Inkassovirksomhet
Sist publisert: 17. februar 2025
Sentrale deler av tilsynet på inkassoområdet i 2024 var kontroll av klientmiddelbehandlingen og gjennomgang av foretakenes risikostyring og internkontroll. Et viktig kontrollområde er at inkassoforetakenes opptreden overfor forbrukere skjer i tråd med god inkassoskikk. Finanstilsynet kontrollerte blant annet at foretakene fulgte regelverket for hvordan krav skal framsettes, og at salær som ble avkrevd skyldner, var korrekte.
Fakta om inkassobransjen i Norge
Tilsynet med inkassovirksomhet omfatter foretak med tillatelse til å inndrive forfalte pengekrav for andre (fremmedinkasso) og foretak som kjøper opp forfalte pengekrav og selv driver inn disse (oppkjøps- og egeninkasso).
Det skjer betydelige omstruktureringer i bransjen, og i løpet av de siste årene har det blitt stadig færre inkassoforetak i Norge. Antall årsverk går også ned. Ved utgangen av 2024 var det 70 foretak med inkassobevilling. Seks av foretakene er oppkjøpsforetak.
Inkassoforetakene har de siste årene mottatt stadig flere saker til inndrivelse. I 2023 innkasserte bransjen totalt 46,5 milliarder kroner. Finanstilsynet publiserer en halvårlig inkassostatistikk som har mer informasjon om bransjen og utviklingen i inkassosaker.
Tilsyn
Viktige kontrollområder i tilsynsarbeidet er at foretakene følger reglene i lov og forskrift for hvordan de skal framsette krav, og at salær som de avkrever skyldner, er korrekte. Kontroll av klientmiddelbehandlingen er sentralt i tilsynet, i tillegg til en gjennomgang av foretakets risikostyring, internkontroll og etterlevelse av IKT-forskriften.
Finanstilsynet gjennomførte sju tilsyn i 2024, hvorav ett var et rent IKT-tilsyn og ett inkluderte et dokumentbasert IKT-tilsyn. Ett av tilsynene medførte tilbakekall av foretakets bevilling. Etter at Finanstilsynet tidligere hadde avdekket at foretaket ikke hadde etterlevd sentrale bestemmelser om klientmiddelbehandling, ble foretaket pålagt å oversende en revisoruttalelse som dokumenterte at klientmiddelbehandlingen nå var i samsvar med regelverket. Revisoren kunne ikke avgi en slik erklæring og fratrådte. På bakgrunn av dette tilbakekalte Finanstilsynet foretakets bevilling.
Høsten 2023 fulgte Forbrukertilsynet opp fire utvalgte foretak når det gjaldt størrelsen på deres bruk av fakturagebyr. I varslene gjorde Forbrukertilsynet rede for sin forståelse av regelverket. I et likelydende brev til inkassoforetakene stilte Finanstilsynet seg bak Forbrukertilsynets vurderinger, og gjorde rede for hvilke plikter inkassoforetakene har i forbindelse med innkreving overfor forbrukere når kravet inneholder et slikt gebyr. Forbrukertilsynet kom i mai 2024 med en veiledning om begrensning i lovlig størrelse på fakturagebyr og andre gebyrer.
Finanstilsynet gjennomførte høsten 2023 et dokumentbasert tematilsyn i seks banker og kredittforetak. Tilsynet hadde som hovedformål å vurdere om foretakene hadde innrettet virksomheten sin i samsvar med retningslinjene fra Den europeiske banktilsynsmyndigheten (EBA) for håndtering av kunder med betalingsproblemer og for tvangsinndrivelse av krav. Det er viktig at banker og kredittforetak ivaretar kunder med betalingsvansker og misligholdte boliglån på en god måte og i tråd med gjeldende regelverk. Finanstilsynets generelle inntrykk etter tilsynet er at samtlige foretak har mangler i forhold til gjeldende krav. Dette gjelder særlig etablering og oppfølgning av rutiner som dekker alle kravene i retningslinjene. Tematilsynsrapporten ble publisert på Finanstilsynets nettsted i februar 2024.
I 2024 ga Finanstilsynet 37 inkassobevillinger til enkeltpersoner og foretak. I disse sakene og ved endringer i foretakenes ledelse og styrer vurderte Finanstilsynet i tillegg om styremedlemmer og ledere var egnet til rollen. Finanstilsynet behandlet i 2024 en rekke slike saker.
På slutten av året orienterte Finanstilsynet inkassoforetakene om ny forvaltningspraksis ved søknader om foretakstillatelser og melding om skifte av styremedlemmer. Hensikten med endringene er å sikre nødvendig kompetanse og erfaring slik at styrene er best mulig egnet til å lede foretakene på en forsvarlig og effektiv måte.