Forsikringsforetakenes egen forsikringsdistribusjon
Publisert: 27. januar 2022
Sist endret: 11. november 2022
Informasjon om endringer knyttet til nye regler om forsikringsdistribusjon og forsikringsformidling.
Egnethetskrav /etterutdanning
For forsikringsforetak er det nå et krav i finansforetaksloven § 16-12 om at ansatte som er direkte beskjeftiget med forsikringsdistribusjon til enhver tid må ha den kunnskapen og kompetansen som er nødvendig for å kunne utøve stillingen og ikke er dømt for straffbart forhold eller i stilling eller ved utøvelsen av verv har utvist adferd som gir grunn til å anta at vedkommende ikke vil kunne ivareta stillingen på en forsvarlig måte. Det er nå også krav om minst 15 timer årlig etterutdanning som er relevant for stillingen.
Produktstyring
Det er fastsatt krav om produktstyring (Product Oversight Governance, "POG") i finansforetaksloven § 16-13. Bestemmelser tilsvarende forordning (EU) 2017/2358 om produktstyring blir 1. februar 2022 gjort gjeldende som norsk forskrift, jf. finansforetaksforskriften § 16-10 og kommisjonsforordning (EU) 2017/2358.
Forsikringsforetak som produserer forsikringer for salg til kunder skal ha en hensiktsmessig prosess for godkjenning av hvert enkelt forsikringsprodukt og for vesentlige endringer i eksisterende forsikringsprodukter, før forsikringen markedsføres og formidles til kundene.
Som en del av godkjenningsprosessen for produktet skal foretaket identifisere en målgruppe for det enkelte forsikringsproduktet, sikre at all relevant risiko for målgruppen er vurdert, og sikre at den planlagte distribusjonsstrategien er tilpasset målgruppen. Foretaket skal gjennomføre rimelige tiltak for å sikre at forsikringsproduktet distribueres til den identifiserte målgruppen.
Forsikringsforetak skal gi distributører tilgang til alle relevante opplysninger om forsikringsproduktet og foretakets godkjenningsprosess, herunder opplysninger om den identifiserte målgruppen.
Dersom et forsikringsforetak gir råd om eller anbefaler forsikringsprodukter som det selv ikke har produsert, skal foretaket ha egnede rutiner og systemer for å innhente opplysninger som nevnt i første punktum og for å forstå egenskapene ved det enkelte forsikringsproduktet og den identifiserte målgruppen for produktet.
Håndtering av interessekonflikter
Det er nå uttrykkelige regler i finansforetaksloven § 16-14 om styring og håndtering av interessekonflikter. Reglene medfører at dersom tiltakene for å motvirke interessekonflikter etter § 16-1 fjerde ledd ikke med rimelig sikkerhet forhindrer risiko for at kundens interesser blir skadelidende, skal forsikringsforetaket i god tid før forsikringsavtalen inngås, tydelig opplyse kunden om mulige interessekonflikter og om tiltakene som er truffet for å redusere denne risikoen.
Foretaket skal på forespørsel fra Finanstilsynet kunne dokumentere hvilke mulige interessekonflikter som er identifisert, og hvilke tiltak foretaket har gjennomført.
Lønnsordning og vederlag
Det er nå regler i finansforetaksloven § 16-15 om at forsikringsforetak ikke må avlønne ansatte eller evaluere ansattes prestasjoner på en slik måte at evnen til å påse at kundens interesser ivaretas på best måte, svekkes.
Forsikringsforetak kan motta vederlag fra eller yte vederlag til andre enn kunden bare dersom vederlaget ikke har en negativ innvirkning på kvaliteten på tjenesten til kunden og det ikke svekker foretakets evne til å opptre ærlig, redelig og profesjonelt i samsvar med kundens beste interesser.