Prospektkontroll – omsettelige verdipapirer
Publisert: 21. februar 2022
Sist endret: 1. juni 2022
Et prospekt skal gi tilgang til relevant informasjon om det aktuelle foretaket i forbindelse med offentlig tilbud eller opptak til notering på regulert marked. Finanstilsynet skal gjennom sin kontroll påse at prospektene inneholder opplysningene som kreves.
Gjennomføring av prospektkontrollen i 2021
Kontrollen omfatter to typer prospekter. Det første er EØS-prospekter ved tilbud om tegning eller kjøp av omsettelige verdipapirer på minst 8 millioner euro, beregnet over en periode på tolv måneder, som rettes til 150 personer eller flere i det norske verdipapirmarkedet. Det andre er prospekter ved opptak til notering av omsettelige verdipapirer på norsk regulert marked.
Særlig i første halvår 2021 var det meget høy markedsaktivitet med mange prospekter, mens andre halvår var preget av noe lavere aktivitet. Antall prospekter til godkjenning for året som helhet var dermed litt lavere enn tidligere år. Det var imidlertid mange prospekter for børsintroduksjoner med offentlig tilbud og prospekter med kompleks finansiell informasjon og proforma finansiell informasjon, som var arbeidskrevende. Det var også en økning i antallet henvendelser til Finanstilsynet knyttet til prospekter. Henvendelsene er ofte ufullstendige eller preget av mangelfull kjennskap til regelverket eller mangelfulle forberedelser i forbindelse med prospektprosessen. Det er i større grad enn før mangler i historisk finansiell informasjon, sammensatt eller avgrenset finansiell informasjon og proforma finansiell informasjon i prospektene.
Prospekter kontrollert av Finanstilsynet i perioden 2017–2021
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
---|---|---|---|---|---|
Aksjer |
66 (59) |
55 (45) |
54 (46) |
50 (45) |
55 (48) |
Obligasjoner |
145 |
135 |
68 |
71 |
52 |
Sum |
211 |
190 |
122 |
121 |
107 |
Kilde: Finanstilsynet
I 2021 godkjente Finanstilsynet 55 aksjeprospekter, som var noe høyere enn i 2020.
Finanstilsynet avbrøt tretten kontrollprosesser i 2021 (mot sju i 2020) etter at kapitalinnhentinger og/eller noteringer ble avlyst. Det ble også notifisert et større antall dokumenter knyttet til såkalte grensekryssende prospekter, det vil si til og fra andre prospektmyndigheter i EØS-området.
Finanstilsynet startet i 2021 kontroll av 19 prospekter for nye aksjenoteringer (mot ni i 2020). Av disse ble femten prospekter (mot sju i 2020) benyttet i forbindelse med førstegangs notering av aksjer på Oslo Børs eller Euronext Expand. Det ble godkjent 48 prospekter for allerede noterte selskaper og førstegangsnoteringer. I tillegg kontrollerte tilsynet sju prospekter for aksjeemisjoner i unoterte selskaper.
Antall obligasjonsprospekter i 2021 var noe lavere enn i 2020. Det var et betydelig høyere antall grunnprospekter i 2021 enn i 2020, henholdsvis 21 mot åtte. Grunnprospekter forenkler prosessen rundt gjentatte utstedelser av ikke-aksjerelaterte verdipapirer i perioden grunnprospektet er gyldig.
Kapitalmarkedet i 2021 var i likhet med i 2020 preget av usikkerhet knyttet til koronapandemien og problemer i leveringskjeden av varer. Likevel var det svært sterk emisjonsaktivitet på de regulerte markedene Oslo Børs og Euronext Expand.
Finanstilsynets prospektregister
Nasjonale tilsynsmyndigheter begynte 1. januar 2021 å rapportere til ESMA gjennom ESMAs prospektregister. Finanstilsynet implementerte i denne forbindelse et eget prospektregister i 2021 hvor foretak som får godkjent et prospekt, selv rapporterer inn dataene som kreves av ESMAs prospektregister. Dette har effektivisert både innsending til ESMA og grensekryssing av prospekter mellom Norge og andre EØS-land.
Aksjeprospekter godkjent av Finanstilsynet i 2021 – fordelt på bransje
Kilde: Finanstilsynet
Rapporter fra andre tilsynsområder:
-
Banker og annen finansieringsvirksomhet
-
Forsikring og pensjon
-
Infrastruktur på verdipapirområdet
-
Markedsatferd i verdipapirmarkedet
-
Verdipapirforetak
-
Fond og kollektive investeringer
-
Finansiell rapportering – noterte foretak
-
Revisjon
-
Regnskapsførervirksomhet
-
Eiendomsmegling
-
Inkassovirksomhet
-
Internasjonalt samarbeid
-
Hvitvasking og terrorfinansiering
-
Digital finans og IT-risiko