Finansiell rapportering
Sist publisert: 17. februar 2025
I 2024 prioriterte Finanstilsynet å kontrollere hvordan foretakene rapporterer om klimarelaterte og makroøkonomisk forhold i årsregnskapet. For kontroll av bærekraftsrapporteringen var taksonomirapporteringen et sentralt område. Finanstilsynets kontroll avdekket flere svakheter i rapporteringen.
Fakta om finansiell rapportering
Finanstilsynet fører kontroll med den finansielle rapporteringen til utstedere av omsettelige verdipapirer som er eller søkes tatt opp til handel på et regulert marked i EØS, og som har Norge som hjemstat. Kontrollen omfatter regnskapsrapportering og bærekraftsrapportering.
Ved utgangen av 2024 var 277 foretak omfattet av kontrollen med finansiell rapportering. Av disse var 36 utenlandske. 210 foretak var utstedere av aksjer eller egenkapitalbevis. 47 utstedere av aksjer eller egenkapitalbevis utstedte også obligasjoner som var notert på Oslo Børs. Ved utgangen av 2024 var det 67 utstedere med kun obligasjoner notert på Oslo Børs. I løpet av året ble det notert 11 aksje- og egenkapitalutstedere på Oslo Børs, mens 14 aksjeutstedere ble strøket.
Kontroll med finansiell rapportering i 2024
I 2024 prioriterte Finanstilsynet blant annet å kontrollere hvordan foretakene rapporterer om klimarelaterte og makroøkonomiske forhold i årsregnskapet. For kontroll av bærekraftsrapporteringen var taksonomirapporteringen et sentralt område.
Finanstilsynet velger ut hvilke foretak vi skal kontrollere på bakgrunn av signaler, risikovurderinger eller om det er lenge siden sist et foretak ble kontrollert. Risikovurderingen bygger blant annet på innrapportering av opplysninger fra foretakene..
Kontrollaktiviteter
I 2024 gikk Finanstilsynet gjennom hele eller deler av års- eller delårsregnskapet til 25 foretak. Kontrollen rettet seg særlig mot utstedere av aksjer og egenkapitalbevis, men også mot enkelte utstedere av obligasjoner. Tilsynet hadde tettere oppfølging av 11 foretak. Ti av disse sakene er fortsatt under arbeid. I tillegg avsluttet tilsynet seks saker fra tidligere år.
Finanstilsynet kontrollerte 15 ikke-finansielle foretaks taksonomirapportering for 2023 og gjorde en overordnet gjennomgang av samtlige ikke-finansielle foretak som var omfattet av regelverket per 31. desember 2023.
Alle tilsynsrapporter og vedtak er publisert på Finanstilsynets nettsted.
Andre forvaltningssaker
Finanstilsynet ga overtredelsesgebyr til fire foretak i 2024 for forsinket offentliggjøring av årsrapporter.
Finanstilsynet publiserte i oktober 2024 en oversikt over mangler i årsrapportene for noterte foretak for regnskapsåret 2023. Dette gjaldt blant annet manglende ansvarserklæring, manglende redegjørelse for foretaksstyring og feil i henhold til kravene til elektronisk rapporteringsformat (ESEF).
Færre foretak hadde mangler i årsrapporten for 2023 etter innholdskravene sammenlignet med årsrapporten for 2022. Finanstilsynet noterer seg at det fortsatt er et behov for at foretakene setter seg godt inn i formkravene til elektronisk rapporteringsformat, blant annet kravene til merking av IFRS-konsernregnskapet.
Regelverksarbeid
Finansdepartementet vedtok i 2022 å delegere myndighet til Finanstilsynet til å fastsette forskriften om forenklet IFRS. Finanstilsynet sendte i 2024 et forslag til enkelte endringer og klargjøringer på høring, inkludert forskriftens virkeområde. Endringene ble etter høringen fastsatt av Finanstilsynet i desember. Finanstilsynet utarbeidet også forslag til forskriftsendringer som følge av endringer i regnskapsloven om bærekraftsrapportering som Finansdepartementet har sendt på høring.