Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Søk i nettstedet
Forside >
Rapportere >
Omsetningstall for revisjonsforetak (KRT-1021)

Omsetningstall for revisjonsforetak (KRT-1021)

Publisert: 11. april 2017
Sist endret: 15. oktober 2021

Revisjonsselskaper og enkeltpersonforetak skal rapportere omsetningstall til utlikningsformål. Altinn-skjemaet KRT-1021 brukes som grunnlag for beregning av tilsynsavgift.

Rapportering

Omsetningstall for revisjonsforetak (KRT-1021)

Rapportering av omsetningstall for revisjonsforetak skjer via  Altinn-skjemaet KRT-1021.

Gå til rapportering i Altinn (KRT-1021)

Om rapporteringen

Ifølge finanstilsynsloven § 9 skal Finanstilsynets årlige utgifter fordeles på enhetene som var under tilsyn i det aktuelle året. Alle revisjonsforetak som hadde godkjenning per 31.12, blir fakturert for tilsynsavgift det påfølgende året, jf. forskrift om utlikning av utgifter ved tilsyn (utlikningsforskriften) § 6. Utgiftene fordeles mellom foretakene i forhold til størrelsen på inntekt fra den konsesjonspliktige virksomheten, jf. utlikningsforskriften § 3.

Finanstilsynet kan fastsette minstebeløp for tilsynsavgiften, jf. utlikningsforskriften § 8. Revisjonsforetak uten revisjonsinntekter forrige år og foretak som fikk godkjenning i inneværende år, blir avkrevd et minstebeløp.

  • Finanstilsynsloven
  • Forskrift om utlikning av utgifter ved tilsyn

Hvem skal rapportere 

Alle foretak som hadde godkjenning til å drive lovfestet revisjon ved utgangen av fjoråret, skal sende inn omsetningstall. Foretak som har fått godkjenning i løpet av inneværende år, skal ikke rapportere. Det er oppføringen i Revisorregisteret som legges til grunn.

Dersom foretaket ikke lenger driver med lovfestet revisjon og ikke har behov for godkjenning, kan melding om sletting i Revisorregisteret sendes via Altinn:

  • Sletting av godkjenning som revisjonsselskap (KRT-1033)
  • Opphør av revisjonsvirksomhet i enkeltpersonforetak (KRT-1036)

Revisjonsforetak som melder opphør før 31.12 i år, vil ikke bli avkrevd tilsynsavgift for dette året om mottar derfor ikke faktura til neste år.

Hjemmel for oppgaveplikten

Rapporteringsplikten følger av finanstilsynsloven § 4 første ledd nr. 3, jf. § 9.

Hva skal innrapporteres 

Alle inntekter som er fakturert som honorar for utført revisjon og revisorbekreftelser, skal tas med som revisjonsinntekt, jf. revisorloven § 1-2 tredje og fjerde ledd.

Honorarer fra rådgivning og andre tjenester (som utarbeidelse av ligningspapirer), skal ikke tas med.

Foretak som ikke har hatt revisjonsinntekter siste år, skal rapportere 0 (null) i omsetning.

Innkreving av tilsynsavgift 

Det er Statens innkrevingssentral som fakturerer og innkrever den årlige tilsynsavgiften.

Det blir ikke sendt ut eget informasjonsbrev i forkant av rapporteringsfristen.

Rapporteringsfrist

14. oktober

Tilsynsavgift

  • Tilsynsavgift (utlikning)

Altinn brukarservice

Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med 

  • Altinn brukerservice

Kontakt

Du kan sende henvendelser på e-post til okonomi@finanstilsynet.no 

Anita Skuse

Tlf: 22 93 98 88

E-post

Damir Bratic

Tlf: 22 93 96 97

E-post

Til toppen av siden expand_less

Fant du det du lette etter?

Del denne siden:

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt oss
  • Varsling til Finanstilsynet
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS
  • API for åpne data

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972 

Til toppen av siden expand_less