Eiendomsmegling
Publisert: 17. februar 2021
Finanstilsynet fører kontroll med at eiendomsmegling drives i samsvar med kravene som følger av lov og forskrift. Virksomheten skal blant annet drives i samsvar med god meglerskikk, og foretakene skal ha systemer for risikostyring og internkontroll. Finanstilsynet prioriterer den delen av eiendomsmeglingsbransjen som driver med boligformidling. Det er særlig viktig at forbrukerne i dette markedet har nødvendig tillit til eiendomsmegleren som formidler boligen og gjennomfører oppgjøret.
Utviklingstrekk
Det ble rapportert 167 091 eiendomsformidlinger i 2019, 2,4 prosent flere enn året før. Antall formidlinger i første halvår 2020 var 82 633, mot 84 193 formidlinger i første halvår 2019. Dette var en nedgang på 1,9 prosent. Ved utgangen av første halvår 2020 var det 5 640 årsverk i eiendomsmeglingsforetakene.
Regnet i prosent av kjøpesum endret meglers vederlag seg marginalt, fra omtrent 1,74 prosent i første halvår 2019 til omtrent 1,65 prosent i første halvår 2020. Meglers gjennomsnittlige vederlag per formidling gikk ned fra 61 346 kroner i første halvår 2019 til 58 787 kroner i første halvår 2020.
Meglervederlag
Meglervederlag nominelt og i prosent av kjøpesum 2010–2020
Kilde: Finanstilsynet
Bankene har en sentral rolle ved boligomsetning i Norge. Bankene bidrar til finansieringen av boligkjøp og er i mange tilfeller eier av eiendomsmeglingsforetak eller har et nært kommersielt samarbeid med eiendomsmeglingsforetak. I første halvår 2020 sto bank- og kjedetilknyttede foretak for 86 prosent av eiendomsmeglingsforetakenes formidlinger. Andelen var uendret fra 2019.
Tilsyn, overvåking og kontroll
Tilsynet med eiendomsmegling omfatter foretak som har tillatelse til å drive eiendomsmegling, og rettshjelpere og advokater som har stilt sikkerhet for eiendomsmegling.
Finanstilsynet mottar regelmessig tips og henvendelser om mulige lovbrudd i bransjen. I tillegg mottar tilsynet opplysninger gjennom virksomhetenes rapportering. Sammen med erfaring fra tidligere tilsyn danner dette grunnlaget for en risikobasert utvelgelse av hvilke virksomheter som Finanstilsynet skal følge opp nærmere.
Fakta om eiendomsmegling
Antall foretak med tillatelse til å drive eiendomsmegling har vært relativt stabilt de siste årene. Ved utgangen av 2020 var det registrert 527 foretak, mot 504 i 2019.
Det var 623 filialer ved utgangen av 2020, mot 612 i 2019. I alt ble det drevet eiendomsmegling ved 1150 meglingskontorer i Norge på slutten av 2020, mot 1116 kontorer i 2019. I tillegg var 880 advokater registrert med eiendomsmegling i egen praksis, en nedgang fra 951 ett år tidligere. Mange av advokatene tar imidlertid kun sporadisk på seg eiendomsmeglingsoppdrag og/eller oppgjørsoppdrag. Basert på innrapporterte omsetningstall for 2019 hadde bare 272 advokater ti eller flere formidlinger og/eller oppgjørsoppdrag i løpet av året.
Antall eiendomsmeglingskontorer i 2020 i de største byene
Antallet meglerkontorer i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø og Kristiansand utgjør 38 prosent av alle meglerkontorene i landet.
Kilde: Finanstilsynet
Gjennomførte tilsyn
I 2020 ble det gjennomført tolv tilsyn. Av disse var elleve hos eiendomsmeglingsforetak, mens ett var hos advokat. Forvaltning og kontroll med klientmidler, risikostyring og internkontroll samt etterlevelse av hvitvaskingsregelverket var sentrale kontrollområder. I tillegg ble flere eiendomsmeglingsforetak, advokater og meglere fulgt opp i enkeltsaker. Dessuten ble en rekke tips om brudd på eiendomsmeglingsregelverket undersøkt og fulgt opp.
Fem av tilsynene var tematilsyn om foretakenes etterlevelse av hvitvaskingsregelverket, hvor Finanstilsynet undersøkte foretakenes vurderinger av risikoen for å bli brukt til hvitvasking, rutinene de har etablert mot hvitvasking, samt regelverksetterlevelsen i oppdragsgjennomføringen. Arbeidet med fire av disse tilsynene ventes ferdigstilt i løpet av første halvår 2021.
Finanstilsynet gjennomførte et lignende tematilsyn hos fem eiendomsmeglingsforetak i 2019. De vanligste feilene som ble avdekket, var manglende eller mangelfulle risikovurderinger, svake rutiner for å forebygge og avdekke hvitvasking, manglende opplæring og manglende etterlevelse av regelverket i oppdragsgjennomføringen. I Foss & Co eiendomsmegling ble det avdekket mangler som innebar at Finanstilsynet i 2020 ila foretaket et overtredelsesgebyr på 150 000 kroner. Foretaket har klagd på vedtaket. Klagen er til behandling i Finansdepartementet. Finanstilsynet har også ilagt overtredelsesgebyr etter hvitvaskingsloven i to av de ordinære tilsynene som ble gjennomført i 2020. Bergen Omegn Eiendomsmegling AS fikk overtredelsesgebyr på 100 000 kroner og Fana Sparebank Eiendom på 350 000 kroner.
I tillegg undersøkte Finanstilsynet flere foretak og personer på grunnlag av tips, medieoppslag, foretakenes egen rapportering mv.
Advokatenes etterutdanning
Finanstilsynet undersøkte høsten 2020 advokatenes etterutdanning, som tilsynet også gjorde våren 2019 og våren 2018. I den årlige rapporteringsoppgaven skal advokater som driver eiendomsmegling, opplyse om antall etterutdanningstimer. Undersøkelsen omfattet i alt 1042 advokater i 2020. Rapporteringen viste at det var 58 advokater som ikke oppfylte kravet til 15 timer etterutdanning, mot 36 i 2019 og 167 i 2018. En del av de 58 advokatene sannsynliggjorde at etterutdanningsreglene likevel ikke var overtrådt, mens andre dokumenterte sykdom eller andre særlige omstendigheter. Finanstilsynet vurderer å legge ned forbud mot å drive eiendomsmegling overfor 15 av advokatene. I 2019 fikk fem advokater forbud mot å drive eiendomsmeglingsvirksomhet, og 41 advokater fikk forbud i 2018.
Tilbakekall
Finanstilsynet tilbakekalte to tillatelser på grunn av grove overtredelser av eiendomsmeglingsregelverket. Dette gjaldt ett eiendomsmeglerbrev og én tillatelse til å være ansvarlig megler etter den såkalte overgangsordningen. Eiendomsmeglerbrevet ble tilbakekalt etter at megleren hadde forfalsket en signatur på et dokument som skulle sendes inn til tinglysing. Tillatelsen til å være ansvarlig megler ble tilbakekalt fordi megleren hadde utferdiget en uriktig kjøpekontrakt og et uriktig skjøte, forfalsket selgers signatur på disse, for deretter å sende skjøtet til tinglysing. I tillegg nedla Finanstilsynet forbud mot en advokats eiendomsmeglingsvirksomhet etter at advokaten fikk suspendert advokatbevillingen sin.
Klager på vedtak
I 2020 ble fem klager på Finanstilsynets vedtak sendt til Finansdepartementet. Sakene gjaldt tilbakekall av tillatelse til å være ansvarlig megler, avslag på søknad om eiendomsmeglerbrev, ileggelse av overtredelsesgebyr etter hvitvaskingsregelverket, forbud mot å være fagansvarlig og godkjenning av etterutdanningskurs. Ved utgangen av året hadde de to førstnevnte sakene blitt behandlet av Finansdepartementet. Finanstilsynets vedtak ble stadfestet i begge tilfellene.
Forvaltning
I 2020 ga Finanstilsynet 42 foretak tillatelse til å drive eiendomsmegling. I disse sakene, og ved endringer i foretakenes ledelse og styrer, gjennomførte Finanstilsynet i tillegg en rekke egnethetsvurderinger. Her ble personenes kvalifikasjoner, yrkeserfaring og tidligere atferd vurdert. I tillegg ble det i 2020 gitt 291 personlige tillatelser til å drive eiendomsmegling. Betydelige ressurser går med på å besvare henvendelser fra publikum, både skriftlig og over telefon. Henvendelsene gjelder et vidt spekter av temaer, fra påstander om brudd på regelverket fra enkeltforetak eller -meglere til generelle spørsmål om regelverket for kjøp og salg av fast eiendom.
Rundskriv
Finanstilsynet publiserte to rundskriv i 2020 som også gjelder eiendomsmeglingsområdet, rundskriv 1/2020 Vurdering av egnethetskrav og rundskriv 3/2020 Veiledning om utkontraktering.
Vurdering av egnethetskrav
For tilnærmet alle virksomheter under tilsyn av Finanstilsynet er det stilt krav til at styremedlemmer, daglig leder eller annen person som faktisk leder virksomheten, skal være egnet. Disse kravene skal bidra til at virksomheten de styrer eller leder, drives forsvarlig. Egnethetskrav knytter seg blant annet til utdanning, erfaring, økonomiske forhold og atferd. Finanstilsynets rundskriv 1/2020 gjør rede for den generelle praktiseringen og forståelsen av kravene til egnethet som er stilt i sektorlovgivningen. Sektorregelverket kan imidlertid være mer detaljert, og rundskrivet gir derfor ingen uttømmende omtale av egnethetskravene og innholdet i egnethetsvurderingen.
Utkontraktering
Tilnærmet alle foretak under tilsyn av Finanstilsynet har inngått avtaler som innebærer at de har utkontraktert deler av virksomheten. Finanstilsynet rundskriv 3/2020 gir veiledning om hva som regnes som utkontraktering, begrensninger i adgangen til å utkontraktere og hvordan foretak under tilsyn må identifisere, vurdere og håndtere risikoen knyttet til utkontraktering. Rundskrivet omtaler også Finanstilsynets myndighet til å sette vilkår for utkontraktering, gi pålegg om ikke å iverksette en utkontrakteringsavtale eller gi pålegg om å avslutte utkontrakteringsoppdraget.
Lovutvalg
Regjeringen har nedsatt et utvalg som skal evaluere eiendomsmeglingsloven og foreslå ny lov. Finanstilsynet er representert i lovutvalget. Utvalget startet arbeidet i slutten av 2019 og skulle opprinnelig gi sin utredning til Finansdepartementet 5. januar 2021. Finansdepartementet har imidlertid gitt eiendomsmeglingsutvalget forlenget frist til 25. mars.