Verdipapirforetak
Publisert: 17. februar 2021
Det overordnede målet for regulering og tilsyn med verdipapirmarkedet er at markedet skal fungere godt som kapitalkilde for næringslivet og som grunnlag for investeringsvirksomhet og sparing. Tilsynet omfatter aktørenes finansielle stilling og drift, og at virksomhetsreglene og de generelle atferdsreglene blir fulgt.
Fakta om verdipapirforetak, filialer og tilknyttede agenter
Ved utgangen av 2020 var det 97 verdipapirforetak i Norge, hvorav 18 foretak også hadde konsesjon som bank. I tillegg hadde 16 verdipapirforetak fra andre EØS-stater filial i Norge, og 3 foretak hadde tilknyttet agent i Norge.
Tilsyn
Lovens krav til investorbeskyttelse og håndtering av interessekonflikter står sentralt i tilsynet med verdipapirforetakene. Foretakene skal opptre ærlig, redelig og profesjonelt i tråd med kundenes beste interesse og påse at markedets integritet ivaretas på beste måte. Regelverk og tilsyn skal også bidra til at foretakene har tilstrekkelig internkontroll og et bevisst forhold til risiko.
Med grunnlag i Finanstilsynets risikobaserte tilnærming ble det i 2020 startet åtte tilsyn, hvorav ett ble avsluttet i 2020. Sju av tilsynene var hos norske verdipapirforetak og ett var hos en norsk filial av et utenlandsk verdipapirforetak. I tillegg ble det arbeidet med, og avsluttet, ti tilsyn som ble startet i 2018/2019.
Av de pågående tilsynene gjennom 2020 var de fleste en gjennomgang av hele foretakets virksomhet og organisering, mens de øvrige var tematilsyn knyttet til informasjonshåndtering. Det ble også gjennomført ett tematilsyn om kundedokumentasjon og tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering hos en større bank med verdipapirvirksomhet.
Sentrale temaer i tilsynene var:
- foretakenes kundetesting – om anbefalte eller påtenkte instrumenter var egnet eller hensiktsmessige for kunden
- foretakenes informasjon til kundene – om foretakene hadde gitt kundene hensiktsmessig veiledning og advarsel om risiko og opplysninger om alle kostnader og gebyrer knyttet til både tjenester og produkter, på en forståelig måte
- om foretakene hadde et bevisst forhold til å identifisere og håndtere interessekonflikter
- om foretakenes kundekontroll og tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering var tilstrekkelige
- foretakenes bevissthet om klimarisiko og deres tilbud av grønne finansielle produkter – om det var tatt hensyn til kundenes eventuelle ønske om grønn investeringsprofil ved kartlegging av kundenes investeringsmål
- om foretakene hadde tilfredsstillende ressurser, struktur og formalisering på sin interne kontroll, med særlig vekt på foretakenes kontrollfunksjon (compliance) og organisering
Særskilte temaundersøkelser
Finanstilsynet startet i slutten av 2018 en undersøkelse rettet mot samtlige norske verdipapirforetak og filialer av utenlandske verdipapirforetak. Undersøkelsen gjaldt etterlevelse av reglene om produktstyring, uavhengig investeringsrådgivning og kompetansekrav for ansatte. Finanstilsynets gjennomgang avdekket en rekke områder hvor flere aktører hadde oversett eller misforstått kravene i det nye regelverket. Finanstilsynet sendte i 2019 et likelydende brev til samtlige foretak og filialer med veiledning og klargjøringer på områder hvor det var behov for presisering. På dette grunnlaget ble 30 av foretakene og filialene fulgt særskilt opp av Finanstilsynet i 2020.
I 2019 gjennomførte Finanstilsynet en undersøkelse rettet mot samtlige norske verdipapirforetak og filialer av utenlandske verdipapirforetak om etterlevelse av regelverket om mottak av vederlag fra andre enn kunden (returprovisjoner). Undersøkelsen viste at aktørene i liten grad hadde innrettet seg etter regelverket. Finanstilsynet sendte i januar 2020 et likelydende brev med veiledning og klargjøringer til samtlige foretak og filialer. Finanstilsynet ba i juni 2020 om en oppdatering fra foretakene som oppga at de fortsatt mottok og beholdt returprovisjoner. En stor andel av foretakene har endret eller er i ferd med å endre modell, slik at honorarer nå betales direkte fra kundene og ikke lenger i form av returprovisjoner fra produktleverandør. Foretak som vil fortsette å motta og beholde returprovisjoner, har i stor grad innrettet seg etter regelverket. Finanstilsynet har fulgt opp enkelte foretaks tilpasning til regelverket særskilt og vil også framover følge opp at reglene etterleves på dette området.
Handelsplassen Euronext Growth Oslo (tidligere kalt Merkur Market) fikk i 2020 økt oppmerksomhet fra utstedere og investorer. Finanstilsynet fant grunn til å minne verdipapirforetakene om deres plikt til å gi kunder gode opplysninger om risiko og til å forsikre seg om at kundene har nødvendig kunnskap og erfaring til å forstå risikoen knyttet til den aktuelle investeringen. Dette ble gjort i et likelydende brev til samtlige verdipapirforetak høsten 2020.
Tilbakekall og pålegg
Finanstilsynet ga ingen pålegg om retting og fattet heller ingen vedtak om tilbakekall basert på tilsyn og undersøkelser i 2020.
I ett foretak oppdaget Finanstilsynet at foretaket hadde ytt betalingstjenesten pengeoverføringer uten nødvendig tillatelse og at foretaket hadde alvorlige og gjennomgripende mangler i etterlevelsen av grunnleggende krav i hvitvaskingsregelverket. Foretaket valgte underveis i tilsynsprosessen å levere inn sine tillatelser og avvikle driften.
Overvåking av foretakenes økonomi
Verdipapirforetakenes lønnsomhet og soliditet ble fulgt opp gjennom tilsyn i 2020. Finanstilsynet avdekket at totalt ti verdipapirforetak overtrådte kapitalkravene i 2020. I fire av tilfellene framsto det som usikkert om foretakene var i stand til å rette forholdet, og Finanstilsynet sendte varsel om mulig tilbakekall av konsesjonene. Ingen av varslene medførte tilbakekall, ettersom forholdene ble rettet ved kontantemisjoner.
Ved utgangen av 2020 hadde Finanstilsynet pålagt to foretak månedlig kapitaldekningsrapportering på grunn av lav kapitaldekning, negativ resultatutvikling og/eller antatt mangelfull rapportering.
Finanstilsynet fulgte også opp foretakenes rapportering og overholdelse av regelverket om store engasjementer. Finanstilsynet registrerte flere overtredelser, men de var hovedsakelig kortvarige og mindre alvorlige, slik at Finanstilsynet ikke så grunn til oppfølging ut over løpende kommunikasjon med foretakene.
Tallene for første halvår 2020 viste at de store markedsbevegelsene i perioden medførte økt aktivitet og høyere omsetning enn i samme periode året før for verdipapirforetakene. Særlig innen aksje- og obligasjonsmegling var økningen stor, og dette veide opp for en mindre nedgang i inntektene fra corporate finance-virksomhet, verdipapirforetakenes største inntektskilde.
Forvaltning
Sju nye verdipapirforetak fikk tillatelse til å yte investeringstjenester i 2020: SpareBank 1 Kapitalforvaltning AS, NEF Kapitalforvaltning AS, BTIG Norway AS, Norselab Investment Management AS, Pensum Asset Management AS, Investtech.com AS og NorQuant Kapitalforvaltning AS. Fem verdipapirforetak fikk utvidet sine opprinnelige tillatelser til å yte investeringstjenester.
Sju verdipapirforetak leverte tilbake sine tillatelser til å yte investeringstjenester i 2020: Sector Epsilon AS, Cosmos Markets AS, Kapp Securities AS, Fearnley Project Finance AS, Bryan, Garnier & Co AS, Kron AS og Storebrand Finansiell Rådgivning AS. Åtte andre verdipapirforetak leverte tilbake deler av tillatelsene.
Finanstilsynet fikk i 2020 totalt 803 meldinger fra verdipapirforetak med hovedsete i annen EØS-stat om at de ville drive grensekryssende virksomhet inn til Norge. Finanstilsynet fikk også noen meldinger om tjenesteyting fra utenlandske foretak gjennom etablering av filial eller tilknyttet agent i Norge.
Krav til gjenopprettingsplaner etter krisehåndteringsregelverket (BRRD) trådte i kraft 1. januar 2020 for verdipapirforetak med tillatelse til å yte investeringstjenestene egenhandel og plassering med garantistillelse. Tolv verdipapirforetak har slik tillatelse, hvorav to hører til finanskonsern hvor det er krav om konserngjenopprettingsplan. I løpet av 2020 mottok og gjennomgikk Finanstilsynet gjenopprettingsplaner fra de ti verdipapirforetakene som skal levere individuell plan.
Brexit
Storbritannia trådte ut av EU og dermed også EØS 31. januar 2020. En midlertidig forskrift om kontraktskontinuitet gir britiske foretak anledning til å fortsette å yte investeringstjenester og drive investeringsvirksomhet overfor kvalifiserte motparter og profesjonelle kunder i Norge i en toårsperiode. Forskriften omfatter imidlertid ikke rett til fortsatt filialvirksomhet i Norge. Ved årsskiftet 2020/2021 avregistrerte Finanstilsynet derfor de fire gjenværende norske filialene av britiske verdipapirforetak.
Annen relevant informasjon
Undersøkelser av eiendomsselskaper med mulig ulovlig virksomhet
I 2020 undersøkte Finanstilsynet flere virksomheter uten konsesjon som markedsfører investeringer innen eiendom. Finanstilsynets undersøkelse av konkrete saker beror på en prioritering av ressurser holdt opp mot tilsynets øvrige løpende tilsyns- og forvaltningsoppgaver.
Det hentes inn kapital til eiendomsprosjektene i form av både egenkapital og lånekapital. I enkelte saker avdekket Finanstilsynet at virksomhetene hadde ytt investeringstjenester på forretningsmessig basis uten tillatelse. Ett foretak ble pålagt å stanse ulovlig investeringstjenestevirksomhet.
Markedsadvarsler
Finanstilsynet publiserte i 2020 fire advarsler mot norske foretak og fire advarsler mot utenlandske foretak som tilbød investeringstjenester i Norge uten tillatelse. I tillegg publiserte Finanstilsynet 1193 advarsler fra utenlandske tilsynsmyndigheter mot foretak som yter investeringstjenester i EØS uten tillatelse. På Finanstilsynets nettsted er det publisert informasjon om investeringsbedragerier og råd om hvordan investorer kan beskytte seg mot bedrageri. Finanstilsynets markedsadvarsler er også tilgjengelige på Finansportalen.no.
Verdipapirseminaret 2020
Finanstilsynet avholdt det årlige verdipapirseminaret som et halvdags webinar med 1200 deltakere i oktober 2020. Webinaret dekket blant annet Finanstilsynets temaundersøkelse om etterlevelsen av reglene for returprovisjoner, nytt kapitaldekningsregelverk for verdipapirforetak (IFR/IFD) og EU-kommisjonens forslag til endringer i verdipapirmarkedsregelverket (MiFID II) og prospektforordningen.
Rapporter fra andre tilsynsområder:
-
Banker og annen finansieringsvirksomhet
-
Forsikring og pensjon
-
Verdipapirområdet
- Finansiell rapportering – noterte foretak
- Prospektkontroll – omsettelige verdipapirer
- Fond og kollektive investeringer
- Verdipapirforetak
- Markedsatferd i verdipapirmarkedet
- Infrastrukturen på verdipapirområdet
-
Revisjon
-
Regnskapsførervirksomhet
-
Eiendomsmegling
-
Inkassovirksomhet
-
IKT og betalingstjenester
-
Hvitvasking og terrorfinansiering
-
Forbrukervern
-
Internasjonalt samarbeid
-
Aktuelle tema