Fond og kollektive investeringer
Sist publisert: 17. februar 2025
Tilsynet på fondsområdet er risikobasert og spesielt rettet mot forvalteres oppfølging av regler som skal bidra til forbrukervern. I tilsynet blir det lagt vekt på at verdipapirfond skal opprettholdes som et regulert spareprodukt med høy grad av investorbeskyttelse. I tilsynet med AIF-forvaltere prioriterer Finanstilsynet områder av betydning for ikke-profesjonelle investorer.
Fakta om fond og kollektive investeringer i Norge
Finanstilsynet fører tilsyn med at forvaltningsselskaper for verdipapirfond og forvaltere av alternative investeringsfond overholder fondslovgivningen. I tillegg fører vi tilsyn med depotmottakere for fond som er etablert i Norge. Ved utgangen av 2024 var det 29 forvaltningsselskaper for verdipapirfond som var hjemmehørende i Norge. Selskapene forvaltet 383 verdipapirfond med tillatelse fra Finanstilsynet.
Samlet forvaltningskapital i verdipapirfond hjemmehørende i Norge var 2 159 milliarder kroner per tredje kvartal 2024, som utgjorde en økning på 357 milliarder fra tredje kvartal 2023. UCITS-fond utgjør 91 prosent av forvaltningskapitalen i norskregistrerte verdipapirfond.
Ved utgangen av 2024 var det 61 AIF-forvaltere med konsesjon fra Finanstilsynet og fem norske filialer av AIF-forvaltere med konsesjon fra andre EØS-land. I tillegg var det 179 registrerte AIF-forvaltere i Finanstilsynets virksomhetsregister. Samlet ble det forvaltet 581 alternative investeringsfond hjemmehørende i Norge. Per 31. desember 2023 utgjorde deres forvaltningskapital 262 milliarder kroner (alternative investeringsfond som også er verdipapirfond, er holdt utenfor).
Tallene er basert på foretakenes innrapportering (data fra VFF) til Finanstilsynet.
Tilsyn
I løpet av 2024 påbegynte Finanstilsynet åtte tilsyn.
Finanstilsynet undersøkte innretningen på en digital fondsvelger og prisinformasjon på nettstedet til et foretak og dets tilknyttede agenter. Finanstilsynet mente at foretaket ikke hadde sørget for å gi korrekt og klar informasjon, og at kundenes interesser var tilsidesatt i strid med kravene til god forretningsskikk.
Et tilsyn med et mindre forvaltningsselskap avdekket vesentlige mangler i den overordnede styringen og kontrollen av virksomheten. Finanstilsynet påla foretaket å utbedre flere mangler, blant annet å etablere rutiner for å følge opp investeringsstrategiene i fondene.
Finanstilsynets undersøkelser avdekket brudd på kapitalkravene til noen få fondsforvaltere. Rask tilførsel av ny kapital gjorde at tilsynet ikke kalte konsesjonene tilbake.
Finanstilsynet avdekket alvorlige mangler i forretningsførselen til en registrert AIF-forvalter i en undersøkelse av overføringer av midler fra et fond mellom tilknyttede selskaper. Forvalterens eneste fond var avviklet, og foretaket ba tilsynet om å bli avregistrert. Finanstilsynet fattet derfor ikke vedtak som varslet.
Finanstilsynet har startet en undersøkelse om verdsettelse, likviditet og håndtering av interessekonflikter hos ett forvaltningsselskap.
Finanstilsynet gjennomførte i 2024 et IKT-tilsyn i et større forvaltningsselskap og AIF-forvalter. Finanstilsynet hadde merknader til utkontrakteringsavtaler, nøkkelpersonsrisiko, kriseberedskap og hendelsesrapportering.
Det ble også ferdigstilt et IKT-tilsyn hos en AIF-forvalter. Tilsynet omfattet IKT-sikkerhet, styring og kontroll med IKT-virksomheten og foretakets beredskapsarbeid på IKT-området.
Andre saker knyttet til forbrukervern
Prisen på ett og samme verdipapirfond varierer mellom tilbyderne. Kunnskap om prisforskjellene mellom fond er viktig for at forbrukerne skal kunne ta informerte investeringsvalg. For å øke oppmerksomheten på de store prisforskjellene undersøkte Finanstilsynet i 2024 prisene til 17 fondstilbydere og 73 verdipapirfond. Resultatene fra undersøkelsene ble publisert i februar og oktober.
Finanstilsynet har startet et tematilsyn for å undersøke hvordan distributører av verdipapirfond informerer om pris i markedsføringen.
Lov om nøkkelinformasjon om sammensatte og forsikringsbaserte investeringsprodukter (PRIIPs-loven) trådte i kraft 1. oktober 2024. Finanstilsynet har fulgt kravene gjennom stikkprøver hos forvaltningsselskapene og ved behandling av markedsføringssøknader fra AIF-forvaltere.
Finanstilsynet behandlet en rekke søknader om fusjon mellom verdipapirfond etablert i ulike land. Tilsynet fulgte opp ett forvaltningsselskap særskilt for å sikre at selskapet overholdt sine informasjonsplikter, og at det tilrettela for at andelseierne kunne delta på andelseiermøter.
Alternative investeringsfond med eiendomsinvesteringer
Forvaltere av eiendomsfond måtte også i 2024 gjennomføre ekstraordinære kapitalinnhentinger som følge av refinansieringsbehov. I behandlingen av enkeltsaker om restruktureringer avdekket Finanstilsynet svakheter i foretakenes risikostyring og verdsettelsesrutiner.
Finanstilsynet undersøkte 15 AIF-forvalteres arbeid med risikostyring, verdsettelse av eiendeler og giring i eiendomsfond. Formålet var å kartlegge hvordan forvalterne beregner og overvåker verdivurderinger og belåningsgrad. Rapport med de viktigste observasjonene er publisert på Finanstilsynets nettsted.
Finanstilsynet startet i 2024 et tilsyn hos en AIF-forvalter om verdsettelse og likviditetsstyring ved forvaltningen av et av foretakets eiendomsfond.
Bærekraft
Utfyllende regler til lov om offentliggjøring av bærekraftsinformasjon i finanssektoren mv. trådte i kraft i desember 2023. Finanstilsynet arbeidet i 2024 med å integrere oppfølgingen av de nye reglene på bærekraftsområdet i det ordinære tilsynsarbeidet på fondsområdet.
Finanstilsynet startet i 2024 et tematilsyn med ni forvaltningsselskaper og AIF-forvaltere om hvordan de etterlever krav til å informere om bærekraft. Tilsynene vil bli sluttført i 2025. Foreløpige funn viser at mange forvaltere har lagt ned betydelige ressurser i å etterleve offentliggjøringsforordningen (SFDR), men at det fortsatt er en del mangelfulle og utydelige beskrivelser av relevante rutiner. Flere forvaltere mener at mye av regelverket er uklart, og at tilgang til pålitelige og utfyllende data er en stor utfordring.
Finanstilsynet arrangerte høsten 2024 et bærekraftsseminar for fondsforvaltere og verdipapirforetak. Der orienterte vi om viktige områder i SFDR og de sektorspesifikke bærekraftsreglene og om foreløpige funn fra tematilsynet, med vekt på praktiske eksempler.
Ulovlig forvaltning og markedsføring av alternativt investeringsfond
Finanstilsynet påla ett selskap å stanse virksomheten, og vi publiserte en markedsadvarsel ettersom undersøkelser avdekket at selskapet drev forvaltning og markedsføring av et alternativt investeringsfond uten nødvendige tillatelser.
Veiledning
Finanstilsynet har lagt vekt på å gi god veiledning og ha tett dialog med foretakene. Det var flere kontaktmøter med foretak og bransjeforeninger, og vi holdt ulike foredrag.
Finanstilsynet utarbeidet en veiledning om formidling av prisopplysninger ved markedsføring og salg av verdipapirfond til forbrukere og andre ikke-profesjonelle kunder (rundskriv 1/2024). Undersøkelser hadde vist at prisen på verdipapirfond kunne være lite tilgjengelig for kundene. Rundskrivet utdyper hva Finanstilsynet legger til grunn når vi følger opp hvordan fondsdistributørene informerer om pris. I et nytt rundskriv 2/2024 presiserte vi enkelte krav til distribusjon av verdipapirfond, blant annet om returprovisjon, nominee-forhold og plikter i forbindelse med andelseiermøter. I tillegg publiserte tilsynet retningslinjer fra Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA) om blant annet markedsføringskommunikasjon og fondsnavn som inneholder bærekraftsbegreper. Finanstilsynet har lagt retningslinjene til grunn i tilsynspraksisen.
Forvaltningssaker
Nye regler om distribusjon av fond i EØS-området trådte i kraft i oktober 2024. Finanstilsynet har knyttet seg til ESMAs register over grensekryssende fondsdistribusjon og benytter ESMAs nye digitale løsning (HUB) for meldinger om markedsføring til og fra Norge. Finanstilsynet har mottatt et stort antall meldinger om markedssondering inn og ut av Norge.
I 2024 innførte Finanstilsynet et saksbehandlingsgebyr for behandling av saker om markedsføring av alternative investeringsfond forvaltet av forvaltere etablert utenfor Norge og krav om at de skal betale en årlig tilsynsavgift.
I 2024 behandlet Finanstilsynet en rekke ulike meldinger fra fondsforvalterne og søknader om tillatelser. Dette var blant annet tillatelser til å drive konsesjonspliktige tjenester og markedsføre fond til profesjonelle og ikke-profesjonelle investorer, søknader om endringer i fondsvedtekter og fusjon av verdipapirfond, meldinger om egnethetsvurderinger av styremedlemmer og ledelse og meldinger om utkontraktering av oppgaver og om avvikling og avregistrering av fond.
Regelverksarbeid
Finanstilsynet utarbeidet i 2024 et høringsnotat med forslag til regler om å gjennomføre de endringene som er gjort i det felleseuropeiske regelverket om forvaltning av langsiktige investeringsfond (ELTIF II).
Tilsynet utarbeidet forslag til forskrifter til PRIIPs-loven, som trådte i kraft i Norge i oktober 2024.