Forsikrings- og gjenforsikringsmeglingsforetak
Publisert: 27. januar 2022
Sist endret: 29. september 2023
Informasjon om endringer knyttet til nye regler om forsikringsdistribusjon og forsikringsformidling.
Nye krav til egnethet
Styret
Personkretsen som skal egnethetsvurderes i forsikringsmeglingsforetak er nå utvidet til også å omfatte styremedlemmer og varamedlemmer, jf. forsikringsformidlingsloven §§ 6-1 første ledd og 6-5. Styremedlemmer og varamedlemmer skal til enhver tid ha nødvendige kvalifikasjoner og nødvendig yrkeserfaring til å utøve vervet og oppfylle krav til hederlig vandel.
Forsikringsmeglingsforetakene må oppfylle kravene innen ett år etter lovens ikrafttredelse.
Kvalifikasjonskrav forsikringsmeglere
Krav til kvalifikasjoner for forsikringsmeglere er strammet inn. Det er fastsatt minstekrav til kunnskap og kompetanse i forsikringsformidlingsforskriften §§ 2-1 og 2-3.
Krav om etterutdanning
For daglig leder og andre personer i den faktiske ledelsen av forsikringsmeglingsforetak og for forsikringsmeglere er det krav om minst 15 timer årlig etterutdanning som er relevant for virksomheten, jf. forsikringsformidlingsloven §§ 6-1 andre ledd og 6-2 andre ledd
Etterutdanningen skal være godkjent av Finanstilsynet og den skal dokumenteres. Søknader om godkjenning av etterutdanning må oppfylle kravene i forsikringsformidlingsforskriften § 2-4.
Etter overgangsreglene i forsikringsformidlingsforskriften skal etterutdanning for årene 2022 og 2023 være gjennomført og dokumentert innen 31. desember 2023.
Krav om etterutdanning for forsikringsformidlere
Krav til økonomi
Det er innført krav i forsikringsformidlingsloven § 8-2 om at forsikringsformidlingsforetak skal ha eiendeler som har en verdi som overstiger foretakets samlede forpliktelser. Det er videre innført krav om at foretakene skal være i stand til å oppfylle sine forpliktelser etter hvert som de forfaller og ha en egenkapital som er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av virksomheten i foretaket.
Forsikringsformidlingsforetakene må oppfylle kravene innen ett år etter lovens ikrafttredelse.
Produktstyring
Det er fastsatt regler for forsikringsforetak som setter krav til produktstyring (Product Oversight Governance, "POG") i finansforetaksloven § 16-13. Tilsvarende gjelder for forsikringsformidlingsforetak som produserer forsikringer, jf. forsikringsformidlingsloven § 8-1 tredje ledd. Bestemmelser tilsvarende forordning (EU) 2017/2358 om produktstyring blir 1. februar 2022 gjort gjeldende som norsk forskrift, jf. finansforetaksforskriften § 16-10 og kommisjonsforordning (EU) 2017/2358.
Forsikringsformidlingsforetak som produserer forsikringer for salg til kunder skal ha en hensiktsmessig prosess for godkjenning av hvert enkelt forsikringsprodukt og for vesentlige endringer i eksisterende forsikringsprodukter, før forsikringen markedsføres og formidles til kundene.
Som en del av godkjenningsprosessen for produktet skal foretaket identifisere en målgruppe for det enkelte forsikringsproduktet, sikre at all relevant risiko for målgruppen er vurdert, og sikre at den planlagte distribusjonsstrategien er tilpasset målgruppen. Foretaket skal gjennomføre rimelige tiltak for å sikre at forsikringsproduktet distribueres til den identifiserte målgruppen.
Der forsikringsformidleren tilbyr eller anbefaler forsikringer som den selv ikke produserer, skal forsikringsformidleren ha etablert egnede ordninger for å kunne innhente opplysningene om produktet og om godkjennelsesprosessen og forstå karakteristikaene ved disse og den avgrensede målgruppe for hvert forsikringsprodukt.
Interessekonflikter
Det er nå uttrykkelige regler i forsikringsformidlingsloven § 9-3 om styring og håndtering av interessekonflikter.
Forsikringsformidlingsforetak skal være oppbygd og organisert på en slik måte at risikoen for interessekonflikter mellom foretaket og dets kunder, eller foretakets kunder seg imellom, begrenses til et minimum. Forsikringsformidlingsforetak plikter å treffe alle egnede tiltak for å identifisere og for å hindre eller håndtere interessekonflikter mellom foretaket og kundene og kundene imellom. Dersom tiltakene ikke med rimelig sikkerhet forhindrer risiko for at kundens interesser blir skadelidende, skal foretaket i god tid før forsikringsavtalen inngås, tydelig opplyse kunden om mulige interessekonflikter og om tiltakene som er truffet for å redusere denne risikoen.
Foretaket skal på forespørsel fra Finanstilsynet kunne dokumentere hvilke mulige interessekonflikter som er identifisert, og hvilke tiltak foretaket har gjennomført.
Lønnsordninger
Det er fastsatt regler i forsikringsformidlingsloven § 9-4 første ledd om at forsikringsformidlingsforetak ikke må avlønne ansatte eller evaluere ansattes prestasjoner på en slik måte at evnen til å påse at kundens interesser ivaretas på best måte, svekkes. Dette innebærer at foretaket ikke skal benytte avlønningsordninger, salgsmål eller andre insentiver som kan påvirke ansatte til å anbefale et bestemt forsikringsprodukt fremfor et annet forsikringsprodukt som er bedre egnet for kunden.
Forsikringsformidlingsforetak kan motta vederlag fra eller yte vederlag til andre enn kunden bare dersom vederlaget ikke har en negativ innvirkning på kvaliteten på tjenesten til kunden og det ikke svekker foretakets evne til å opptre ærlig, redelig og profesjonelt i samsvar med kundens beste interesser.
Foreslåtte endringer i annet regelverk
Forsikringsavtaleloven
Regler om informasjonsplikt til kunder er tatt ut av forsikringsformidlingsregelverket og skal flyttes til forsikringsavtaleloven, jf. forsikringsformidlingsloven § 9-2 første ledd. Det er foreslått endringer i forsikringsavtaleloven som er til behandling i Stortinget. Frem til endringene er vedtatt og satt i kraft, vil reglene om informasjonsplikt tilsvarende tidligere regelverk gjelde i en overgangsperiode, se forsikringsformidlingsforskriftens § 6-3.
Rapportering
Det er ingen endringer i rapporteringen for 2021. Det betyr at foretakene skal rapportere KRT-1007 Årlig rapportering av regnskapstall, premietall mv. per 31. desember 2021 med rapporteringsfrist 15. mars 2022. Foretakene skal også rapportere KRT-1185 Halvårlig rapportering om foretakets behandling av klientmidler med revisors uttalelse, for andre halvår 2021 med rapporteringsfrist 15. mars 2022. Rapportering for 2022 vil Finanstilsynet komme tilbake til.