Markedsmisbruksforordningen (MAR)
Publisert: 22. februar 2021
Sist endret: 13. november 2022
Forordning (EU) nr. 596/2014 om markedsmisbruk (MAR) inneholder sentrale regler om markedsatferd på verdipapirmarkedet. Dette omfatter blant annet forbud mot innsidehandel og markedsmanipulasjon samt regler om behandling av innsideinformasjon.
Oversikt over de viktigste endringene
- Virkeområdet for reglene utvides betydelig, ved at MAR, i tillegg til finansielle instrumenter som handles på regulert marked, gjelder for:
- Finansielle instrumenter som handles på multilateral handelsfasilitet (MHF, i Norge er dette foreløpig bare Euronext Growth) og organisert handelsfasilitet (OHF).
- Finansielle instrumenter der verdien eller kursen avhenger av eller har innvirkning på kursen eller verdien av finansielle instrumenter tatt opp til handel på regulert marked, MHF eller OHF.
- Utslippskvoter (det er fastsatt en rekke særbestemmelser tilpasset utslippskvotenes egenskaper).
- Spothandel i varemarkedet omfattes i utgangspunktet ikke av MAR, men manipulasjon av spotkontrakter vil kunne omfattes dersom handlingen vil kunne ha effekt på prisen eller verdien av et finansielt instrument som omfattes av forordningens virkeområde. Også manipulasjon av referanseverdier (benchmarks) omfattes.
- MAR inneholder en generell definisjon av innsideinformasjon, med en tilpasset definisjon for varederivater og utslippskvoter samt auksjonerte produkter basert på disse. MAR presiserer at hvert enkelt stadium i en trinnvis prosess kan utgjøre “presise opplysninger” og dermed utgjøre innsideinformasjon.
- Forbudet mot innsidehandel utvides ved at MAR fastslår at utnyttelse av innsideinformasjon ved å trekke/kansellere ordre som ikke er gjennomført, innebærer innsidehandel. Finanstilsynet har utarbeidet en veiledning til markedsaktørene om forståelsen og praktisk bruk av MAR artikkel 8 ved håndtering av ordresituasjoner.
Veiledning om forbudet mot innsidehandel - håndtering av ordresituasjoner - Forbudet mot ulovlig spredning av innsideinformasjon videreføres. Ulovlig spredning av innsideinformasjon anses å foreligge når en person besitter innsideinformasjon og sprer informasjonen til en annen person, med mindre spredningen skjer som ledd i den normale utøvelsen av vedkommendes arbeid, yrke eller forpliktelser.
- Det innføres nye regler om markedssonderinger, det vil si kommunikasjon med interessenter om en transaksjon før transaksjonen offentliggjøres, for å måle interessen for transaksjonen og vilkårene for denne. Dersom markedssonderinger gjennomføres i tråd med prosedyrereglene i MAR, vil ikke markedssonderingen i seg selv utgjøre markedsmisbruk (safe harbour). Reglene gjelder likevel uavhengig av om informasjonen som formidles er innsideinformasjon eller ikke.
- Reglene om føring av innsidelister endres. Både utsteder og den som opptrer på vegne av utsteder skal føre innsidelister som omfatter alle som arbeider for eller er engasjert av vedkommende og som får tilgang til innsideinformasjon. Innholdet i innsidelister er standardisert ved at det er fastsatt skjema i kommisjonsforordning til MAR.
Innsending av innsidelister etter anmodning fra Finanstilsynet - Regler om utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon videreføres, men med endringer. Melding om utsatt offentliggjøring skal sendes tilsynsmyndigheten når innsideinformasjonen offentliggjøres. Redegjørelsen for at vilkårene for utsatt offentliggjøring er oppfylt, skal sendes tilsynsmyndigheten på anmodning.
- Reglene om primærinnsiders meldeplikt endres på flere punkter. Meldeplikten utvides til å gjelde flere typer transaksjoner, mens kretsen av personer som skal regnes som primærinnsider, innsnevres. Primærinnsiders nærstående får meldeplikt på selvstendig grunnlag. Det innføres røde perioder med handleforbud for primærinnsidere siste 30 dager før finansiell rapportering. Det er en viktig praktisk endring at meldingene ikke lenger skal sendes til Oslo Børs, men til Finanstilsynet gjennom elektronisk skjema på Altinn. Det er utsteder som er ansvarlig for å offentliggjøre meldingen.
Meldeplikt for handler av personer med ledelsesansvar (primærinnsidere) og deres nærstående - Rapporteringsplikt ved mistenkelige ordre og transaksjoner utvides til å gjelde verdipapirforetak som opererer MHF-er og OHF-er, det vil si i tillegg til de som driver eller er regulerte markeder. En annen endring er at rapporteringsplikten, i tillegg til å omfatte mistenkelige transaksjoner, skal omfatte mistenkelig ordreinnleggelse, herunder kansellering og endring av ordre. Rapportering skal gjøres ved bruk av skjema for STORs. Videre vil det stilles krav om å etablere og vedlikeholde effektive ordninger, systemer og rutiner for å avdekke og rapportere mistenkelige ordre og transaksjoner.
Rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner (STORs) - Endringene i verdipapirhandelloven i forbindelse med gjennomføringen av MAR innebærer at Finanstilsynet gis myndighet til å ilegge overtredelsesgebyr for flere typer overtredelser av markedsmisbruksregelverket, Dette gjelder blant annet overtredelse av reglene om markedsmanipulasjon, ulovlig spredning av innsideinformasjon samt plikten til å føre innsidelister.
For mer informasjon om reglene i MAR, se egne sider for tilsyn og rapportering.
Oversikt over regelverket
MAR kan kategoriseres i nivå 1-3:
Nivå 1-regelverk
MAR er nivå 1-regler som er innført i norsk rett gjennom inkorporasjon, som innebærer at lov eller forskrift fastsetter at rettsakten gjelder direkte som norsk rett. MAR er gjennomført i norsk rett gjennom verdipapirhandelloven § 3-1.
Nivå 2-regelverk
Kommisjonsdirektiver og kommisjonsforordninger er nivå 2-regler, som presiserer og utfyller rammebestemmelsene i MAR. Nivå 2-regler knyttet til MAR er gjennomført i norsk rett gjennom verdipapirforskriften § 3-1.
Nivå 3-regelverk
Den europeiske tilsynsmyndigheten på verdipapirområdet, ESMA, utarbeider felles retningslinjer og anbefalinger. Disse anses som nivå 3-regler og har omtrent samme stilling som rundskriv i Norge. ESMA har videre utarbeidet dokumenter med spørsmål og svar (såkalte Q&As) for å belyse relevante tolkningsspørsmål.
- ESMAs retningslinjer
- Oversikt over ESMA-retningslinjer som Finanstilsynet legger til grunn og følger opp i sin tilsynspraksis
- ESMA Questions and Answers (Q&As) om markedsmisbruk
For mer informasjon om regelverket, se Markedsatferd - regelverk.