Internasjonalt samarbeid
Publisert: 21. februar 2022
Sist endret: 1. juni 2022
Et viktig formål med tilsynssamarbeidet på tvers av landegrenser er å kunne identifisere risikofaktorer i foretak og bevegelser i det internasjonale finansmarkedet på et tidlig tidspunkt. Tilsynssamarbeidet gjør det også mulig å sette i verk samordnede tiltak for å redusere risiko og håndtere kriser.
Tilsynssamarbeid på tvers av landegrenser har vært svært viktig i håndteringen av finansmarkedene under koronakrisen.
Finansmarkedene er internasjonale, og prinsipper for regelverk og tilsyn blir utarbeidet globalt og i EU. Finanstilsynet samarbeider derfor med andre myndigheter både globalt og innenfor EØS om tilsynet med finansmarkedene og finansforetak.
Globalt samarbeid
Stater og myndigheter samarbeider globalt for å utvikle prinsipper for regelverk og tilsyn med finansforetak og finansmarkedene. Finanstilsynet deltar i en rekke internasjonale organisasjoner og arbeidsgrupper. Flere av disse er nærmere omtalt på Finanstilsynets nettsted.
Europeisk samarbeid
Om EUs finanstilsynsmyndigheter
Også i 2021 prioriterte Finanstilsynet samarbeidet i EØS framfor annet globalt samarbeid, og særlig samarbeidet i de europeiske finanstilsynsmyndighetene:
- Den europeiske banktilsynsmyndigheten (EBA)
- Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA)
- Den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon (EIOPA)
- Det europeiske rådet for systemrisiko (ESRB)
Finanstilsynet deltar som medlem i finanstilsynsmyndighetene i EU sammen med de andre nasjonale finanstilsynene i EØS-landene. Dette er forankret i EØS-avtalen. EØS/EFTA-statene har ikke stemmerett i organene som kan fatte vedtak, og finanstilsynsmyndighetene i EU kan ikke fatte vedtak som er direkte rettet mot EØS/EFTA-statene.
I 2021 deltok Finanstilsynet i alle møtene i tilsynsstyrene i EBA, ESMA og EIOPA. På grunn av koronapandemien ble møtene primært avholdt digitalt. Finanstilsynet deltok også i en rekke av underkomiteene som forbereder saker til tilsynsstyrene.
Finanstilsynet deltok i samtlige møter i ESRBs styre (General Board) i 2021 samt i sentrale underkomiteer. Møtene ble avholdt digitalt. ESRB arbeidet gjennom året blant annet med anbefalinger om utbytterestriksjoner i finansinstitusjonene og omfanget av offentlige støttetiltak for å dempe virkningene av koronapandemien.
Høy risiko i boligmarkedene i mange land bidro til at ESRB i 2021 utarbeidet advarsler og anbefalinger til flere medlemsland om bruk av makrotilsynsvirkemidler.
Arbeid med regelverk i EUs finanstilsynsmyndigheter
Det overordnede felleseuropeiske regelverket blir utarbeidet og vedtatt i EU av Kommisjonen, Rådet og Parlamentet. De europeiske finanstilsynsmyndighetene blir ofte bedt om å komme med innspill til dette arbeidet. I 2021 omfattet dette blant annet initiativer knyttet til digital finans, regler for å hindre hvitvasking og terrorfinansiering og tilpassing av regler som følge av koronapandemien.
En annen viktig oppgave for de europeiske finanstilsynsmyndighetene er å utarbeide forslag til utfyllende regelverk til de overordnede reglene. Finanstilsynet deltok også i 2021 i dette arbeidet. Når utkast til utfyllende regler blir sendt på høring, deler Finanstilsynet informasjon om høringen på Finanstilsynets nettsted.
Nærmere informasjon om regelverksarbeidet i de europeiske finanstilsynsmyndighetene finnes på deres respektive nettsteder.
Relevant informasjon på andre nettsteder
Finanstilsynet veiledet gjennom 2021 norske foretak om felleseuropeisk regelverk.
Arbeid med tilsynspraksis i EUs finanstilsynsmyndigheter
Det europeiske tilsynssamarbeidet overvåker og håndterer risikoer i finansmarkedene på europeisk nivå. Finanstilsynene i alle EØS-landene rapporterer tall fra finansmarkedene til de europeiske finanstilsynsmyndighetene, og dette er grunnlaget for overordnede analyser og vurderinger av mulige tiltak. Finanstilsynet bidro i 2021 med slik regelmessig rapportering fra det norske finansmarkedet.
For de større grensekryssende konsernene deltar Finanstilsynet i såkalte tilsynskollegier. Dette er samarbeid mellom finanstilsyn fra de landene der et finanskonsern er etablert. Les mer om rapportering og tilsynskollegiene i rapportene fra de ulike tilsynsområdene.
De europeiske finanstilsynsmyndighetene vurderer hva som er god tilsynspraksis. I 2021 ble det på europeisk nivå fastsatt flere retningslinjer om slik praksis. Finanstilsynet vurderte hvilke retningslinjer som vil følges i Norge og publiserte retningslinjene på Finanstilsynets nettsted.
De nasjonale finanstilsynene i EØS utfører fagfellevurderinger. Tilsynspraksisen i de ulike landene blir da undersøkt, og finanstilsynene gir råd om tilpassing og om hva som er beste praksis. Finanstilsynet deltok i flere slike fagfellevurderinger i 2021. Rapporter etter vurderingene er publisert på nettstedene til de europeiske finanstilsynsmyndighetene. Ettersom de nasjonale finanstilsynene i EØS har ulik tilnærming til risikobasert tilsyn og prioriteringer, kan denne type vurderinger være utfordrende når det gjelder både ressursbruk og konklusjon om anbefalt metode, spesielt for mindre tilsyn som Finanstilsynet.
ESMA har de siste årene gjennomført flere felleseuropeiske tilsynsundersøkelser. Dette innebærer at alle land skal gjennomføre tilsynsaktiviteter på samme måte, samtidig og basert på felles metodikk. Både innretning, omfang, gjennomføring av slike tilsyn og rapportering bestemmes av ESMA. Deltakelse følger av norske EØS-forpliktelser, men båndlegger ressurser. Finanstilsynets fleksibilitet og handlingsrom når det gjelder tilsynsmessige prioriteringer og tilsynsmetoder, blir redusert. I 2021 deltok Finanstilsynet i ett slikt felleseuropeisk tilsyn om kostnader i UCITS-fond og i ett om etterlevelse av MiFID II-regelverket for produkthåndtering.
Europeisk tilsynssamarbeid er omtalt i rapportene fra de ulike tilsynsområdene der det er relevant.
Samarbeid om revisortilsyn
Finanstilsynet deltok i 2021 som observatør i det europeiske samarbeidet om revisortilsyn, Committee of European Auditing Oversight Bodies (CEAOB). I tillegg til samarbeid om tilsynsmetoder og harmonisert praksis registreres blant annet tilsynsrapporter fra revisjonsområdet i en felles europeisk database. Dette er et nyttig grunnlag for tilsynet med de største revisjonsselskapene og i kommunikasjon med dem som fastsetter standarder for revisortilsyn.
EU-regelverk blir EØS-forpliktelser og norsk regelverk
EU-reglene på finansområdet skal som utgangspunkt innlemmes i EØS-avtalen og gjennomføres som norske lover eller forskrifter. Finanstilsynet bidrar i forberedelsene til dette blant annet gjennom deltakelse i EFTA-samarbeidet, hvor EØS/EFTA-statene vurderer om regelverket er EØS-relevant og om det er behov for tilpasninger. Fra norsk side ledes dette arbeidet av Finansdepartementet.
Når utfyllende regler, såkalte nivå 2-regler fastsatt av EU-kommisjonen, er tatt inn i EØS-avtalen, er det ofte Finanstilsynet som forestår forberedelser og gjennomføring som norsk forskrift. Dette følger av myndighet delegert til Finanstilsynet fra Finansdepartementet. Finanstilsynet fastsatte i 2021 en rekke forskrifter som gjennomfører disse EØS-forpliktelsene.
På finansområdet har det vært forsinkelser i lengre tid med å innlemme EU-regler i EØS-avtalen. I 2021 ble omtrent 50 EU-direktiver og -forordninger som gjelder finansmarkedet, innlemmet i EØS-avtalen. Ved utgangen av 2021 var det 122 rettsakter på finansområdet som er vedtatt i EU, som venter på å bli innlemmet i EØS-avtalen.
Et formål med utredningsinstruksen er at Norges deltakelse i EØS-samarbeidet forvaltes på en helhetlig og effektiv måte. I lys av NAV-skandalen, hvor det hadde vært en feiltolking av EØS-reglene, la en regjeringsoppnevnt arbeidsgruppe i 2020 fram en rapport om tiltak for å forbedre regelkvaliteten og tilgjengeligheten av norsk regelverk som gjennomfører EØS-regelverk. Finanstilsynet ga i 2021 innspill til høring om endringer i utredningsinstruksen og støttet i hovedsak forslagene fra arbeidsgruppen.
Nordisk og nordisk-baltisk samarbeid
Flere finansforetak tilbyr tjenester i flere nordiske land gjennom datterselskaper og filialer og gjennom grensekryssende virksomhet. I et slikt integrert nordisk finansmarked er det viktig med tett samarbeid mellom tilsynsmyndighetene. Finanstilsynene i de nordiske landene har faste, årlige møter både på toppledernivå, for de ulike tilsynsområdene, for juridiske og administrative saker og for en rekke andre spesialområder.
Det er også etablert faste samarbeidsmøter med andre nordiske tilsyn på revisjonsområdet. Tilsyn på revisjonsområdet er i de fleste andre land ikke underlagt det nasjonale finanstilsynet.
Finanstilsynet deltar i Nordic-Baltic Stability Group. Denne gruppen består av finansdepartementene, sentralbankene og finanstilsynene i de nordiske og baltiske landene. Gruppen har utarbeidet et rammeverk for å koordinere tiltak i de ulike landene for en eventuell krisesituasjon i systemviktige grensekryssende finansforetak.
Finanstilsynet deltar i Nordic-Baltic Macroprudential Forum og i undergruppene av dette forumet. Forumet består av ledelsen i sentralbankene og finanstilsynene, og de drøfter makroøkonomisk overvåkning og annet tilsynsarbeid i det nordiske og baltiske området.
Finanstilsynet deltar i en nordisk-baltisk arbeidsgruppe mot hvitvasking og i en nordisk-baltisk arbeidsgruppe for PSD 2 og fintech sammen med de andre tilsynsmyndighetene i regionen.
Finanstilsynets deltakelse i internasjonale organisasjoner og komiteer i 2021
Sektorovergripende
- European Systemic Risk Board (ESRB) – det europeiske rådet for systemrisiko
- Joint Committees for EBA, ESMA, EIOPA – felleskomiteene for de europeiske finanstilsynsmyndighetene
- EFTA Working Group on Financial Services
- Nordic-Baltic Macroprudential Forum
- Nordic-Baltic Stability Group
- Nordisk-baltisk arbeidsgruppe mot hvitvasking
- Nordisk-baltisk arbeidsgruppe for PSD 2 og fintech
- Financial Stability Board (FSB), Regional Consultative Group for Europe
- Financial Action Task Force (FATF) – internasjonalt samarbeidsforum for tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering, med sekretariat i OECD
- LEI ROC, Regulatory Oversight Committee, Global Legal Entity Identifier (LEI) System
- Integrated Financial Supervisors Conference (IFSC) – årlig konferanse
- Network for Greening the Financial System (NGFS)
- European Forum for Innovation Facilitators (EFIF)
Bank og finans
- European Banking Authority (EBA) – den europeiske banktilsynsmyndigheten
- Basel Consultative Group – Baselkomiteen
- Policy and Standards Group – Baselkomiteen (Finanstilsynet deltok ikke i 2021, men vil følge opp i 2022)
Forsikring og pensjon
- European Insurance and Occupational Pensions Authority (EIOPA) – den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon
- International Association of Insurance Supervisors (IAIS) – den internasjonale organisasjonen for forsikringstilsyn
- International Forum of Insurance Guarantee Schemes (IFIGS) – Finanstilsynet deltok som sekretariat for garantiordningen for skadeforsikring
Verdipapirområdet
- European Securities and Markets Authority (ESMA) – den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten
- International Organization of Securities Commissions (IOSCO) – den internasjonale organisasjonen av verdipapirtilsyn
- Enlarged Contact Group on Supervision of Collective Investment Funds (ECG) – den utvidede kontaktgruppen for tilsyn med kollektive investeringsfond
Revisjon
- Committee of European Auditing Oversight Bodies (CEAOB) – samarbeid mellom revisortilsynsmyndighetene i EØS
- International Forum of Independent Audit Regulators (IFIAR) – internasjonalt forum
for revisortilsyn
IKT-tilsyn
- Information Technology Supervision Group (ITSG) – globalt tilsynssamarbeid om
IKT-risiko i finanssektoren - Financial Information Sharing and Analysis Center (FI-ISAC) – forum der banksektoren, påtalemyndighetene og IKT-beredskapsgrupper (CERTs) deler informasjon om nettkriminalitet i finanssektoren
Rapporter fra andre tilsynsområder:
-
Banker og annen finansieringsvirksomhet
-
Forsikring og pensjon
-
Infrastruktur på verdipapirområdet
-
Markedsatferd i verdipapirmarkedet
-
Verdipapirforetak
-
Fond og kollektive investeringer
-
Prospektkontroll – omsettelige verdipapirer
-
Finansiell rapportering – noterte foretak
-
Revisjon
-
Regnskapsførervirksomhet
-
Eiendomsmegling
-
Inkassovirksomhet
-
Hvitvasking og terrorfinansiering
-
Digital finans og IT-risiko