Verdipapirforetak
Publisert: 21. februar 2022
Sist endret: 4. oktober 2022
Regulering av og tilsyn med verdipapirmarkedet skal bidra til pålitelig informasjon og trygg, ordnet og effektiv handel med finansielle instrumenter, slik at verdipapirmarkedet kan fungere som kapitalkilde for næringslivet og som grunnlag for investeringsvirksomhet og sparing.
Fakta om verdipapirforetak, filialer og tilknyttede agenter
Ved utgangen av 2021 var det 95 verdipapirforetak i Norge, hvorav 15 foretak som også hadde konsesjon som bank. I tillegg hadde 18 filialer og 6 tilknyttede agenter av verdipapirforetak med konsesjon i annet EØS-land virksomhet i Norge.
Tilsyn, overvåking og kontroll
Lovens krav til investorbeskyttelse og håndtering av interessekonflikter står sentralt i tilsynet med verdipapirforetakene. Foretakene skal opptre ærlig, redelig og profesjonelt i tråd med kundenes beste interesse og påse at markedets integritet ivaretas på beste måte. Regelverk og tilsyn skal også bidra til at foretakene har tilstrekkelig internkontroll og et bevisst forhold til risiko.
Med grunnlag i Finanstilsynets risikobaserte tilnærming ble det i 2021 startet to større tematilsyn, rettet mot 16 foretak. Av disse var 13 norske verdipapirforetak, og tre var norske filialer av utenlandske verdipapirforetak. I tillegg ble det arbeidet med åtte tilsyn som ble startet i 2020, hvorav seks ble avsluttet i 2021.
Seks av de pågående tilsynene gjennom 2021 var en gjennomgang av hele foretakets virksomhet og organisering. De øvrige var tematilsyn relatert til produkthåndtering, ansattes egenhandel, opptaksprosesser og verdipapirtransaksjoner knyttet til utvalgte utstederselskaper som er tatt opp til handel på Euronext Growth Oslo. I denne sammenheng pågår det tematilsyn hos åtte verdipapirforetak som var involvert som rådgivere i slike opptaksprosesser.
Sentrale temaer i tilsynene var:
- foretakenes kundetesting – om anbefalte finansielle instrumenter var egnet eller hensiktsmessige for kunden
- foretakenes informasjon til kundene – om foretakene hadde gitt kundene hensiktsmessig veiledning og advarsel om risiko og opplysninger om kostnader og gebyrer knyttet til tjenester og produkter på en forståelig måte
- om foretakene hadde et bevisst forhold til å identifisere og håndtere interessekonflikter
- foretakenes evaluering og oppdatering av ansattes kunnskaps- og kompetansenivå
- ansattes egenhandel
- om foretakenes kundekontroll og tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering var tilstrekkelige
- foretakenes bevissthet om klimarisiko og deres tilbud av grønne finansielle produkter – om det var tatt hensyn til kundenes eventuelle ønske om grønn investeringsprofil ved kartlegging av kundenes investeringsmål
- om foretakene hadde tilfredsstillende ressurser, struktur og formalisering på sin interne kontroll, med særlig vekt på foretakenes kontrollfunksjon (compliance) og organisering
Særskilte temaundersøkelser
I 2021 kartla Finanstilsynet alle verdipapirforetaks og filialers distribusjonskanaler og solgte produkter i 2020. Undersøkelsen dekket blant annet kundeklassifisering og samlet volum for produktgrupper i perioden. Finanstilsynet planlegger å gjennomføre lignende undersøkelser i 2022.
Finanstilsynet deltok i 2021 i en felleseuropeisk tilsynsundersøkelse (Common Supervisory Action) initiert av den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA), der det ble lagt vekt på etterlevelse av EØS-regelverket for produkthåndtering. Finanstilsynet gjennomførte i forbindelse med dette tematilsyn hos åtte norske verdipapirforetak, som ble valgt ut på bakgrunn av kriterier fastsatt av ESMA. Tilsynets gjennomgang viste at de utvalgte verdipapirforetakene hovedsakelig har god regeletterlevelse. Finanstilsynet sendte endelig rapport til ESMA i desember 2021.
Finanstilsynet undersøkte i 2019 og 2020 hvordan norske verdipapirforetak og norske filialer av utenlandske verdipapirforetak etterlever det skjerpede regelverket for mottak av vederlag fra andre enn kunden (returprovisjoner). I 2021 startet tilsynet en oppfølgende undersøkelse av returprovisjoner. Finanstilsynet ba der om informasjon om verdipapirforetakenes honorarmodeller og mottak av vederlag fra andre enn kunden. Undersøkelsen viste blant annet at de aller fleste verdipapirforetakene har gått bort fra å beholde returprovisjoner og har innført, eller er i ferd med å innføre, honorarmodeller der kunden belastes direkte for foretakets tjenester.
Finanstilsynet gjennomførte høsten 2021 en temaundersøkelse rettet mot alle de 34 norske verdipapirforetakene og kredittinstitusjonene som har meldt at de driver grensekryssende virksomhet direkte fra Norge til en annen EØS-medlemsstat. Kun tre foretak rapporterte om virksomhet over en fastsatt grense, og disse foretakene ga Finanstilsynet utfyllende informasjon om sin grensekryssende virksomhet. Tilsynet sendte resultatene fra undersøkelsen til ESMA.
Tilbakekall og pålegg
Finanstilsynet ga ingen pålegg om retting og fattet heller ingen vedtak om tilbakekall basert på tilsyn og undersøkelser i 2021.
Overvåking av foretakenes økonomi
Verdipapirforetakenes lønnsomhet og soliditet ble overvåket gjennom revisjon og analyse av innsendte oppgaver. Tallene for første halvår 2021 viste at det forgående årets positive utvikling i omsetning og lønnsomhet fortsatte. Hovedårsaken til dette var svært høy aktivitet innen corporate finance-virksomhet, som er verdipapirforetakenes viktigste inntektskilde samlet sett. Inntektene derfra var over tre ganger så høye som i tilsvarende periode året før. Det var inntektsvekst også innen alle øvrige investeringstjenesteområder.
Den store inntektsveksten ga blant annet utslag i at kun ett foretak, mot ti foretak året før, ikke oppfylte kapitalkravene i 2021. Foretaket har levert tilbake konsesjonen.
Finanstilsynet fulgte også opp foretakenes rapportering og overholdelse av regelverket om store engasjementer. Tilsynet registrerte flere kortvarige og mindre alvorlige overtredelser som ble fulgt opp gjennom løpende kommunikasjon med foretakene, samt ett mer alvorlig tilfelle som krevde ytterligere oppfølging.
Ved utgangen av 2021 hadde Finanstilsynet pålagt ett foretak månedlig kapitaldekningsrapportering på grunn av lav kapitaldekning, negativ resultatutvikling og/eller antatt mangelfull rapportering.
Forvaltning
Tillatelser til å yte investeringstjenester
Sju nye foretak, inkludert banker, fikk tillatelse til å yte investeringstjenester i 2021: REQ Capital AS, AK Jensen Norway AS, SpareBank 1 Sørøst-Norge, Alinea Capital Management AS, Verdipapirservice AS, Oro Finans AS og NRP Project Finance AS. Tre verdipapirforetak fikk utvidet sine opprinnelige tillatelser til å yte investeringstjenester. Ett foretak fikk avslag på søknad om tillatelse til å yte investeringstjenester, mens et annet trakk sin søknad om utvidet tillatelse til å yte investeringstjenester.
Ni foretak, inkludert banker, leverte tilbake sine tillatelser til å yte investeringstjenester i 2021: Harvest Funds AS, Krafthuset AS, Totens Sparebank, Sandnes Sparebank, Sparebanken Telemark, Optimum AS, Njord Kapitalforvaltning Sør AS, Nordea Direct Bank ASA og Griff Kapital AS. To verdipapirforetak leverte tilbake deler av tillatelsene.
Egnethetsvurderinger
Finanstilsynet foretar hvert år en rekke egnethetsvurderinger i forbindelse med endringer i styre, ledelse eller kvalifiserte eiere i verdipapirforetak. I 2021 påla Finanstilsynet ett foretak å utnevne ny daglig leder.
Grensekryssende virksomhet
Finanstilsynet får mange meldinger om grensekryssende virksomhet fra verdipapirforetak med hovedsete i en annen EØS-stat. I 2021 fikk Finanstilsynet 268 meldinger om grensekryssende virksomhet uten etablering og to meldinger om tjenesteyting gjennom etablering av filial eller tilknyttet agent i Norge.
Undersøkelser av mulig ulovlig virksomhet
I 2021 undersøkte Finanstilsynet 15 selskaper som markedsførte investeringstjenester uten å ha nødvendig konsesjon. Dette er virksomheter som kontakter norske investorer direkte og/eller markedsfører konsesjonspliktig investeringstjenestevirksomhet på sine nettsider. Ett foretak ble pålagt å stanse ulovlig investeringstjenestevirksomhet. De øvrige selskapene har mottatt individuelle advarsler, og/eller det har blitt publisert markedsadvarsler mot disse på Finanstilsynets nettsted.
Markedsadvarsler
Finanstilsynet publiserte i 2021 sju advarsler mot foretak som tilbød investeringstjenester i Norge uten tillatelse. Fem av disse gjaldt norske foretak, og to gjaldt utenlandske foretak. I tillegg publiserte Finanstilsynet 1702 advarsler fra utenlandske tilsynsmyndigheter mot foretak som yter tjenester i EU/EØS uten tillatelse. På Finanstilsynets nettsted er det publisert informasjon om investeringsbedragerier og råd om hvordan investorer kan beskytte seg mot bedrageri. Finanstilsynets markedsadvarsler er også tilgjengelige på Finansportalen.no.
Verdipapirseminaret 2021
Finanstilsynet arrangerte et halvdags webinar i oktober om sentrale temaer ved stedlig tilsyn hos verdipapirforetak, forventninger til compliancefunksjonen i verdipapirforetak og det kommende regelverket om offentliggjøring av bærekraftsinformasjon i finanssektoren.
Regelverksutvikling
På oppdrag fra Finansdepartementet fremmet Finanstilsynet i 2021 forslag til gjennomføring av nytt kapitaldekningsregelverk for verdipapirforetak (IFR/IFD) og forslag til gjennomføring av endringer i direktivet om markeder for finansielle instrumenter (MiFID II), som skal fjerne unødvendige administrative byrder for aktørene i verdipapirmarkedene og innføre nye målrettede tiltak for å redusere de økonomiske konsekvensene av pandemien. Forslagene er til behandling i Finansdepartementet.
I forbindelse med frihandelsavtalen mellom Storbritannia og EFTA-statene som ble inngått sommeren 2021, har Finansdepartementet fastsatt en forskrift som gir britiske foretak adgang til å yte investeringstjenesten porteføljeforvaltning til visse norske profesjonelle kunder lokalisert i Norge. Forskriften trådte i kraft 1. desember 2021. Det følger ellers av en forskrift fra 2020 at britiske foretak som hadde rett til å yte investeringstjenester i Norge før Storbritannias uttreden fra EU/EØS, kan fortsette denne tjenesteytingen overfor profesjonelle kunder og kvalifiserte motparter i Norge fram til 31. desember 2022.
Rapporter fra andre tilsynsområder:
-
Banker og annen finansieringsvirksomhet
-
Forsikring og pensjon
-
Infrastruktur på verdipapirområdet
-
Markedsatferd i verdipapirmarkedet
-
Fond og kollektive investeringer
-
Prospektkontroll – omsettelige verdipapirer
-
Finansiell rapportering – noterte foretak
-
Revisjon
-
Regnskapsførervirksomhet
-
Eiendomsmegling
-
Inkassovirksomhet
-
Internasjonalt samarbeid
-
Hvitvasking og terrorfinansiering
-
Digital finans og IT-risiko