Infrastruktur på verdipapirområdet
Sist publisert: 17. februar 2025
Infrastrukturen på verdipapirområdet omfatter handelsplasser, sentrale motparter, verdipapirsentraler og administratorer av finansielle referanseverdier. Dette er fellesfunksjoner som er viktige for at verdipapirmarkedet skal fungere som kapitalkilde for næringslivet og som grunnlag for investeringsvirksomhet og sparing.
Fakta om infrastrukturen i verdipapirmarknaden
I Norge er det fem regulerte markeder og én multilateral handelsfasilitet. Oslo Børs ASA, som er eid av Euronext N.V., drifter de to regulerte markedene Oslo Børs og Euronext Expand og den multilaterale handelsfasiliteten Euronext Growth Oslo og eier 97 prosent av aksjene i det regulerte markedet Fish Pool. I tillegg kommer de to regulerte markedene Nasdaq Oslo ASA og Norexeco ASA.
Verdipapirsentralen ASA driver et verdipapirregister og er operatør av verdipapiroppgjørssystemet VPO NOK. Verdipapirsentralen ASA er også eid av Euronext N.V. og benytter merkevarenavnet Euronext Securities Oslo.
Sentrale motparter tilbyr clearing av ulike finansielle instrumenter. I det norske markedet er følgende sentrale motparter relevante: SIX x-clear AG, LCH Ltd, Cboe Clear Europe N.V, LCH S.A, Nasdaq Clearing AB og European Commodity Clearing AG.
Finanstilsynet har tilsyn med følgende administratorer av finansielle referanseverdier: Norske Finansielle Referanser AS, Oslo Børs ASA, Fish Pool ASA, Norexeco ASA, Nord Pool European Market Coupling AS og Nordic Bond Pricing AS. Referanseverdier er indekser som brukes som referanse i finansielle instrumenter og kontrakter, eller for å måle resultatene til investeringsfond.
Tilsyn
Oslo Børs
Finanstilsynet publiserte i april 2024 en tilsynsrapport om Oslo Børs' oppfølging av likebehandling av aksjeeiere ved utstederes bruk av rettede emisjoner. Tilsynet var en del av et større tematilsyn som også omfattet flere verdipapirforetak og hvordan de etterlever verdipapirhandellovens krav ved rådgivning, tilrettelegging og plassering av emisjoner. I rapporten ble det blant annet påpekt at børsen ikke har hatt en tilstrekkelig effektiv kontroll av utstederes etterlevelse av likebehandlingsreglene. Børsen oppdaterte derfor sin prosedyre på området.
I mars 2024 sendte Finanstilsynet brev til Finansdepartementet med forslag om å oppnevne et offentlig utvalg for å gjennomgå praksisen ved rettede emisjoner og vurdere om det er behov for å endre regelverket.
I august 2024 innvilget Finanstilsynet Oslo Børs’ søknad om å få registrert Euronext Growth Oslo som et vekstmarked for små og mellomstore bedrifter.
Finanstilsynet deltar i et tilsynskollegium sammen med de nasjonale tilsynsmyndighetene til de andre børsene i Euronext-gruppen. I 2024 ledet Finanstilsynet et felles tematilsyn, som var knyttet til etterlevelsesfunksjonen i konsernet.
Fish Pool
Fish Pool var et regulert marked for laksederivater der aktørene kunne sikre deler av produksjonen sin. Markedet ble lagt ned med virkning fra 13. januar 2025, og Finanstilsynet har derfor slettet registreringen av foretakets virksomhet som administrator av referanseverdier.
Verdipapirsentralen (Euronext Securities Oslo)
Finanstilsynet publiserte i november 2024 en tilsynsrapport etter et tilsyn hos Verdipapirsentralen om virksomheten i 2023. Dette var det andre tilsynet med foretaket etter at det fikk tillatelse etter verdipapirsentralloven.
En feil ved innføringen av to utenlandske aksjer i VPS-registeret innebar brudd på bestemmelsene om kontroll med kontofører samt brudd på informasjonsplikten til Finanstilsynet. Finanstilsynet vedtok i 2023 et pålegg om retting samt et overtredelsesgebyr på én million kroner til Verdipapirsentralen. Verdipapirsentralen klagde på vedtaket, men det ble stadfestet av Finansdepartementet i april 2024.
Finanstilsynet behandlet i 2024 tre meldinger fra Verdipapirsentralen om utkontraktering av IKT-virksomhet.
Forvalterregistrering i norske eierregistre
Finanstilsynet skal godkjenne forvalterregistreringen av norske aksjer, tegningsretter og egenkapitalbevis registrert i en verdipapirsentral og forvalterregistrering i andelseierregisteret til norske verdipapirfond.
Finanstilsynet ga i 2024 godkjenning til tre nye forvaltere, hvorav to norske. Videre ble det registrert opphør av godkjenning for 13 forvaltere, hvorav tre norske. Ved utgangen av året var det 217 godkjente forvaltere, hvorav 53 norske.
Referanseverdier
Første halvår 2024 innhentet Finanstilsynet dokumentasjon fra de seks bankene som er bidragsytere til rentereferanseverdien Nibor. Dette gjaldt i første rekke bankenes retningslinjer og rutiner, men også diverse rapporter knyttet til bidragsvirksomheten. Dokumentasjonen danner grunnlag for Finanstilsynets vurdering av om bankene overholder pliktene de har som bidragsytere til Nibor.
Derivattransaksjoner og clearing
Finanstilsynet behandlet i 2024 to søknader om unntak fra kravet om utveksling av sikkerhet for derivattransaksjoner i konsern og 22 meldinger om unntak fra kravet om å rapportere konserninterne derivattransaksjoner til et transaksjonsregister.
Som en del av tilsynet med sentrale motparter som clearer handelen på norske markedsplasser, deltok Finanstilsynet også i 2024 i tilsynssamarbeid med andre nasjonale tilsynsmyndigheter i tilsynskollegier og krisehåndteringskollegier.
Regelverksarbeid
EMIR og SFTR
Viktige endringer i det felleseuropeiske regelverket EMIR (EMIR Refit) trådte i kraft i verdipapirhandelloven i 2024. Det samme gjaldt forordningen om verdipapirfinansieringstransaksjoner (SFTR). I forbindelse med dette vedtok Finanstilsynet endringer i verdipapirforskriften slik at en rekke utfyllende regler (kommisjonsforordninger) ble gjennomført i norsk rett.
Forslag til regelverk
På oppdrag fra Finansdepartementet utarbeidet Finanstilsynet et høringsnotat om hvordan flere EØS-forordninger kan gjennomføres i norsk rett. Dette gjaldt forordning om gjenoppretting og krisehåndtering av sentrale motparter (CCPRRR), forordning om endringer i verdipapirsentralforordningen (CSDR Refit) og forordning om tilbydere av ESG-rangeringer.
Finanstilsynet bisto Verdipapirlovutvalget i forbindelse med forslag til endringer i verdipapirhandelloven som følge av "MiFID II/MiFIR-review".