Regnskapsførere skal rapportere med egenmelding i Altinn (KRT-1005).
Hva skal rapporteres
Egenmeldingen stiller spørsmål rundt aktuelle lovkrav, som for eksempel pliktig etterutdanning. Svarene, og manglende vil gi grunnlag for oppfølging overfor den enkelte regnskapsfører. I tillegg vil det dokumentbaserte tilsynet gi et bilde av endringer i bransjen:
- oversikt over regnskapsførerbransjen mht. struktur og sammensetning
- statistisk informasjon om sentrale forhold
- prioritering vedrørende stedlige tilsyn
- videreføring av et hensiktsmessig og aktivt tilsyn
Hvem skal rapportere
Egenmeldingen skal besvares av alle autoriserte regnskapsførere som står oppført i Regnskapsførerregisteret.
Når skal det rapporteres
Som ledd i det løpende tilsynsarbeidet gjennomføres et dokumentbasert tilsyn hvert annet eller tredje år. Neste rapportering kan forventes høsten 2019.
Elektronisk rapportering i Altinn (KRT-1005)
Besvarelse og innlevering av egenrapporteringen skal skje via Altinn. På dette nettstedet vil man også finne informasjon om pålogging til og bruk av Altinn, se venstre meny; Lær å bruke Altinn. Egenrapporteringsskjemaet vil ligge klart på hovedsiden til den personen eller det selskapet det skal rapporteres for.