Revisjon
Publisert: 17. februar 2021
Det er nødvendig for et velfungerende marked at aktørene har tillit til den finansielle rapporteringen fra næringslivet. Det gjelder spesielt for foretak av allmenn interesse. God kvalitet på revisjonen bidrar til å styrke denne tilliten. For å ivareta rollen som allmennhetens tillitsperson må revisor være uavhengig og utføre revisjonen i samsvar med kravene i revisorloven.
Utviklingstrekk
De særlige kravene til revisorer som reviderer foretak av allmenn interesse, gjør at det blir et mer markert skille mellom revisjonsforetak som reviderer foretak av allmenn interesse, og andre revisjonsforetak. Ved utgangen av 2020 var det ti revisjonsselskaper som reviderte foretak av allmenn interesse.
De største revisjonsselskapene er klart dominerende i markedet målt i honorar fra lovpliktig revisjon. Det er likevel mange små aktører, men antallet revisjonsforetak der det bare er én oppdragsansvarlig revisor, er redusert de siste årene. Den teknologiske utviklingen og betydningen for revisjonsutøvelsen er et sentralt tema, særlig i de store internasjonale revisjonsnettverkene.
I 2020 var revisjonsselskapenes virksomhet og gjennomføringen av revisjonen påvirket av koronapandemien direkte og indirekte gjennom revisjonsklientene.
Tilsyn, overvåking og kontroll
Finanstilsynets tilsyn med revisorer omfatter godkjenning av enkeltpersoner og foretak, registerføring og tilsyn med virksomheten. Tilsynet kontrollerer at revisor ivaretar sin uavhengighet og utfører arbeidet på en tilfredsstillende måte og i samsvar med lovgivningen og god revisjonsskikk. Finanstilsynet kontrollerer også foretakenes etterlevelse av hvitvaskingslovgivningen.
Periodisk kvalitetskontroll
Revisorer som reviderer foretak av allmenn interesse, skal etter revisorloven underlegges periodisk tilsyn minst hvert tredje år. Disse tilsynene gjennomføres av Finanstilsynet. Øvrige revisorer skal kontrolleres minst hvert sjette år. Revisorforeningen utfører disse kontrollene for sine medlemmer, mens Finanstilsynet fører periodisk tilsyn med revisorer som ikke er medlemmer av Revisorforeningen. Det er utarbeidet retningslinjer for Finanstilsynets samarbeid med Revisorforeningen. I henhold til retningslinjene skal Revisorforeningen sende saken til Finanstilsynet dersom de finner forhold som kan gi grunnlag for vedtak om tilbakekall av godkjenning som revisor. Revisorforeningen gjennomførte ikke, i forståelse med Finanstilsynet, kvalitetskontroller i 2020 på grunn av koronapandemien. Kontroller som skulle vært gjennomført i 2020, vil bli gjennomført i 2021.
I 2020 ferdigstilte Finanstilsynet kontrollene som ble utført høsten 2019, og gjennomførte seks periodiske tilsyn. Ikke alle sakene er avsluttet. Ett av de kontrollerte revisjonsselskapene har påtatt seg revisjonsoppdrag for foretak som innebærer at revisjonsselskapet også blir underlagt periodisk kvalitetskontroll av revisortilsynsmyndigheten i USA, Public Company Accounting Oversight Board (PCAOB). På grunn av koronapandemien ble det ikke gjennomført fellestilsyn sammen med PCAOB som planlagt. Tilsynsaktiviteten ble i store deler av 2020 gjennomført som digitale tilsynsmøter og som dokumentbaserte tilsyn.
Øvrige tilsynssaker
Øvrige tilsyn blir gjennomført på bakgrunn av Finanstilsynets risikovurderinger, der signaler om mulige svakheter i revisjonen inngår i valg av hvilke tilsyn som skal gjennomføres.
I 2020 registrerte Finanstilsynet 106 signaler om mulige svakheter i revisjonen. Signalene kommer fra Revisorforeningen, skattemyndighetene, bobestyrere, politiet og andre. Det kan også være oppslag i mediene eller forhold som blir avdekket av Finanstilsynet på andre tilsynsområder. Alle signaler blir vurdert for tilsynsmessig oppfølging. Saker som ikke følges opp med stedlig tilsyn eller annen nærmere kontroll, kan bli avsluttet med at revisor blir bedt om å gjennomgå revisjonen, identifisere eventuelle svakheter og rette opp disse i framtidig revisjonsutøvelse. Finanstilsynet gjør revisor oppmerksom på at vurderingen og eventuelle tiltak må dokumenteres, og at tilsynet vil gjennomgå sakene i eventuelle framtidige tilsyn.
Til sammen ble 36 signaler fulgt opp i 2020. 23 av signalene ble fulgt opp ved at revisor ble bedt om å redegjøre for hvordan et bestemt revisjonsoppdrag var gjennomført og framlegge revisjonsdokumentasjon som viste at revisjonen skjedde i samsvar med god revisjonsskikk. 13 av signalene ble fulgt opp med stedlige tilsyn. Finanstilsynet har også oversendt 13 signaler til revisjonsselskaper der selskapene er bedt om å gjennomføre en dokumentert egenevaluering av mottatt innrapportering.
Ikke alle tilsynssakene fra 2020 er ferdigbehandlet. Mange tilsyn blir avsluttet med kritiske merknader. Noen av sakene avsluttes fordi revisor frasier seg godkjenningen ved varsel om tilsyn eller etter at tilsyn er gjennomført. Det ble avdekket brudd på god revisjonsskikk i samtlige tilsynssaker. De alvorligste bruddene var at revisor ikke hadde innhentet tilstrekkelige og hensiktsmessige revisjonsbevis som grunnlag for avgitt revisjonsberetning. Dette gjaldt også revisjon av foretak av allmenn interesse. For at revisor skal ivareta rollen som allmennhetens tillitsperson, er det viktig at revisor viser profesjonell skepsis til ledelsens vurderinger i gjennomføringen av revisjonen. I to av sakene fant Finanstilsynet alvorlige brudd på revisors uavhengighet.
I tillegg ble det gjennomført elleve tematilsyn rettet mot revisors etterlevelse av hvitvaskingsregelverket. Tilsynene var ikke avsluttet ved årsskiftet, men i flere av tilsynene ble det avdekket mangler ved revisjonsforetakenes gjennomføring av virksomhetsinnrettet risikovurdering og etablering av rutiner. Flere av tilsynene viste svakheter i etterlevelsen av krav om risikoklassifisering av kundene, intern opplæring og identifisering av forhold som kan indikere at midler har tilknytning til hvitvasking eller terrorfinansiering. På bakgrunn av de foreløpige vurderingene av manglene som ble avdekket, varslet Finanstilsynet mulig overtredelsesgebyr for flere av revisjonsforetakene som var del av tematilsynet.
Tilbakekall av godkjenning som revisor
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
---|---|---|---|---|---|
Tilbakekall –statsautoriserte revisorer |
1 |
0 |
0 |
3 |
0 |
Tilbakekall –registrerte revisorer |
1 |
2 |
2 |
2 |
0 |
Tilbakekall –revisjonsselskaper |
3 |
0 |
0 |
1 |
1 |
Saker sendt til Klagenemnden for revisor- og regnskapsførersaker
I 2020 var det ingen revisorsaker som ble behandlet av Klagenemnden for revisor- og regnskapsførersaker.
Forvaltning
Antall godkjente revisorer og revisjonsselskaper per 31.12.2020
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Godkjenninger |
---|---|---|---|---|---|---|
Statsautoriserte revisorer |
4 044 |
4 233 |
4 326 |
4 476 |
4 658 |
272 |
Registrerte revisorer |
3 526 |
3 574 |
3 607 |
3 652 |
3 707 |
91 |
Herav ansvarlige revisorer |
1 560 |
1 532 |
1 519 |
1 541 |
1 508 |
70 |
Revisjonsselskaper |
494 |
447 |
447 |
458 |
461 |
29 |
Finanstilsynet godkjenner revisorer som enten registrert eller statsautorisert revisor. Som ledd i dette må revisor gjennomgå en praktisk prøve. I 2020 var 273 kandidater påmeldt til prøven, og 253 kandidater besto. Det var åtte kandidater som strøk, og det var tolv kandidater som enten ikke leverte prøven, eller som trakk seg under prosessen. I forbindelse med søknad om revisorregisternummer, som er nødvendig for å bli ansvarlig revisor, kontrollerer Finanstilsynet blant annet at revisor har lovpliktig etterutdanning og sikkerhetsstillelse.
Regelverksutvikling
Ny revisorlov, som blant annet gjennomfører EUs revisjonsdirektiv (2014/56/EU) og
EUs revisjonsforordning (EU 537/2014), ble vedtatt av Stortinget 20. november 2020. Loven trådte i kraft 1. januar 2021.
Finansdepartementet fastsatte ny samleforskrift til revisorloven 17. desember 2020. Finanstilsynet fastsatte 16. desember 2020 endringer i forskrift om risikostyring og internkontroll, som innebærer at revisjonsforetak omfattes av forskriften i samsvar med kravene i ny revisorlov.
Finanstilsynet deltok i 2020 i arbeidet med høringsuttalelser som CEAOB (Committee of European Auditing Oversight Bodies) og IFIAR (International Forum of Independent Audit Regulators) avga til internasjonale standardsettere innenfor revisjonsområdet.