Klientmidler (KRT-1010)
Publisert: 27. februar 2017
Sist endret: 19. april 2023
Finanstilsynet innhenter revisorbekreftelser for å få en uavhengig bekreftelse av behandling og rapportering av klientmidler.
Rapportering
Klientmidler (KRT-1010)
KRT-1010 skal sendes inn hvert halvår innen 1. september og 1. mars, og vil finnes i foretakets meldingsboks i Altinn innen fire virkedager etter utløpet av hver rapporteringsperiode.
Hvem skal rapportere
Bekreftelsen kreves av:
- Verdipapirforetak som ikke har startkapitalkrav på 50 TEUR.
- Forvaltningsselskap som har tillatelse til å yte individuell porteføljeforvaltning.
- AIF-forvaltere som har tillatelse til å yte individuell porteføljeforvaltning.
- Eiendomsmeglingsforetak og inkassoforetak som inndriver forfalte pengekrav på vegne av andre (fremmedinkassoforetak).
Hva skal rapporteres
Foretakets revisor skal minst årlig avgi en uttalelse til Finanstilsynet om foretakets overholdelse av bestemmelsene om beskyttelse av klientmidler i verdipapirhandelloven § 9-18 samt verdipapirforskriften §§ 9-8 til 9-13, jf. § 9-14.
Som slik attestasjon anses halvårlig innsending av KRT-1010 i Altinn, som fordrer en revisjonsgjennomgang som minst oppfyller kravene angitt i ISAE 3000.
Altinn brukerservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med
Kontakt
Verdipapir- og markedsteamet innen analyse og rapportering:
E-post