelsen, skal dette framgå av oversendelsesnotatet. Det samme gjelder der saken har vært drøftet med Finansdepartementet på forhånd.
2. Innkalling og saksdokumenter
Styret innkalles til møte i samsvar med årlig vedtatt møteplan, med mindre styrets leder og finanstilsynsdirektøren finner at de saker som foreligger til behandling, kan utsettes til påfølgende møte. For øvrig innkalles styret til møte når et styremedlem eller finanstilsynsdirektøren ber om det.
Innkalling (dagsorden) med saksdokumenter sendes både styremedlemmer, varamedlemmer og observatør fra Norges Bank. Innkalling (dagsorden) og saksdokumenter for administrative saker sendes ansattes representanter. Møtets antatte varighet skal framgå av innkallingen.
For saker som forelegges styret til beslutning, skal innkallingen vedlegges et oversendelsesnotat med en kort framstilling av saken og forslag til vedtak. Bakgrunnsnotater, utkast til brev og rapporter mv. kan legges ved oversendelsesnotatet, eventuelt gjøres tilgjengelig for styret på styreportalen. Det skal framgå om sakens sluttdokumenter skal unntas offentlighet, samt hvilke informasjonstiltak som eventuelt skal iverksettes.
For saker som forelegges styret til orientering, kan finanstilsynsdirektøren beslutte om foreleggelse skal skje skriftlig eller muntlig. Muntlige orienteringssaker skal, så langt mulig, angis i innkallingen.
Saksdokumentene skal normalt være styremedlemmene i hende innen fire virkedager og senest fredagen før styremøtet avholdes.
Skriftlige innlegg av vesentlig omfang fra styremedlemmer bør om mulig framlegges i tilstrekkelig tid forut for møtet.
3. Styreprotokoll
Styreprotokollen skal i den enkelte sak inneholde:
- oversikt over framlagte saksdokumenter
- særlig viktige opplysninger som er gitt muntlig i styremøtet
- styrets vedtak
- eventuelle dissenser
- uttalelser som et styremedlem ønsker protokollert
Det skal framgå av protokollen dersom et styremedlem ikke har deltatt i behandlingen av en sak.
Administrasjonens utkast til protokoll forelegges styreleder. Etter styreleders godkjenning sendes protokollutkastet til de øvrige styremedlemmene, som sender eventuelle merknader til styreleder med kopi til administrasjonen.
Den godkjente protokollen skal underskrives av de styremedlemmene som deltok på styremøtet.
Den godkjente protokollen er et internt dokument som er unntatt offentlighet. Det utarbeides et kort referat som legges ut på intranettet. I særlige tilfeller kan administrasjonen, i samråd med styreleder, gi innsyn i hele eller deler av styreprotokollen.
Administrasjonen skal arkivere innkalling, saksdokumenter og protokoll.
4. Saker som skal styrebehandles
Styret skal behandle følgende saker:
Administrative saker til beslutning
- Overordnede og langsiktige planer for Finanstilsynets arbeid, herunder Finanstilsynets strategi, virksomhetsplan, årsbudsjett og vesentlige endringer i organisasjonsplanen.
- Årsrapport og årsregnskap.
- Uttalelse til Finansdepartementet ved tilsetting av finanstilsynsdirektør.
Administrative saker til orientering
- Saker som det er naturlig at styret blir orientert om.
- Vurderinger av risiko i Finanstilsynets virksomhetsutøvelse.
- Finanstilsynets personalpolitikk.
Fagsaker til beslutning
Styret skal behandle prinsipielle saker og andre saker av særlig viktighet, herunder:
- Forslag til lover, forskrifter og regelverksendringer når realitetsinnholdet endrer rettstilstanden på området i vesentlig grad eller endringen på annen måte har vesentlig betydning. Fastsettelse av forskrifter eller endringer i disse på områder hvor Finanstilsynet etter lov eller forskrift, eller ved delegasjon, er tillagt selvstendig forskriftsmyndighet.
- Høringssaker fra andre etater eller fra departementer i den utstrekning sakene angår vesentlige og prinsipielle sider ved tilsynsarbeidet eller for foretak under tilsyn.
- Konsesjonssaker og andre saker om godkjenning eller dispensasjon i henhold til regelverket som:
- har eller kan få vesentlig innvirkning på finansmarkedet.
- reiser nye vesentlige problemstillinger som Finanstilsynet eller Finansdepartementet ikke tidligere har tatt stilling til.
- på annen måte inneholder vesentlige prinsipielle spørsmål av samfunnsmessig betydning.
- Tillatelser til opprettelse av bank eller forsikringsforetak samt tilbakekall av slike tillatelser.
- Saker der Finansdepartementets myndighet er delegert til Finanstilsynet, men som oversendes departementet på grunn av sakens art.
- Klagesaker, unntatt når styret tidligere har behandlet tilsvarende spørsmål som saken reiser, eller når klagen åpenbart ikke vil føre fram, eller klagen ikke er av vesentlig betydning for det aktuelle tilsynsområdet.
- Varsel om tilbakekall av tillatelser, stans av ulovlig virksomhet, ileggelse av overtredelsesgebyr, omfattende pålegg om retting eller andre enkeltvedtak av vesentlig betydning som avviker fra tidligere praksis eller som på annen måte skaper presedens.
- Anmeldelser eller annen form for oversendelse til påtalemyndigheten av antatt straffbare forhold, i den utstrekning de reiser tvil eller prinsipielle spørsmål.
- Finansielt utsyn.
Fagsaker til orientering
- Saker som det er naturlig at styret blir orientert om, herunder hensiktsmessige oversikter over behandlingen av saker delegert administrasjonen.
- Viktige tilsynssaker, samt oversikter over tilsynsarbeidet.
- Resultat- og soliditetsrapporter mv. for ulike foretaksgrupper samt vesentlige analyserapporter utenom Finansielt utsyn.
- Hastesaker som er avgjort av finanstilsynsdirektøren, jf. punkt 1 Styrets arbeid.
Styremedlemmene og finanstilsynsdirektøren kan kreve at styret behandler bestemte saker.
5. Habilitet
Reglene i forvaltningsloven kapittel II (Om ugildhet) gjelder for styremedlemmer og andre som deltar i behandlingen av saker i Finanstilsynets styre. Den enkelte plikter selv å vurdere egen inhabilitet ved behandlingen av en sak. Styret avgjør, uten at den det gjelder deltar, om vedkommende er inhabil og følgelig ikke skal delta i behandlingen av saken.