Roller og egnethetsvurderinger (KRT-1157)
Publisert: 6. mars 2023
Sist endret: 17. desember 2024
Endringer i roller og egnethetsvurderinger skal meldes via Altinn-skjema KRT-1157 for de fleste foretak under tilsyn av Finanstilsynet. Det er foretaket som til enhver tid er ansvarlig for at kravene til egnethet er oppfylt, og foretaket må ha rutiner som sikrer at kravene etterleves og at melding sendes til Finanstilsynet.
Rapportering
Roller og egnethetsvurderinger (KRT-1157)
For å fylle ut skjemaet kreves Altinn-rollen Utfyller/innsender. Du kan se hvilke roller du har for en aktør på siden Profil, roller og rettigheter. Om du ikke har denne rollen, må du få noen som har rollen til å delegere den til deg.
Når skal skjemaet brukes?
Endringer i roller (eks. styremedlem, daglig leder, fagansvarlig/faktisk leder, eier, agent) og egnethetsvurderinger skal meldes til Finanstilsynet via Altinn-skjema KRT-1157. Skjemaet skal også brukes ved konsesjonssøknader, som supplement til tidligere innsendt konsesjonssøknad. Endringer i styre og ledelse skal meldes så fort det er vedtatt av generalforsamlingen eller styret. Dersom foretaket har flere konsesjoner, skal endring av styre og/eller daglig leder kun meldes inn på én av konsesjonene. For personer med egnethetskrav må foretaket før innmelding ha innhentet all nødvendig informasjon fra den som skal egnethetsvurderes. Foretaket kan sende følgende fil til den som skal egnethetsvurderes for utfylling og innsamling av informasjon:
Før innmelding må foretaket også ha kommet til at vedkommende tilfredsstiller kravene.
Foretaket må påse at personene også registreres i Foretaksregisteret der dette er påkrevd.
Hvem skal bruke skjemaet?
Skjemaet skal fylles ut og sendes inn av foretak under tilsyn av Finanstilsynet som har, eller som har søkt om, konsesjon som angitt nedenfor.
Konsesjon:
Bank Betalingsforetak Betalingsforetak med begrenset tillatelse Depotmottaker Eiendomsmeglingsforetak E-pengeforetak Finansieringsforetak Finansstiftelse Forsikringsmeglingsforetak Forvalter av alternative investeringsfond (AIFM) Forvaltningsselskap for verdipapirfond Fremmedinkassoforetak Gjeldsinformasjonsforetak Gjenforsikringsmeglingsforetak Holdingforetak |
Innskuddspensjonsforetak Kommunal pensjonskasse mv. Kredittforetak Livsforsikringsforetak Låneformidling Markedsoperatør Oppkjøps-/egeninkassoforetak Opplysningsfullmektig Privat pensjonskasse Skadeforsikringsforetak Tilbyder av virksomhetstjenester Vekslings- og oppbevaringstjenester for virtuell valuta Verdipapirforetak Verdipapirsentral |
Hva skal foretakene fylle ut og vedlegge?
For personer det er krav om egnethet til, må foretaket legge fram alle opplysninger som er nødvendige for at Finanstilsynet kan vurdere om kravene til egnethet er oppfylt. Opplysninger som foretaket ikke kan fylle ut i Altinn-skjemaet, må det sende som vedlegg.
I rundskriv 3/2023 og på Finanstilsynets nettsider for de ulike tilsynsområdene står det hva foretaket skal fylle ut og legge ved.
Finanstilsynet ber foretakene sette seg inn i dette og minner spesielt om at banker, forsikringsforetak, eiendomsmeglingsforetak, inkassoforetak, verdipapirforetak, verdipapirsentraler og markedsoperatører for regulerte markeder skal legge ved sin begrunnede vurdering av at egnethetskravene er oppfylt når det gis melding om endringer i styrets sammensetning og endringer i daglig ledelse. Når styrets sammensetning endres, skal banker, forsikringsforetak, verdipapirforetak, verdipapirsentraler og markedsoperatører for regulerte markeder også legge ved den oppdaterte vurderingen av styrets samlede kompetanse i meldingen til Finanstilsynet.
Altinn brukerservice
Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med