Melding om utkontraktering til Finanstilsynet (KRT-1121)
Publisert: 29. juni 2023
Sist endret: 30. juni 2023
Tilnærmet alle foretak under tilsyn av Finanstilsynet har inngått avtaler som innebærer at de har utkontraktert deler av virksomheten. Disse avtalene, og senere endringer i dem, skal meldes til Finanstilsynet. Slik melding skal gis ved bruk av Altinn-skjema KRT-1121.
Rapportering
Melding om utkontraktering til Finanstilsynet (KRT-1121)
Skjemaet skal benyttes av alle foretak som er pliktige til å sende melding til Finanstilsynet ved inngåelse av avtaler om utkontraktering av virksomhet, herunder av IKT-virksomhet. Det skal også benyttes ved endringer av en utkontrakteringsavtale, eksempelvis ved opphør eller ved bytte av oppdragstaker.
Slik meldeplikt følger av finanstilsynsloven § 4 c. Melding etter finanstilsynsloven § 4 c skal, med mindre annet er avtalt med Finanstilsynet, gis minst 60 dager før iverksettelsen av avtalen.
Meldeplikten gjelder kritiske og viktige avtaler, jf. meldepliktforskriften § 3. Kravene til meldingen fremgår av meldepliktforskriften § 4. Forskrift om meldeplikt ved utkontraktering av virksomhet mv.
Skjemaet skal også brukes når plikten til å melde utkontraktering til Finanstilsynet følger av sektorregelverket eller av konsesjonsvilkår.
Dette skjemaet erstatter tidligere skjema KRT-1121 (Utkontrakteringer med meldeplikt til Finanstilsynet) og KRT-1215 (Utkontraktering av IKT-kontrakter).
Veiledning om utkontraktering
Altinn brukerservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med
Kontakter vedrørende utkontraktering
Kontaktpersonene er de samme som på rundskriv 7/2021.