Egenmelding fra revisjonsforetak (KRT-1001)
Publisert: 11. april 2017
Sist endret: 15. januar 2024
Som ledd i det løpende tilsynsarbeidet gjennomfører Finanstilsynet i januar 2024 dokumentbasert tilsyn rettet mot revisjonsforetak.
Rapportering
Revisjonsforetakets egenmelding (KRT-1001)
Besvarelse og innlevering av egenmeldingen skjer via Altinn. Skjema for utfylling ligger i innboksen til foretaket som skal rapportere.
Hvem skal levere
Rapporteringsplikten gjelder revisjonsforetak som er under tilsyn. Alle godkjente revisjonsselskaper skal sende inn egenmeldingen når godkjenningen ble gitt før 1. juli 2023. Alle revisorer som har meldt til Finanstilsynet at revisjonsvirksomhet utøves gjennom enkeltpersonforetak skal sende inn egenmeldingen, når registreringen i Revisorregisteret ble gjort før 1. juli 2023.
De seks største revisjonsforetakene (PwC, EY, Deloitte, KPMG, BDO og RSM Norge) er unntatt rapporteringen fordi Finanstilsynet har annen tilsynsmessig oppfølging av disse.
Revisjonsselskaper vises i Finanstilsynets virksomhetsregister. Finanstilsynets virksomhetsregister viser for tiden ikke enkeltpersonforetak som er registrert i Revisorregisteret.
Finanstilsynets virksomhetsregister
Lovhjemmel
Det følger av finanstilsynsloven § 3 annet ledd at alle som er under tilsyn er pliktig til, på et hvilket som helst tidspunkt, å gi alle de opplysningene Finanstilsynet måtte kreve. Å svare på KRT-1001 er en slik plikt.
Egenmeldingene gir grunnlag for hensiktsmessig og risikobasert tilsyn.
Manglende svar innen fristen er et brudd på revisors og revisjonsselskapers plikter, og kan føre til tilsynsmessige tiltak og sanksjoner.
Innlevering via Altinn
Besvarelse og innlevering skal skje via Altinn (www.altinn.no). Skjemaet finnes både på bokmål og nynorsk.
Skjema for utfylling ligger i innboksen til foretaket som skal rapportere.
Merk at det etter Finanstilsynets nyhetsmelding ikke sendes ut noen påminnelser før innsendingsfristen.
Nyhet: Egenmelding fra revisjonsforetak (KRT-1001) - rapportering
Om besvarelse av egenmeldingen
Følgende informasjon må være tilgjengelig for å kunne besvare egenmeldingen:
For revisjonsforetak (selskaper og enkeltpersonforetak)
- Sist avlagte årsregnskap
- Foretakets skriftlige rutiner knyttet til risikostyring og internkontroll
- Foretakets skriftlige rutiner knyttet til kvalitetsstyring
- Foretakets skriftlige rutiner knyttet til antihvitvasking
- Foretakets risikovurdering og risikoklassifisering etter hvitvaskingsloven
- Oversikt over eventuelle avtaler om utkontraktering
- Opplysninger om oppdragsansvarlige revisorer i foretaket er medlem i DnR
For revisjonsselskap
- Selskapets siste rapportering gjennom KRT-1017
- Selskapets styresammensetning registrert i Foretaksregisteret
- Selskapets eiere / stemmeberettigede
- Styremøtereferater
Sletting av godkjenning som revisjonsselskap eller opphør av revisjonsvirksomhet i enkeltpersonforetak
Hvis foretaket har avsluttet revisjonsvirksomheten, kan det unnlate å sende inn egenmeldingen, men bare hvis det samtidig melder ifra om opphøret til Finanstilsynet innen rapporteringsfristen.
Enkeltpersonforetak som ikke lenger skal drive revisjonsvirksomhet må sende skriftlig melding om opphør av revisjonsvirksomhet. Skriftlig melding sendes på e-post til post@finanstilsynet.no eller ved bruk av Altinn-skjema KRT-1060 (Generelt vedleggsskjema til Finanstilsynet).
Revisjonsselskaper som ønsker å slette sin godkjenning må gjøre dette gjennom Altinn-skjema KRT-1033.
Rapporteringsfrist
Frist for innsending er 16. februar 2024.
Altinn brukerservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med