Halvårlig rapportering for betalingsforetak, e-pengeforetak og opplysningsfullmektiger (KRT-1097)
Publisert: 21. august 2019
Sist endret: 25. august 2022
Betalingsforetak, e-pengeforetak og opplysningsfullmektiger skal rapportere til Finanstilsynet. Her finner du oversikt over krav til rapportering og informasjon om hvordan foretakene skal rapportere.
Rapportering
Halvårlig rapportering for betalingsforetak, e-pengeforetak og opplysningsfullmektiger (KRT-1097)
Rapporteringsskjemaet består av en forside som alle skal fylle ut. Avhengig av valg under "hvilken type tillatelse" åpnes en eller to arkfaner. Alle feltene i arkfanen(e) skal fylles ut, med mindre annet står eksplisitt. Husk å velg "aktiver makroer" for at rapporteringsskjemaet skal fungere.
Rapporteringsskjemaet skal leveres i Altinn (KRT-1097).
Hvem skal rapportere og hva skal rapporteres?
Presisering av rapporteringsplikten fremgår av forskrift om finansforetak og finanskonsern § 2-6.
Rapporteringen med frist 1.april skal inneholde data for foregående år.
Rapporteringen med frist 1.oktober skal inneholde data for første halvår inneværende år. For denne rapporteringen skal også årsregnskap med revisjonsberetning for foregående år vedlegges som PDF.
Hvis rapportøren har rapportert feil, er det rapportøren sitt ansvar å levere korrigert rapportering for den aktuelle perioden snarest.
Rapporteringsfrister
Halvårlig rapportering:
1. oktober for første rapporteringsperiode (1. januar – 30. juni)
1. april for andre rapporteringsperiode (1. januar – 31. desember).
Altinn brukerservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med