Infrastrukturen på verdipapirområdet
Publisert: 17. februar 2021
Infrastrukturen på verdipapirområdet omfatter handelsplasser, sentrale motparter og verdipapirsentraler. Dette er fellesfunksjoner for aktørene i verdipapirmarkedet som er viktige for markedets funksjon som kapitalkilde for næringslivet og som grunnlag for investeringsvirksomhet og sparing. Tilsynet med regulerte markeder og børser skal sikre at institusjonene virker på hensiktsmessig og betryggende måte i samsvar med lovgivningen.
Fakta om infrastruktur i verdipapirmarkedet
Oslo Børs ASA er den største norske markedsoperatøren og driver handelsplassene Oslo Børs, Euronext Expand Oslo (tidligere kalt Oslo Axess) og Euronext Growth Oslo (tidligere kalt Merkur Market). Oslo Børs ASA eier dessuten handelsplassen Fish Pool ASA og har vært operatør av en godkjent offentliggjøringsordning (APA). Andre markedsoperatører er Nasdaq Oslo ASA og Norexeco ASA. Verdipapirsentralen ASA (VPS) driver et verdipapirregister og er operatør av det sentrale verdipapiroppgjørssystemet i Norge (VPO NOK).
De utenlandske sentrale motpartene SIX x-clear AG, Nasdaq Clearing AB, European Commodity Clearing AG, LCH Ltd og European Central Counterparty N.V. utgjør også viktige deler av infrastrukturen i verdipapirmarkedet, selv om de ikke har norsk tillatelse. Sentrale motparter i EØS kan drive virksomhet i Norge i kraft av å ha tillatelse etter det felleseuropeiske regelverket for infrastruktur i verdipapirmarkedet (EMIR) fra egen hjemlandsmyndighet. Det samme gjelder for sentrale motparter fra land utenfor EØS (tredjeland) som er anerkjent som sentral motpart i EU.
Konsekvenser av koronapandemien
Koronapandemien utløste et kraftig fall i de internasjonale aksjemarkedene i mars 2020. Markedene hentet seg imidlertid raskt inn igjen i takt med at vekstforventningene tok seg noe opp og også som følge av støttetiltak.
Markedsuroen tilsa at Finanstilsynet intensiverte sin overvåking av markedene og infrastrukturforetakene. Verdipapirsentralen ble blant annet pålagt daglig rapportering, mens handelsplassene sendte ukentlige redegjørelser til Finanstilsynet. Sentrale motparter ble fulgt tett opp gjennom tilsynskollegiene. Det ble også iverksatt daglig rapportering til den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA). På grunn av den store volatiliteten i markedet besluttet ESMA å senke terskelen for rapportering av shortposisjoner, og dette ble gjort gjeldende i hele EØS-området.
Etter hvert som situasjonen stabiliserte seg normaliserte Finanstilsynet sin overvåking. Så langt tilsier erfaringen at infrastrukturforetakene innen verdipapirområdet viste seg å være robuste nok til å tåle stressituasjonen som pandemien utløste.
Tilsyn, overvåking og kontroll
Tilsynet med infrastrukturforetakene er risikobasert. Tilsynet med infrastrukturforetak som opererer i flere land, koordineres gjennom tilsynskollegier der de berørte nasjonale tilsynsmyndighetene er representert. Der det er etablert tilsynskollegier for infrastrukturforetak som opererer i Norge, deltar Finanstilsynet i slike tilsynskollegier. Noen av tilsynsaktivitetene til Finanstilsynet i 2020 ble gjennomført i samarbeid med disse tilsynskollegiene.
Tilsyn med Fish Pool ASA
Finanstilsynet fullførte ett tilsyn hos Fish Pool ASA. Tilsynet ble påbegynt i 2019, og tilsynsrapporten ble ferdigstilt i juli 2020. Temaene for tilsynet var foretakets organisering, medlemsvilkår og oppfølging av medlemmer, offentliggjøring av ordre, markedsovervåking og oppfølging av posisjonsregelverket for varederivater. Finanstilsynet påpekte i rapporten forhold knyttet til foretakets sammenblanding av roller og interessekonfliktene det medførte, samt foretakets begrensede markedsovervåking. I etterkant av tilsynet har Fish Pool ASA blant annet styrket sin bemanning og utkontraktert markedsovervåkingen til Oslo Børs.
Tilsyn med Nasdaq Oslo ASA
Finanstilsynet gjennomførte ett tilsyn hos Nasdaq Oslo, og tilsynsrapporten ble ferdigstilt i november 2020. Formålet med tilsynet var å kontrollere foretakets elektroniske forsvar og beredskap. Tilsynet omfattet også gjennomgang av en større hendelse våren 2018 hos en tjenesteleverandør til blant andre Nasdaq Oslo ASA. Hendelsen skyldtes problemer knyttet til et brannslukkingssystem i leverandørens driftssenter med påfølgende behov for å overføre driften til et beredskapsdriftssenter. Overføringen medførte en driftsstans hos Nasdaq-børsene i Norden og Baltikum. Etter hendelsen har Nasdaq Oslo gjennomført forbedringer i handelsplassens systemer og rutiner for å forebygge tilsvarende hendelser i framtiden.
Arbeid med datakvalitet
ESMA beregner og publiserer viktig informasjon etter verdipapirmarkedsdirektivet og
-forordningen (MiFID II og MiFIR). Dette gjelder blant annet informasjon om offentliggjøring av ordre og transaksjoner, volumbegrensningsordningen («double volume cap») og systematisk internalisere. Informasjonen er basert på data som er innrapportert fra handelsplasser og godkjente offentliggjøringsordninger i EØS. Det har vært en del svakheter ved kvaliteten på dataene som er innrapportert til ESMA.
Finanstilsynet og andre nasjonale tilsynsmyndigheter har samarbeidet med ESMA for å bidra til at de rapporteringspliktige foretakene leverer korrekte og fullstendige data. Finanstilsynet har også arbeidet med å heve kvaliteten på data innrapportert til transaksjonsregistre i samsvar med den europeiske markedsinfrastrukturforordningen (EMIR). Forordningen er gjennomført i norsk rett i verdipapirhandelloven § 17-1 første ledd. Finanstilsynet deltok i den forbindelse i ESMAs årlige kvalitetstest, sjekk av data opp mot andre datakilder og dialog med foretak. Finanstilsynet deltok i 2020 i arbeidsgrupper i ESMA og samarbeidet her med andre nasjonale tilsynsmyndigheter i Europa for å heve kvaliteten på datagrunnlaget. Finanstilsynet deltok også i ESMAs årlige undersøkelse om håndhevingen av dette regelverket knyttet til clearingplikt, rapportering til transaksjonsregistre og risikoreduserende tiltak.
Forvaltning
Endringer i eierstrukturen til Oslo Børs, Fish Pool og Verdipapirsentralen
Euronext N.V. ervervet i juli 2019 aksjene i Oslo Børs VPS Holding ASA, som eide aksjene i Oslo Børs ASA, Fish Pool ASA og Verdipapirsentralen ASA.
I etterkant opprettet Euronext N.V. et datterselskap, Euronext Nordics Holding AS, som overtok samtlige aksjer i Oslo Børs VPS Holding. Finanstilsynet anså Euronext Nordics Holding som egnet til å eie en betydelig eierandel i Oslo Børs og VPS og tilrådte Finansdepartementet å gi tillatelse til dette. Finansdepartementet ga 26. august 2020 Euronext Nordics Holding tillatelse til å eie samtlige aksjer i Oslo Børs og VPS. Finanstilsynet tok 28. august 2020 meldingen fra Euronext Nordics Holding om indirekte erverv av aksjer i Fish Pool til etterretning.
Oslo Børs VPS Holding ble 7. september 2020 innfusjonert i sitt morselskap Euronext Nordics Holding.
Oslo Børs’ endring av handelssystem og sentral motpart for derivathandel
Oslo Børs ASA ble i juni 2019 ervervet av Euronext N.V., som også eier regulerte markeder i Belgia, Frankrike, Irland, Nederland, Portugal og Storbritannia. Høsten 2020 tok derfor Oslo Børs i bruk Optiq, som er det felles handelssystemet for handelsplassene i Euronext-konsernet. Før dette var Oslo Børs’ hovedhandelssystem Millennium, som var driftet av London Stock Exchange Plc.
Overgangen til Optiq skjedde 30. november 2020 for handel i aksjer, egenkapitalbevis og børshandlede fond. Handel i obligasjoner og derivater ble overført til det nye handelssystemet 7. desember. Endringen av handelssystem til Optiq innebærer at handelen på Oslo Børs foregår på samme plattform og hovedsakelig på lik måte som på de andre regulerte markedene i Euronext-konsernet. Oslo Børs endret samtidig sentral motpart for clearing av derivathandler fra sveitsiske SIX x-clear AG til franske LCH SA og foretok betydelige endringer i sitt eget regelverk. Oslo Connect, som var en multilateral handelsfasilitet for skreddersydde derivater, ble nedlagt. Oslo Børs har imidlertid beholdt en del særordninger og har for eksempel andre løsninger for oppgjør av aksjehandler enn de øvrige Euronext-handelsplassene.
Som ledd i overgangen til Optiq meldte Oslo Børs 1. juni 2020 utkontraktering av flere oppgaver til andre foretak i Euronext-konsernet. Enkelte av disse oppgavene var å anse som kritiske driftsfunksjoner og krevde derfor tillatelse fra Finanstilsynet. Finanstilsynet ga slik tillatelse 16. oktober 2020.
Finanstilsynet hadde videre en tett oppfølging av Oslo Børs og selve migrasjonsprosjektet. For å sikre trygg og forsvarlig drift ble det klart forutsatt fra Finanstilsynet at Oslo Børs måtte sikre at nødvendige og robuste reserveløsninger for handelssystem og sentrale motparter var tilgjengelige og kunne tas i bruk på kort varsel dersom uforutsette hendelser skulle oppstå.
Unntak fra plikten til å offentliggjøre informasjon om ordrer i finansielle instrumenter som handles på handelsplass
Finanstilsynet kan i særskilt angitte tilfeller gi handelsplassene rett til å unnlate å offentliggjøre ordreinformasjon. Finanstilsynet kan bare treffe et slikt vedtak etter å ha informert ESMA og nasjonale tilsynsmyndigheter i EØS-området om det planlagte unntaket. ESMA skal deretter avgi en ikke-bindende uttalelse til Finanstilsynet med vurdering av i hvilken grad unntaket er forenlig med kravene i det europeiske verdipapirmarkedsregelverket (MiFIR). I 2020 innvilget Finanstilsynet 15 søknader fra Oslo Børs ASA om unntak fra plikten til å offentliggjøre ordreinformasjon. Søknadene hadde sammenheng med overgangen til nytt handelssystem.
Tilbakekall av tillatelse til å drive godkjent offentliggjøringsordning
Oslo Børs ASA fikk i 2017 tillatelse til å operere en godkjent offentliggjøringsordning (APA) for OTC-transaksjoner (handel utenom børs). Tillatelsen ble utvidet i 2018. Etter utvidelsen omfattet Oslo Børs’ tillatelse til å yte APA-tjenester finansielle instrumenter som handles på en av Oslo Børs’ handelsplasser, eller som er registrert på Nordic ABM eller på NOTC-listen. Etter at Oslo Børs skiftet handelssystem høsten 2020, ønsket den ikke lenger å tilby APA-tjenester. Finanstilsynet kalte derfor tilbake tillatelsen.
Midlertidig opptak til handel
Oslo Børs ASA tillot tidligere at aksjer som var tatt opp til handel på Oslo Børs eller på Euronext Expand, samtidig kunne tas opp til handel på den multilaterale handelsfasiliteten Euronext Growth Oslo, for eksempel i påvente av Finanstilsynets godkjennelse av noteringsprospektet. I motsetning til det som gjelder for regulerte markeder, er det ikke krav om å utarbeide noteringsprospekt ved opptak til handel på multilaterale handelsfasiliteter.
Som følge av erfaringene med en enkeltsak der samme aksje ble handlet til sterkt avvikende kurser på henholdsvis Oslo Børs og på Euronext Growth Oslo, ba Finanstilsynet Oslo Børs om en redegjørelse for ordningen og hensynet til investorbeskyttelse. Etter dette ble adgangen til midlertidig opptak for slike tilfeller ikke videreført.
Posisjonsgrenser og posisjonsrapportering
Etter verdipapirhandelloven kapittel 15, som gjennomfører posisjonsgrenseregimet i det reviderte verdipapirmarkedsdirektivet (MiFID II), skal Finanstilsynet fastsette grenser for hvor store posisjoner som kan holdes i varederivater. Reglene gir også krav om rapportering av posisjoner i varederivater, utslippskvoter og derivater med utslippskvoter som underliggende. Formålet med posisjonsgrensene er å redusere risikoen for alvorlige forstyrrelser i det underliggende fysiske markedet, og det er detaljerte regler om hvordan disse skal fastsettes. Finanstilsynet endret forskriften om posisjonsgrenser én gang i 2020.
Ikke-finansielle foretak kan søke Finanstilsynet om unntak fra posisjonsgrensene for risikoreduserende posisjoner i varederivater. I 2020 godkjente Finanstilsynet tre søknader om slikt unntak.
Unntak fra krav om tillatelse for tilknyttet virksomhet
Etter verdipapirhandelloven kan investeringstjenester bare utøves av verdipapirforetak med tillatelse fra Finanstilsynet. Det er gitt flere unntak fra dette kravet, blant annet ved handel i varederivater, utslippskvoter eller derivater som er tilknyttet et foretaks primærvirksomhet. Slike foretak må sende årlig melding til Finanstilsynet gjennom Altinn. I 2020 mottok Finanstilsynet 82 slike meldinger.
Verdipapirsentralen ASA (VPS)
Etter den nye verdipapirsentralloven må verdipapirregistre søke om ny tillatelse som oppfyller kravene i forordning om forbedring av verdipapiroppgjøret og om verdipapirregistre (CSD-forordningen). VPS leverte slik søknad til Finanstilsynet 30. juni 2020. I tillegg til å behandle søknaden vil Finanstilsynet også bidra til nødvendige endringer av forskrifter til ny verdipapirsentrallov mv.
Finanstilsynet fulgte i 2020 opp flere av vilkårene som ble satt av Finansdepartementet i forbindelse med tillatelsen til å fusjonere Oslo Børs Holding ASA og VPS Holding ASA i 2007. Dette omfattet blant annet behandling av meldinger om utkontraktering og avslag på VPS’ søknad om utbetaling av utbytte basert på årsregnskapet for 2019. Avslaget ble begrunnet med den pågående koronakrisen og den følgende økonomiske usikkerheten.
Unntak for konserninterne derivatkontrakter etter EMIR-regelverket
Etter EMIR-regelverket er det fastsatt clearingplikt for nærmere angitte OTC-derivater. Plikten omfatter blant annet rentederivater i norske kroner, euro, britiske pund, japanske yen, amerikanske dollar, svenske kroner og polske zloty samt kredittmisligholdsderivater.
Finanstilsynet hadde i 2020 ingen innvendinger til tre meldinger fra finansielle motparter som ønsket å benytte seg av unntak fra clearingplikten for konserninterne transaksjoner. Finanstilsynet hadde ingen innvendinger i én sak om unntak fra krav om å utveksle tilfredsstillende sikkerhet og har ytterligere én sak til behandling.
Finanstilsynet informerte i rundskriv 6/2017 om gjennomføringen av EMIR at det forventer at virksomheter under tilsyn og andre relevante aktører forholder seg til EMIR-regelverket slik det til enhver tid gjelder i EU, selv om reglene ikke er tatt inn i EØS-avtalen ennå. Dette gjelder også det reviderte EMIR-regelverket, som ble fastsatt ved forordning (EU) 2019/834 (EMIR Refit). Norske aktører har derfor på samme måte som aktører fra EU kunnet melde om bruk av unntak for rapportering av konserninterne transaksjoner etter at EMIR Refit-forordningen trådte i kraft i EU 17. juni 2019. I 2020 behandlet Finanstilsynet meldinger fra 20 konserner om bruk av unntaket, hvorav to saker gjaldt tilfeller der unntaket ikke lenger skal benyttes.
Referanseverdiforordningen
I desember 2019 mottok Finanstilsynet fem søknader etter referanseverdiforordningen (EU-forordning 2016/1011), som trådte i kraft i Norge 20. desember 2019. Reglene har som formål å styrke tilliten til referanseverdier som brukes i finansielle instrumenter og finansielle kontrakter, eller ved måling av resultater i investeringsfond. Søknaden fra Norske Finansielle Referanser AS om tillatelse til være administrator for den norske referanserenten Nibor (Norwegian Interbank Offered Rate) ble innvilget 12. oktober 2020. Finanstilsynet har også startet prosessen med å vurdere Nibor som kritisk referanseverdi etter forordningen.
Fire andre foretak søkte om registrering som administrator før 1. januar 2020. Fish Pool ASA fikk sin søknad om registrering som administrator innvilget 18. desember 2020. De øvrige søknadene er under behandling, og foretakene kan fortsette virksomheten inntil behandlingen er avsluttet. I tillegg behandler Finanstilsynet ytterligere én søknad om registrering som administrator som ble mottatt høsten 2020.
Rapporter fra andre tilsynsområder:
-
Banker og annen finansieringsvirksomhet
-
Forsikring og pensjon
-
Verdipapirområdet
- Finansiell rapportering – noterte foretak
- Prospektkontroll – omsettelige verdipapirer
- Fond og kollektive investeringer
- Verdipapirforetak
- Markedsatferd i verdipapirmarkedet
- Infrastrukturen på verdipapirområdet
-
Revisjon
-
Regnskapsførervirksomhet
-
Eiendomsmegling
-
Inkassovirksomhet
-
IKT og betalingstjenester
-
Hvitvasking og terrorfinansiering
-
Forbrukervern
-
Internasjonalt samarbeid
-
Aktuelle tema