Revisors egenmelding (KRT-1002)
Publisert: 18. august 2017
Sist endret: 7. februar 2020
Som ledd i det løpende tilsynsarbeidet gjennomfører Finanstilsynet høsten 2017 dokumentbasert tilsyn rettet mot revisorbransjen gjennom Altinn.
Rapportering
Revisors egenmelding (KRT-1002)
Besvarelse og innlevering av egenrapporteringen skjer via Altinn. Skjemaene ligger i "Min meldingsboks" som kommer opp når du logger deg inn i Altinn. Mange har ulike roller i Altinn. Det er derfor viktig at du kontrollerer riktigheten av "den jeg representerer nå" før du starter utfyllingen. Hvis du bruker feil "rolle", vil ikke Finanstilsynet motta det utfylte skjemaet.
Hvem skal levere
Alle som har godkjenning som ansvarlig revisor eller revisjonsselskap skal sende inn egenmeldingen. Ansvarlige revisorer er alle revisorer som står oppført i Revisorregisteret med revisorregisternummer, jf., revisorloven § 3-7.
Også ansvarlige revisorer som ikke har oppdragsansvar skal besvare skjemaet, (dvs. ansvarlige revisorer som ikke er oppdragsansvarlige revisorer etter revisorloven § 2-2 annet ledd, annet punktum).
Alle revisorer som driver revisjonsvirksomhet i enkeltpersonforetak vil være forpliktet til å sende inn egenmeldingen.
Fordi plikten til å besvare spørsmålene bare gjelder ansvarlige revisorer, vil det være mange personer som har godkjenning som registrert- eller statsautorisert revisor som ikke vil motta rapporteringen i Altinn. I Finanstilsynets virksomhetsregister vil du kunne se om du har revisorregisternummer og om du derfor er forpliktet til å sende inn egenmeldingen.
Ansvarlige revisorer skal besvare KRT-1002 Revisors egenmelding. Godkjente revisjonsselskaper skal besvare KRT-1001 Revisjonsselskapets egenmelding
Lovhjemmel
Det følger av finanstilsynsloven § 3 annet ledd at alle som er under tilsyn er pliktig til, på et hvilket som helst tidspunkt, å gi alle de opplysningene Finanstilsynet måtte kreve. Å svare på KRT-1001 og KRT-1002, er en slik plikt.
Det dokumentbaserte tilsynet gir blant annet grunnlag for:
- Oversikt over revisorbransjens struktur
- Statistisk informasjon og avdekking av trender
- Risikobasert tilsyn; utvelgelse og prioritering av stedlige tilsyn
- Videreføring av et hensiktsmessig og aktivt tilsyn
Manglende svar innen fristen er et brudd på revisors og revisjonsselskapers plikter og kan få konsekvenser for godkjenningen.
Elektronisk innlevering via Altinn
Besvarelse og innlevering skal skje via Altinn (www.altinn.no). Skjemaene er bygget opp på samme måte som forrige dokumentbasert tilsyn (i 2014) og finnes både på bokmål og nynorsk.
Om besvarelse av egenmeldingen
Du må ha følgende informasjon tilgjengelig for å kunne besvare egenmeldingen:
For revisor
- Oversikt over etterutdanning for perioden 2014-2016
Mer informasjon om etterutdanningskravet: Rundskriv 10/12 Krav til etterutdanning for revisorer - Oversikt over antall revisjonsklienter mv.
- Inntekter i henhold til årsregnskapet pr 31.12.2016, gjelder kun for innehavere av enkeltpersonforetak som driver revisjonsvirksomhet
For revisjonsselskap:
- Inntekter i henhold til årsregnskapet per 31.12.2016, eventuelt sist avlagte årsregnskap
- Inntekter fra andre enn revisjonsklienter
- Revisjonsselskapets årsresultat
- Revisjonsselskapets egenkapital
Sletting av godkjenning ansvarlig revisor, godkjenning som revisjonsselskap eller opphør av revisjonsvirksomhet i enkeltpersonforetak
Dersom du ikke lenger skal være ansvarlig revisor må du sende skriftlig melding om sletting av revisorregisternummer. Enkeltpersonforetak som ikke lenger skal drive revisjonsvirksomhet må også sende skriftlig melding om opphør av revisjonsvirksomhet. Skriftlig melding sendes på e-post til post@finanstilsynet.no.
Revisjonsselskaper som ønsker å slette sin godkjenning må gjøre dette gjennom Altinn-skjema KRT-1033.
Rapporteringsfrist
Altinn brukerservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med