Soliditet i pensjonskasser per 30. juni 2024
Publisert: 8. oktober 2024
Sist endret: 10. oktober 2024
Solvenskapitaldekning i pensjonskassene
- Alle de 74 pensjonskassene oppfylte det forenklede solvenskapitalkravet per 30. juni 2024.
- Solvenskapitaldekningen for pensjonskassene samlet var 180 prosent, som er en økning på 5 prosentpoeng fra utgangen av 2023. Hovedårsaken til økningen er at den ansvarlige kapitalen økte mer enn solvenskravet i perioden.
- For private pensjonskasser var den samlede solvenskapitaldekningen 189 prosent per 30. juni 2024, opp fra 182 prosent per 31. desember 2023, se figur 1a.
- For kommunale pensjonskasser var solvenskapitaldekningen 170 prosent per 30. juni 2024, opp fra 168 prosent ved utgangen av 2023, se figur 1b.
Figur 1
Figur 1A
Figur 1B
Solvenskapitaldekning uten overgangsregelen i pensjonskasser
- Uten overgangsregelen for forsikringstekniske avsetninger var pensjonskassenes solvenskapitaldekning 179 prosent per 30. juni 2024, opp fra 174 prosent per 31. desember 2023.
- For private pensjonskasser var den samlede solvenskapitaldekningen uten overgangsregelen 188 prosent per 30. juni 2024, opp fra 181 prosent per 31. desember 2023, se figur 2a.
- For kommunale pensjonskasser var solvenskapitaldekningen uten overgangsregelen169 prosent per 30. juni 2024, opp fra 167 prosent ved utgangen av 2023, se figur 2b.
Figur 2
Figur 2A
Figur 2B
Solvenskapitalkravet for pensjonskasser
- Solvenskapitalkravet for pensjonskassene samlet var 98 mrd. kroner per 30. juni 2024. Det er en økning fra 88 mrd. kroner per 31. desember 2023.
- Markedsrisiko utgjør den største andelen av samlet risiko (før diversifisering) med 85 prosent. Solvenskapitalkravet for markedsrisiko økte med 12 mrd. kroner i første halvår 2024.
Figur 3
Samlet risiko for private og kommunale pensjonskasser
For private og kommunale pensjonskasser utgjorde markedsrisikoen hhv. 88 og 83 prosent av samlet risiko (før diversifisering).
Figur 4
Kapitalkravet for markedsrisiko for pensjonskasser samlet per 30. juni 2024
- Solvenskapitalkravet for markedsrisiko var 108 mrd. kroner for pensjonskassene samlet.
- Kapitalkravet for aksjerisiko, som er den klart største markedsrisikoen for pensjonskassene, økte med 10 mrd. kroner i første halvår 2024, til 77 mrd. kroner. Økningen har sammenheng med at markedsverdien på aksjeporteføljen økte med 14 mrd. kroner til 179 mrd. kroner og at aksjestresset* i kapitalkravberegningen (basert på Solvens II-regelverket) økte i perioden.
- Renterisikoen økte med 3 mrd. kroner i perioden, til 21 mrd. kroner. Pensjonskassene er utsatt for renterisiko i obligasjonsporteføljen. I tillegg er det renterisiko (avkastningsrisiko) knyttet til forsikringsforpliktelsene som varierer for ulike typer forsikringsforpliktelser. Per 30. juni 2024 var både private og kommunale pensjonskasser mest utsatt ved renteøkning (verdifall på obligasjonsbeholdningen). Ettersom markedsrentene nå er høyere enn den garanterte renten, er verdien av forsikringsforpliktelsene mindre følsomme for renteendringer.
- Valutarisikoen økte med 2 mrd. kroner fra utgangen av 2023, mens kredittmarginrisikoen økte med 0,6 mrd. kroner.
Fotnote:
*Aksjeprissjokket økte fra 40 prosent for børsnoterte aksjer i OECD-land og 50 prosent for øvrige aksjer per 31. desember 2023 til hhv. 43 prosent og 53 prosent per 30. juni 2024. Justeringsmekanismen i aksjeprissjokket innebærer at sjokket endres fra kvartal til kvartal avhengig av forutgående aksjeprisutvikling, og slik at justeringen er maksimalt +/- 10 prosentpoeng fra standardsjokkene på hhv. 39 og 49 prosent.
Figur 5
Kapitalkravet for markedsrisiko for pensjonskasser samlet
- Kapitalkravet for aksjerisiko utgjorde 53 prosent av samlet markedsrisiko før diversifisering per 30. juni 2024.
- Valutarisiko var den nest største markedsrisikoen med 15 prosent, tett fulgt av renterisiko med 14 prosent.
Figur 6
Kapitalkravet for markedsrisiko for private og kommunale pensjonskasser
- Aksjerisikoen utgjorde 54 prosent av samlet markedsrisiko for private og 51 prosent for kommunale pensjonskasser. Aksjerisikoen og renterisikoen økte med ett prosentpoeng for både private og kommunale pensjonskasser fra utgangen av 2023.
Figur 7
Kapitalkravet for livsforsikringsrisiko
- Solvenskravet for livsforsikringsrisiko var 15,9 mrd. kroner for pensjonskassene samlet per 31. desember 2023, som er en økning på 0,2 mrd. kroner fra 31. desember 2023.
- Avgangsrisiko, som er risikoen for at kundene flytter sine kontrakter*, utgjorde den største livsforsikringsrisikoen, med 12,7 mrd. kroner (64 prosent før diversifisering).
Fotnote:
*Avgangsrisiko gjelder produkter der midlene kunden får med seg ved flytting (flytteverdien) er høyere enn de forsikringstekniske avsetningene.
Figur 8
Kapitalkravet for livsforsikringsrisiko for private og kommunale pensjonskasser
- Avgangsrisikoen er den største livsforsikringsrisikoen for både private og kommunale pensjonskasser.
- Avgangsrisikoen er noe større i kommunale enn i private pensjonskasser per 30. juni 2024.
Figur 9
Sammensetningen av den ansvarlige kapitalen for pensjonskassene samlet (prosent av forsikringsforpliktelser uten bufferfond)
- For pensjonskassene samlet var den ansvarlige kapitalen til å dekke det forenklede solvenskapitalkravet 177 mrd. kroner per 30. juni 2024 og tilsvarte 53 prosent av forsikringsforpliktelsene (uten bufferfond). Det er en økning fra utgangen av 2023 da den ansvarlige kapitalen var 155 mrd. kroner og tilsvarte 47 prosent av forsikringsforpliktelsene.
- Et positivt delårsresultat før overskuddtildeling og skatt på 19,9 mrd. kroner var den viktigste årsaken til økt ansvarlig kapital (kapital i gruppe 1).
- Mindreverdi av eiendelene utover bokført verdi (dvs. at markedsverdien er lavere enn bokført verdi) reduserte den ansvarlige kapitalen med 1,2 mrd. kroner.
- Fra 1. januar 2024 ble bufferfond også innført for private pensjonsordninger. Følgelig har ikke pensjonskasser tilleggsavsetninger og kursreguleringsfond fra samme dato.
- For private og kommunale pensjonskasser tilsvarte den ansvarlige kapitalen hhv. 62 prosent og 45 prosent av forsikringsforpliktelsene per 30. juni 2024, se også figur 11 og 12.
Figur 10
Figur 11
Figur 12