Verdipapirforetak
Sist publisert: 17. februar 2025
Finanstilsynet startet i 2024 ett tilsyn og tre tematilsyn som omfattet til sammen 23 verdipapirforetak. Temaene dekket rådgivning og informasjon til ikke-profesjonelle kunder, håndtering av innsideinformasjon og verdsettelse av unoterte verdipapirer. I 2024 registrerte Finanstilsynet også seks overtredelser av kapitalkravene. I ett tilfelle kalte Finanstilsynet tilbake tillatelsen.
Fakta om verdipapirforetak i Norge
Ved utgangen av 2024 var det 104 verdipapirforetak i Norge. Av disse hadde 13 foretak også konsesjon som bank. I tillegg hadde 17 filialer og seks tilknyttede agenter av verdipapirforetak med konsesjon i et annet EØS-land, virksomhet i Norge.
Finanstilsynets virksomhetsregister gir en oversikt over hvilke verdipapirforetak og foretak som tilbyr veksling og oppbevaring av virtuell valuta som har tillatelse til å yte ulike tjenester i Norge.
Tilsyn
Lovens krav til investorbeskyttelse og håndtering av interessekonflikter står sentralt i tilsynet med verdipapirforetakene. Foretakene skal opptre ærlig, redelig og profesjonelt i tråd med kundenes beste interesse og påse at markedets integritet blir ivaretatt på beste måte. Foretakene skal også ha tilstrekkelig internkontroll og et bevisst forhold til risiko.
Med grunnlag i Finanstilsynets risikobaserte tilnærming ble det i 2024 startet tilsyn i ett verdipapirforetak og tre temabaserte tilsyn som omfattet til sammen 23 verdipapirforetak innen følgende temaer:
- Rådgivning og informasjon til ikke-profesjonelle kunder
- Håndtering av innsideinformasjon. Saken er nærmere omtalt nedenfor.
- Verdsettelse av unoterte verdipapirer. Finanstilsynet gjennomførte en temaundersøkelse som omfattet samtlige relevante verdipapirforetak. Basert på denne undersøkelsen startet Finanstilsynet et tematilsyn hos 11 verdipapirforetak hvor vi undersøker hvordan foretakene verdsetter og oppgir verdi på verdipapirer som er mindre omsettelige enn verdipapirfond og noterte aksjer – nærmere bestemt alternative investeringsfond (AIF) og unoterte aksjer. Tematilsynet forventes avsluttet i første kvartal 2025.
- Finanstilsynet deltar også i et felleseuropeisk tematilsyn (Common Supervisory Action) i regi av Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA), som ble startet i november 2024. Finanstilsynet vurderer hvordan ni verdipapirforetak etterlever bærekraftsrelaterte krav knyttet til egnethetsvurdering og produkthåndtering. Tematilsynet vil bli avsluttet i første halvår 2025.
I tillegg avsluttet Finanstilsynet 20 tilsyn i 2024 som ble startet i 2023.
Finanstilsynet undersøkte i 2024 hvordan samtlige relevante verdipapirforetak etterlever den felleseuropeiske forordningen for offentliggjøring av bærekraftsinformasjon (SFDR). Forordningen er gjennomført i lov om offentliggjøring av bærekraftsinformasjon i finanssektoren mv. og regulerer hvordan produsenter av kollektive spareprodukter og investerings- og forsikringsrådgivere skal informere om sine strategier for å integrere bærekraftsrisikoer i virksomheten og ta hensyn til negative bærekraftskonsekvenser, samt hvordan de skal formidle bærekraftsinformasjon om produktene. Finanstilsynet presenterte resultatene av undersøkelsen på et bærekraftsseminar i oktober. Undersøkelsen omfattet 87 verdipapirforetak, banker og filialer. Finanstilsynet vurderte 10 prosent av besvarelsene som svært gode, mens 54 prosent av besvarelsene ble vurdert som "ikke bestått". Finanstilsynet vil følge opp dette området i 2025. Opptak av seminaret og presentasjoner fra seminaret er publisert på Finanstilsynets nettsted.
Finanstilsynet publiserte i oktober og desember 2024 vedtak om overtredelsesgebyr til to verdipapirforetak, på henholdsvis 17 og 25 millioner kroner, for ulovlig spredning av innsideinformasjon. Begge foretakene formidlet innsideinformasjon til investorer uten at de hadde foretatt en tilfredsstillende vurdering av om det dreide seg om innsideinformasjon. Foretakene sørget heller ikke for at de som mottok innsideinformasjon, ga en klar og utvetydig aksept til å motta slik informasjon, og opplyste ikke mottakerne om forpliktelsene som følger av å motta slik informasjon. Finanstilsynet understreker i rapportene at spredning av innsideinformasjon er særlig egnet til å undergrave tilliten til markedet, og at foretakene ved sin svært mangelfulle håndtering av plasseringene har muliggjort og tilrettelagt for misbruk av innsideinformasjon. De to vedtakene er publisert på Finanstilsynets nettsted.
Finanstilsynet registrerte seks brudd på kapitalkravene i 2024, som er ett mindre enn året før. To av tilfellene ble rettet ved aksjeemisjoner, ett ble rettet ved nedbetaling av lån til hovedeier og ett ved medregning av positivt delårsresultat. Ett tilfelle endte med at Finanstilsynet kalte tilbake tillatelsen, og det siste tilfellet er under behandling. Ved utgangen av 2024 hadde Finanstilsynet pålagt ett verdipapirforetak månedlig kapitaldekningsrapportering på grunn av lav kapitaldekning, negativ resultatutvikling og svake rutiner.
Finanstilsynet påla ett verdipapirforetak månedlig rapportering av foretakets handelsportefølje, attestert av revisor i samsvar med revisjonsstandard ISA 805. Bakgrunnen var foretakets vedvarende praksis med å tilordne unoterte og svært lite likvide finansielle instrumenter til handelsporteføljen i strid med Finanstilsynets tidligere presiseringer.
Finanstilsynet kalte ikke tilbake andre tillatelser i 2024 enn den ene som skyldtes brudd på kapitalkrav, men enkelte foretak leverte frivillig tilbake sine tillatelser.
Om tilbydere av vekslings- og oppbevaringstjenester av virtuell valuta
13 tilbydere av vekslings- og oppbevaringstjenester er registrert i Norge i Finanstilsynets virksomhetsregister. Foretakene er rapporteringspliktige etter hvitvaskingsregelverket, og Finanstilsynet fører tilsyn med at disse overholder dette. Finanstilsynet ga i 2024 overtredelsesgebyr til en av de største tilbyderne av virtuelle valutatjenester i Norge (Norwegian Block Exchange – NBX) for alvorlige mangler i etterlevelsen av hvitvaskingsregelverket.
Tillatelser og andre forvaltningssaker
Fem nye foretak fikk tillatelse til å yte investeringstjenester i 2024. Tre verdipapirforetak fikk utvidet sin tillatelse til å yte investeringstjenester. Ett foretak fikk avslag på sin søknad om tillatelse. Fem foretak leverte tilbake sine tillatelser til å yte investeringstjenester. Ett foretak leverte tilbake deler av tillatelsen.
Finanstilsynet skal vurdere om nye medlemmer i styrer og ledelse eller kvalifiserte eiere i verdipapirforetak er egnet til rollen, og behandlet i 2024 en rekke slike søknader. Finanstilsynet påla ikke noen verdipapirforetak å gjøre endringer i styret eller ledelsen i 2024.
I 2024 mottok Finanstilsynet 240 meldinger om grensekryssende virksomhet fra verdipapirforetak med hovedsete i en annen EØS-stat.
Finanstilsynet behandlet 18 meldinger om utkontraktering av IKT-virksomhet i 2024.
Undersøkelser av mulig ulovlig virksomhet og markedsadvarsler
I 2024 undersøkte Finanstilsynet åtte selskaper for mulig ulovlig ytelse av investeringstjenester uten nødvendig tillatelse. Dette er selskaper som kontakter norske investorer direkte og/eller markedsfører virksomheten på sine nettsteder. Finanstilsynet vurderer i slike saker om vi skal fatte vedtak om å stanse ulovlig virksomhet og/eller publisere en markedsadvarsel. Tilsynet fattet i 2024 ett vedtak om stans og ett vedtak om pålegg om retting og publiserte fire advarsler som presiserte at det aktuelle selskapet ikke hadde tillatelse til å yte investeringstjenester i Norge. I tillegg publiserte Finanstilsynet ca. 900 advarsler fra utenlandske tilsynsmyndigheter mot selskaper som yter tjenester i EØS-området uten tillatelse. På nettstedet til Finanstilsynet har vi publisert informasjon om investeringsbedragerier og råd om hvordan investorer kan beskytte seg mot bedrageri. Finanstilsynets markedsadvarsler er også tilgjengelige på Finansportalen.no.
Regelverksarbeid
MiCA
Forordning om marked i kryptoeiendeler (MiCA) inneholder felleseuropeiske regler om utstedelse, offentlig tilbud og opptak til handel av kryptoeiendeler, ytelse av tjenester knyttet til kryptoeiendeler og om markedsmisbruk i kryptoeiendelsmarkedet. Reglene skal blant annet bidra til å fremme innovasjon, investorbeskyttelse og markedsintegritet, samt sikre finansiell stabilitet.
Finanstilsynet fikk i 2023 i oppdrag av Finansdepartementet om å utrede hvordan MiCA bør gjennomføres i norsk rett. Finanstilsynet oversendte et utkast til høringsnotat og forslag til lov- og forskriftsendringer til Finansdepartementet i februar 2024, og departementet har hatt forslaget på høring.