Rapportering - garantiordningen for skadeforsikring
Publisert: 5. juni 2019
Sist endret: 28. mars 2023
Alle norske forsikringsforetak og norske filialer av utenlandske forsikringsforetak (NUF) skal hvert år levere rapporteringsskjemaet til Garantiordningen for skadeforsikring (garantiordningen). Rapporteringsplikten inkluderer også foretak som ikke har hatt premieinntekter for de aktuelle forsikringsbransjene som dekkes av garantiordningen.
Rapportering
Rapportering - garantiordningen for skadeforsikring (KRT-1134)
Når du har logget inn i Altinn må du fylle ut Altinn-skjemaet og legge ved utfylt Excel-skjema.
På forsiden av Excel-skjemaet må det oppgis om foretaket er norsk forsikringsforetak eller filial av et utenlandsk foretak. Fordi det er utarbeidet to ulike skjemaer er det viktig å velge riktig foretaksform.
Rapportering skjer ved å laste ned og fylle ut Excel-skjema (se lenke under). Excel-skjemaet sendes inn som et vedlegg til Altinn-skjemaet (KRT-1134). Se veiledning i skjemaet for mer informasjon. Foretakene skal få melding i Altinn hvert år når rapporteringen åpner.
Hva skal rapporteres?
Rapportering av opptjente bruttopremier for direkte forsikringer der risikoen består i Norge, for de tre siste regnskapsår.
Hvem skal rapportere?
Alle norske forsikringsforetak og norske filialer av utenlandske forsikringsforetak (NUF) skal levere rapporteringsskjemaet til Garantiordningen for skadeforsikring (garantiordningen). Rapporteringsplikten inkluderer også foretak som ikke har hatt premieinntekter for de aktuelle forsikringsbransjene som dekkes av garantiordningen.
Det presiseres at livsforsikringsforetak som selger yrkesskadeforsikring, ulykkesforsikring, trygghetsforsikring og lignende er pliktige medlemmer av garantiordningen. Det samme er egenforsikringsforetak som dekker lovpålagt ansvarsforsikring. Foretakene skal fylle inn premieinntekter for de aktuelle forsikringene.
Rapporteringsfrist
31. mai 2024
Altinn brukerservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med