Omsetningstall for revisjonsforetak (KRT-1021)
Publisert: 11. april 2017
Sist endret: 25. september 2024
Revisjonsselskaper og enkeltpersonforetak skal rapportere omsetningstall til utlikningsformål. Altinn-skjemaet KRT-1021 brukes som grunnlag for beregning av tilsynsavgift.
Rapportering
Omsetningstall for revisjonsforetak (KRT-1021)
Rapportering av omsetningstall for revisjonsforetak skjer via Altinn-skjemaet KRT-1021.
Om rapporteringen
Ifølge finanstilsynsloven § 9 skal Finanstilsynets årlige utgifter fordeles på enhetene som var under tilsyn i det aktuelle året. Alle revisjonsforetak som hadde godkjenning per 31.12, blir fakturert for tilsynsavgift det påfølgende året, jf. forskrift om utlikning av utgifter ved tilsyn (utlikningsforskriften) § 6. Utgiftene fordeles mellom foretakene i forhold til størrelsen på inntekt fra den konsesjonspliktige virksomheten, jf. utlikningsforskriften § 3.
Finanstilsynet kan fastsette minstebeløp for tilsynsavgiften, jf. utlikningsforskriften § 8. Revisjonsforetak uten revisjonsinntekter forrige år og foretak som fikk godkjenning i inneværende år, blir avkrevd et minstebeløp.
Hvem skal rapportere
Alle foretak som hadde godkjenning til å drive lovfestet revisjon ved utgangen av fjoråret, skal sende inn omsetningstall. Foretak som har fått godkjenning i løpet av inneværende år, skal ikke rapportere. Det er oppføringen i Revisorregisteret som legges til grunn.
Dersom foretaket ikke lenger driver med lovfestet revisjon og ikke har behov for godkjenning, kan melding om sletting i Revisorregisteret sendes via Altinn:
- Sletting av godkjenning som revisjonsselskap (KRT-1033)
- Opphør av revisjonsvirksomhet i enkeltpersonforetak (KRT-1036)
Revisjonsforetak som melder opphør før 31.12 i år, vil ikke bli avkrevd tilsynsavgift for dette året om mottar derfor ikke faktura til neste år.
Hjemmel for oppgaveplikten
Rapporteringsplikten følger av finanstilsynsloven § 4 første ledd nr. 3, jf. § 9.
Hva skal innrapporteres
Alle inntekter som er fakturert som honorar for utført revisjon og revisorbekreftelser, skal tas med som revisjonsinntekt, jf. revisorloven § 1-2 tredje og fjerde ledd.
Honorarer fra rådgivning og andre tjenester (som utarbeidelse av ligningspapirer), skal ikke tas med.
Foretak som ikke har hatt revisjonsinntekter siste år, skal rapportere 0 (null) i omsetning.
Innkreving av tilsynsavgift
Det er Statens innkrevingssentral som fakturerer og innkrever den årlige tilsynsavgiften.
Det blir ikke sendt ut eget informasjonsbrev i forkant av rapporteringsfristen.
Rapporteringsfrist
Altinn-skjemaet blir gjort tilgjengelig i løpet av oktober måned hvert år.
Tilsynsavgift
Altinn brukerservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med
Kontakt
Spørsmål om rapporteringskravet kan rettes til Finanstilsynet på telefon 22939734, eller ved å sende e-post til post@finanstilsynet.no eller bruk Altinn-skjema KRT-1060 (generelt vedleggsskjema til Finanstilsynet).