Omsetningstall for revisjonsforetak (KRT-1021)
Publisert: 11. april 2017
Sist endret: 15. oktober 2021
Revisjonsselskaper og enkeltpersonforetak skal rapportere omsetningstall til utlikningsformål. Altinn-skjemaet KRT-1021 brukes som grunnlag for beregning av tilsynsavgift.
Rapportering
Omsetningstall for revisjonsforetak (KRT-1021)
Rapportering av omsetningstall for revisjonsforetak skjer via Altinn-skjemaet KRT-1021.
Om rapporteringen
Ifølge finanstilsynsloven § 9 skal Finanstilsynets årlige utgifter fordeles på enhetene som var under tilsyn i det aktuelle året. Alle revisjonsforetak som hadde godkjenning per 31.12, blir fakturert for tilsynsavgift det påfølgende året, jf. forskrift om utlikning av utgifter ved tilsyn (utlikningsforskriften) § 6. Utgiftene fordeles mellom foretakene i forhold til størrelsen på inntekt fra den konsesjonspliktige virksomheten, jf. utlikningsforskriften § 3.
Finanstilsynet kan fastsette minstebeløp for tilsynsavgiften, jf. utlikningsforskriften § 8. Revisjonsforetak uten revisjonsinntekter forrige år og foretak som fikk godkjenning i inneværende år, blir avkrevd et minstebeløp.
Hvem skal rapportere
Alle foretak som hadde godkjenning til å drive lovfestet revisjon ved utgangen av fjoråret, skal sende inn omsetningstall. Foretak som har fått godkjenning i løpet av inneværende år, skal ikke rapportere. Det er oppføringen i Revisorregisteret som legges til grunn.
Dersom foretaket ikke lenger driver med lovfestet revisjon og ikke har behov for godkjenning, kan melding om sletting i Revisorregisteret sendes via Altinn:
- Sletting av godkjenning som revisjonsselskap (KRT-1033)
- Opphør av revisjonsvirksomhet i enkeltpersonforetak (KRT-1036)
Revisjonsforetak som melder opphør før 31.12 i år, vil ikke bli avkrevd tilsynsavgift for dette året om mottar derfor ikke faktura til neste år.
Hjemmel for oppgaveplikten
Rapporteringsplikten følger av finanstilsynsloven § 4 første ledd nr. 3, jf. § 9.
Hva skal innrapporteres
Alle inntekter som er fakturert som honorar for utført revisjon og revisorbekreftelser, skal tas med som revisjonsinntekt, jf. revisorloven § 1-2 tredje og fjerde ledd.
Honorarer fra rådgivning og andre tjenester (som utarbeidelse av ligningspapirer), skal ikke tas med.
Foretak som ikke har hatt revisjonsinntekter siste år, skal rapportere 0 (null) i omsetning.
Innkreving av tilsynsavgift
Det er Statens innkrevingssentral som fakturerer og innkrever den årlige tilsynsavgiften.
Det blir ikke sendt ut eget informasjonsbrev i forkant av rapporteringsfristen.
Rapporteringsfrist
14. oktober
Tilsynsavgift
Altinn brukarservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med