Revisjon
Publisert: 21. februar 2022
Sist endret: 7. februar 2023
Det er nødvendig for et velfungerende marked at aktørene har tillit til den finansielle rapporteringen fra næringslivet. Det gjelder spesielt for foretak av allmenn interesse. God kvalitet på revisjonen bidrar til å styrke denne tilliten. For å ivareta rollen som allmennhetens tillitsperson må revisor være uavhengig og utføre revisjonen i samsvar med kravene i revisorloven.
Utviklingstrekk
De særlige kravene til revisorer som reviderer foretak av allmenn interesse, gjør at det blir et mer markert skille mellom revisjonsforetak som reviderer foretak av allmenn interesse, og andre revisjonsforetak. Ved utgangen av 2021 var det ti revisjonsselskaper som reviderte foretak av allmenn interesse.
De største revisjonsselskapene er klart dominerende i markedet målt i honorar fra lovpliktig revisjon. Det er likevel mange små aktører, men antallet revisjonsforetak der det bare er én oppdragsansvarlig revisor, er redusert de siste årene. Den teknologiske utviklingen og betydningen for revisjonsutøvelsen er et sentralt tema, særlig i de store internasjonale revisjonsnettverkene.
Også i 2021 var revisjonsselskapenes virksomhet og gjennomføringen av revisjonen påvirket av koronapandemien direkte og indirekte gjennom revisjonsklientene.
Tilsyn, overvåking og kontroll
Finanstilsynets tilsyn med revisorer omfatter godkjenning av enkeltpersoner og foretak, registerføring og tilsyn med virksomheten. Tilsynet kontrollerer at revisor ivaretar sin uavhengighet og utfører arbeidet på en tilfredsstillende måte og i samsvar med lovgivningen og god revisjonsskikk. Finanstilsynet kontrollerer også foretakenes etterlevelse av hvitvaskingslovgivningen.
Periodisk kvalitetskontroll
Revisorer som reviderer foretak av allmenn interesse, skal etter revisorloven omfattes av periodisk tilsyn minst hvert tredje år. Disse tilsynene gjennomføres av Finanstilsynet. Øvrige revisorer skal kontrolleres minst hvert sjette år. Revisorforeningen utfører disse kontrollene for sine medlemmer, mens Finanstilsynet fører periodisk tilsyn med revisorer som ikke er medlemmer av Revisorforeningen. Det er utarbeidet retningslinjer for Revisorforeningens kvalitetskontroll med medlemmene og forholdet til Finanstilsynets tilsynsansvar. I henhold til retningslinjene skal Revisorforeningen sende saken til Finanstilsynet dersom den finner forhold som kan gi grunnlag for vedtak om tilbakekall av godkjenning som revisor. Revisorforeningen gjennomførte ikke, i forståelse med Finanstilsynet, kvalitetskontroller i 2020 på grunn av koronapandemien. Kontroller som skulle vært gjennomført i 2020, ble gjennomført i 2021.
I 2021 gjennomførte Finanstilsynet fire periodiske tilsyn. Ikke alle sakene er avsluttet. To av de kontrollerte revisjonsselskapene har påtatt seg revisjonsoppdrag for foretak som innebærer at revisjonsselskapet også blir underlagt periodisk kvalitetskontroll av revisortilsynsmyndigheten i USA, Public Company Accounting Oversight Board (PCAOB). Tilsynene ble gjennomført som fellestilsyn sammen med PCAOB.
Annen relevant informasjon
Øvrige tilsynssaker
Som del av felles tematilsyn med utvalgte utstederselskaper som er tatt opp til handel på Euronext Growth Oslo, ble revisjonen av disse selskapene gjennomgått. Dette omfattet tre store og ett mindre revisjonsselskap. Det var gjennomgående gjennomført revisjoner med tilfredsstillende kvalitet, men det var alvorlige mangler ved revisjonen utført av et av revisjonsselskapene som ble kontrollert. En medvirkende årsak til høy revisjonskvalitet var at de tre store revisjonsselskapene i utvalget benyttet prosedyrer og prinsipper for revisjonen som om foretakene var omfattet av revisorlovens definisjon av foretak av allmenn interesse. I tillegg hadde revisjonsteamene ressurser med erfaring fra revisjon av børsnoterte foretak. Tilnærmingen må ses i sammenheng med at de fleste foretakene som tas opp til handel på Euronext Growth, har en plan om opptak på regulert marked i framtiden.
Øvrige tilsyn blir gjennomført på bakgrunn av Finanstilsynets risikovurderinger, der signaler om mulige svakheter i revisjonen inngår i valg av hvilke tilsyn som skal gjennomføres.
I 2021 registrerte Finanstilsynet 63 signaler om mulige svakheter i revisjonen. Signalene kommer fra Revisorforeningen, skattemyndighetene, bobestyrere, politiet og andre. Det kan også være oppslag i mediene eller forhold som blir avdekket av Finanstilsynet på andre tilsynsområder. Alle signaler blir vurdert for tilsynsmessig oppfølging. Saker som ikke følges opp med stedlig tilsyn eller annen nærmere kontroll, kan bli avsluttet med at revisor blir bedt om å gjennomgå revisjonen, identifisere eventuelle svakheter og rette opp disse i framtidig revisjonsutøvelse. Finanstilsynet gjør revisor oppmerksom på at vurderingen og eventuelle tiltak må dokumenteres, og at tilsynet vil gjennomgå sakene i eventuelle framtidige tilsyn.
Til sammen ble 31 signaler fulgt opp i 2021. 24 av signalene ble fulgt opp ved at revisor ble bedt om å redegjøre for hvordan et bestemt revisjonsoppdrag var gjennomført og framlegge revisjonsdokumentasjon som viste at revisjonen skjedde i samsvar med god revisjonsskikk. Femten av signalene ble fulgt opp med stedlige tilsyn. Finanstilsynet oversendte også fem signaler til revisjonsselskaper der selskapene ble bedt om å gjennomføre en dokumentert egenevaluering av mottatt innrapportering.
Ikke alle tilsynssakene fra 2021 er ferdigbehandlet. De alvorligste bruddene var at revisor påtok seg oppdrag som ikke skulle vært akseptert, fortsatte klientforhold der klienten skulle vært oppsagt og at det ikke var innhentet tilstrekkelige og hensiktsmessige revisjonsbevis som grunnlag for avgitt revisjonsberetning. Revisjon av inntekter og verdsettelse (estimater) er områder med flest alvorlige funn. Dette gjaldt også revisjon av foretak av allmenn interesse, herunder finansinstitusjoner. For at revisor skal ivareta rollen som allmennhetens tillitsperson, er det viktig at revisor viser profesjonell skepsis til ledelsens vurderinger i gjennomføringen av revisjonen og ved bytte av revisor. I desember 2021 publiserte Finanstilsynet et oppdatert rundskriv med veiledning til revisors aksept- og fortsettelsesvurderinger.
Tematilsynet rettet mot revisors etterlevelse av hvitvaskingsregelverket som ble påbegynt ved årsskiftet 2019/2020, ble avsluttet i 2021. Elleve foretak var omfattet av tematilsynet. Tilsynene avdekket mangler ved revisjonsforetakenes gjennomføring av virksomhetsinnrettet risikovurdering og etablering av rutiner. Flere av tilsynene viste svakheter i etterlevelsen av krav om risikoklassifisering av kundene, intern opplæring og identifisering av forhold som kan indikere at midler har tilknytning til hvitvasking eller terrorfinansiering. Finanstilsynet vedtok overtredelsesgebyr for ti av revisjonsforetakene som var del av tematilsynet. Gebyrene var på 75 000–400 000 kroner.
Les mer i 2021-rapporten
Tilbakekall av godkjenning som revisor
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
---|---|---|---|---|---|
Tilbakekall –statsautoriserte revisorer |
0 |
0 |
3 |
0 |
3 |
Tilbakekall –registrerte revisorer |
2 |
2 |
2 |
0 |
0 |
Tilbakekall –revisjonsselskaper |
0 |
0 |
1 |
1
|
0
|
Saker sendt til Klagenemnden for revisor- og regnskapsførersaker
I 2021 var det ingen revisorsaker som ble behandlet av Klagenemnden for revisor- og regnskapsførersaker.
Forvaltning
Antall godkjente revisorer og revisjonsselskaper per 31.12.2021
Ny revisorlov fra 2021 innførte nye konsesjonstyper på revisjonsområdet. Dette innebærer blant annet at det kun gis konsesjon som statsautorisert revisor. Registrerte revisorer er fra 2021 statsautoriserte revisorer. Totalt antall statsautoriserte revisorer per 31. desember 2021 var 8417.
Etter ny lov tildeles revisorregisternummer i forbindelse med godkjenning som statsautorisert revisor. I en overgangsperiode har ikke alle statsautoriserte revisorer anledning til å drive lovfestet revisjon. Det gjelder 6665 statsautoriserte revisorer.
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Godkjenninger i 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Statsautoriserte revisorer |
4 233 |
4 326 |
4 476 |
4 658 |
1 752 |
284 |
Registrerte revisorer |
3 574 |
3 607 |
3 652 |
3 707 |
– |
– |
Herav ansvarlige revisorer |
1 532 |
1 519 |
1 541 |
1 508 |
– |
– |
Revisjonsselskaper |
447 |
447 |
458 |
461 |
458 |
21 |
Finanstilsynet gir tillatelse som statsautorisert revisor. Som ledd i dette må revisor gjennomgå en praktisk prøve. I 2021 var 520 kandidater påmeldt til prøven, og 506 kandidater besto. Det var elleve kandidater som strøk, og det var tre kandidater som enten ikke leverte prøven, eller som trakk seg under prosessen.
Regelverksutvikling
Den nye revisorloven, som blant annet gjennomfører EUs revisjonsdirektiv og EUs revisjonsforordning, ble vedtatt av Stortinget 20. november 2020. Loven trådte i kraft 1. januar 2021.
Finansdepartementet fastsatte ny samleforskrift til revisorloven 17. desember 2021. Finanstilsynet fastsatte 16. desember 2021 endringer i forskrift om risikostyring og internkontroll, som innebærer at revisjonsforetak omfattes av forskriften i samsvar med kravene i ny revisorlov.
Finanstilsynet deltok i 2021 i arbeidet med høringsuttalelser som CEAOB (Committee of European Auditing Oversight Bodies) og IFIAR (International Forum of Independent Audit Regulators) avga til internasjonale standardsettere innenfor revisjonsområdet.
Rapporter fra andre tilsynsområder:
-
Banker og annen finansieringsvirksomhet
-
Forsikring og pensjon
-
Infrastruktur på verdipapirområdet
-
Markedsatferd i verdipapirmarkedet
-
Verdipapirforetak
-
Fond og kollektive investeringer
-
Prospektkontroll – omsettelige verdipapirer
-
Finansiell rapportering – noterte foretak
-
Regnskapsførervirksomhet
-
Eiendomsmegling
-
Inkassovirksomhet
-
Internasjonalt samarbeid
-
Hvitvasking og terrorfinansiering
-
Digital finans og IT-risiko