Markedsatferd i verdipapirmarkedet
Publisert: 17. februar 2021
De generelle atferdsreglene og tilsyn med at disse følges skal bidra til investorbeskyttelse og god allokering og prising av kapital. Reglene om ulovlig innsidehandel, markedsmanipulasjon og tilbørlig informasjonshåndtering er sentrale. Finanstilsynet følger også opp reglene om listeføring, undersøkelsesplikt, forbud mot urimelige forretningsmetoder samt meldeplikt og flaggeplikt ved verdipapirhandel.
Tilsyn, overvåking og kontroll
I tilsynet med og overvåkingen av at atferdsreglene følges har Finanstilsynet et nært samarbeid med Økokrim og Oslo Børs.
Flertallet av sakene som ble fulgt opp i 2020, ble rapportert til Finanstilsynet fra verdipapirforetak, utenlandske myndigheter og investorer. Mange saker ble også oversendt fra Oslo Børs eller initiert av Finanstilsynet selv på bakgrunn av hendelser i markedet. Finanstilsynets eget overvåkingssystem, SKADI, utløste i 2020 mange alarmer som har ført til videre undersøkelser.
Mange av innside- og markedsmanipulasjonssakene er tidkrevende. Dette gjelder særlig saker der undersøkelsene forutsetter kartlegging av utenlandske investorer som har handlet i forkant av ulike markedsbegivenheter. Ved slik kartlegging har Finanstilsynet utstrakt kontakt med utenlandske forvaltere og tilsynsmyndigheter.
I 2020 undersøkte Finanstilsynet følgende enkeltsaker:
- 92 saker om ulovlig innsidehandel og/eller brudd på taushetsplikt/listeføring
- 61 saker om markedsmanipulasjon / urimelige forretningsmetoder
- 45 saker om flaggepliktig verdipapirhandel
- 27 varsler fra privatpersoner
- 42 saker om meldepliktig verdipapirhandel
- 27 saker om meldepliktige shortposisjoner
Totalt mottok Finanstilsynet 72 rapporter fra verdipapirforetak i henhold til bestemmelsen om rapporteringsplikt ved mistanke om innsidehandel eller markedsmanipulasjon, samt 60 rapporter fra utenlandske tilsynsmyndigheter.
Overtredelsesgebyrer
Finanstilsynet ila i 2020 fire overtredelsesgebyrer for brudd på flaggepliktreglene og fire for brudd på meldepliktreglene. Videre ila tilsynet to overtredelsesgebyrer for brudd på shortsalgreglene. Finanstilsynet forventer at dette har en preventiv virkning.
Anmeldelser til påtalemyndigheten
I 2020 anmeldte Finanstilsynet én sak til påtalemyndigheten der det forelå mistanke om ulovlig innsidehandel og/eller brudd på taushetsplikt.
Oppfølging av anmeldte saker
Finanstilsynet samarbeider med Økokrim og lokale politidistrikter om anmeldte saker. Finanstilsynet bisto påtalemyndigheten med ulike analyser i 2020.
I 2020 ga Finanstilsynet bistand til utenlandske tilsynsmyndigheter i flere atferdssaker og mottok også slik bistand i enkeltsaker. Dette er i tråd med forpliktelser etter internasjonale avtaler.
Shortsalgregisteret
Finanstilsynets shortsalgregister er etablert i medhold av verdipapirhandelloven § 3-14, som i norsk rett innfører EUs shortsalgforordning (236/2012). Registeret på Finanstilsynets nettsted har vært i drift i ca. fire år. Shortsalgforordningen krever at investorer som har shortposisjoner i aksjer eller statsgjeld som overskrider fastsatte terskelverdier, rapporterer disse til tilsynsmyndigheten. Mottak og publisering av shortposisjoner foregår på ssr.finanstilsynet.no. Netto shortposisjoner over eller lik 0,5 prosent er offentlig informasjon. Øvrige innrapporterte posisjoner er tilgjengelige kun for Finanstilsynet og ESMA.
Som en konsekvens av koronakrisen og urolighetene i finansmarkedene innførte ESMA 16. mars 2020 en lavere terskel for netto shortposisjoner som skal innrapporteres til registeret. Den tidligere grensen på 0,2 prosent ble senket til 0,1 prosent. I tillegg må Finanstilsynet sende daglige data på shortsalg i aksjer til ESMA. Dette var en midlertidig endring, men har senere blitt forlenget i flere omganger, senest 18. desember 2020, da ESMA vedtok å forlenge den med ytterligere tre måneder. For investorer og Finanstilsynet har dette medført mer arbeid i form av flere henvendelser til brukerstøtte og posisjoner som skal meldes inn og oppdateres.
I 2020 ble det publisert ca. 1950 endringer i posisjoner større eller lik 0,5 prosent i 54 finansielle instrumenter. For posisjoner som ikke er offentlig tilgjengelig, det vil si rapporteringspliktige posisjoner under 0,5 prosent, mottok Finanstilsynet rapportering om 9100 posisjoner i 161 instrumenter. Av dette var det 5226 posisjoner i det nye, midlertidige intervallet mellom 0,1 og 0,2 prosent. 238 forskjellige investorer rapporterte posisjoner i 2020.
I løpet av 2020 fikk Finanstilsynet ca. 500 henvendelser på e-post om shortsalgrapporteringen. I 2020 ble det ilagt to administrative gebyrer for overtredelse av shortsalgregelverket. Utover de administrative gebyrene fikk også en rekke foretak advarsler for mindre overtredelser av shortsalgregelverket. Finanstilsynet sender regelmessig statistikk over shortposisjoner i aksjer og statsgjeld til ESMA.
Annen relevant informasjon
Transaksjonsrapportering
I 2018 tok Finanstilsynet i bruk et nytt system for mottak av transaksjonsrapporter. Plikten til å rapportere gjennomførte transaksjoner følger av verdipapirhandelloven § 8-1, som gjennomfører EU-forordning nr. 600/2014 om markeder for finansielle instrumenter (MiFIR), herunder selve rapporteringsforpliktelsen etter artikkel 26. Transaksjonsrapporteringssystemet (TRS) dekker hele EØS og mottar rapporter fra verdipapirforetak og handelsplasser om gjennomførte transaksjoner i finansielle instrumenter. Formålet er å gi nasjonale tilsynsmyndigheter et komplett bilde over verdipapirtransaksjonene som gjennomføres i markedet. TRS er viktig for mange av oppgavene som Finanstilsynet er satt til å utføre, og data fra TRS benyttes blant annet til å avdekke markedsmisbruk.
I 2020 mottok Finanstilsynet ca. 229 millioner godkjente transaksjonsrapporter via TRS. Av dette var 31 millioner transaksjonsrapporter fra verdipapirforetak i Norge, som er det største antallet godkjente transaksjoner til nå. I tillegg til de godkjente transaksjonsrapportene mottok Finanstilsynet ca. 12 millioner transaksjonsrapporter som ble avvist eller slettet. I 2020 kom 13 prosent av rapportene fra norske verdipapirforetak, mot 11 prosent i 2019. Storbritannia hadde flest transaksjoner innrapportert fra utlandet, med en andel på ca. 40 prosent.
Finanstilsynet har siden den nåværende TRS-løsningen ble etablert i 2018, observert gjentakende feil og mangelfull og uteblitt rapportering som ikke har blitt korrigert av verdipapirforetakene på eget initiativ. I januar 2020 sendte derfor Finanstilsynet et likelydende brev til samtlige norske verdipapirforetak om at de har plikt til å rapportere transaksjoner. Finanstilsynet varslet i brevet at det vil utføres systematiske undersøkelser av kvaliteten på foretakenes transaksjonsrapportering. Ettersom en stor andel av transaksjonsrapportene mottas via ESMAs Transaction Reporting Exchange Mechanism (TREM), har Finanstilsynet også undersøkt rapporteringen fra utenlandske verdipapirforetak. Kontrollene har avdekket til dels store variasjoner i datakvaliteten fra de ulike verdipapirforetakene. Finanstilsynet erfarer at foretak og tredjepartsleverandører har iverksatt tiltak for å bedre datakvaliteten.
Prosjektet vil videreføres i 2021 for å kvalitetssikre at de iverksatte tiltakene er effektive og tilstrekkelige. Finanstilsynet planlegger å utvide kontrollene til å omfatte flere av verdipapirforetakene som ikke ble gjennomgått i 2020.
Rettsavgjørelser
Høyesteretts ankeutvalg besluttet 19. mai 2020 ikke å behandle anken på dommen i Borgarting lagmannsrett i den såkalte Triton-saken. Saken gjaldt markedsmanipulasjon og innsidehandel i obligasjonsmarkedet. En forvalter i et utenlandsk verdipapirfond og en megler i et norsk verdipapirforetak var tiltalt for blant annet å ha manipulert ned kursen på en obligasjon for deretter kjøpe en større post i samme obligasjon til en lavere kurs enn hva som ellers hadde vært mulig å oppnå i markedet på det tidspunktet. Begge ble frifunnet i tingretten og lagmannsretten.
Rapporter fra andre tilsynsområder:
-
Banker og annen finansieringsvirksomhet
-
Forsikring og pensjon
-
Verdipapirområdet
- Finansiell rapportering – noterte foretak
- Prospektkontroll – omsettelige verdipapirer
- Fond og kollektive investeringer
- Verdipapirforetak
- Markedsatferd i verdipapirmarkedet
- Infrastrukturen på verdipapirområdet
-
Revisjon
-
Regnskapsførervirksomhet
-
Eiendomsmegling
-
Inkassovirksomhet
-
IKT og betalingstjenester
-
Hvitvasking og terrorfinansiering
-
Forbrukervern
-
Internasjonalt samarbeid
-
Aktuelle tema