Veiledning om prospektkontroll
Publisert: 7. mars 2024
Veiledningen om prospektkontroll gir nærmere informasjon om innsendelse av prospekter til kontroll, saksbehandling og frister, krav om tilstrekkelig gjennomarbeidet prospekt, avbrutt kontroll, godkjennelse og tilleggsprospekt.
1 Innledning
Finanstilsynet kontrollerer og godkjenner EØS-prospekter utarbeidet av utstedere som har Norge som hjemstat etter Prospektforordningen[1]. EØS-prospekter er utarbeidet i henhold til Prospektforordningens krav og skal som hovedregel utarbeides for
- offentlig tilbud av omsettelige verdipapirer hvor samlet vederlag beregnet over en periode på 12 måneder tilsvarer 8 millioner EUR eller mer
- notering av omsettelige verdipapirer på regulert marked
Formålet med denne veiledningen er å informere om Finanstilsynets saksbehandling ved kontroll av EØS-prospekter. Innledningsvis gis generell informasjon om saksbehandlingen (punkt 2). Videre omtales enkelte henvendelser som kan være aktuelle i forbindelse med forberedelsene av en prospektprosess, og som forventes gjennomført i god tid før oppstart av kontrollen (punkt 3). Etter dette redegjøres det for sentrale krav til søknaden om prospektkontroll og førsteutkastet til prospekt som skal oversendes ved oppstart av kontrollprosessen (punkt 4). En pågående kontrollprosess avsluttes ved godkjennelse av prospektet eller ved avbrudd av prosessen, og dette omtales nærmere (punkt 5) før det redegjøres for Finanstilsynets prospektregister og hva som skal registreres i dette etter avsluttet kontroll (punkt 6). Avslutningsvis omtales enkelte utvalgte emner som kan være aktuelle, avhengig av omstendighetene i en konkret sak (punkt 7).
Prospektreglene bygger på et felleseuropeisk regelverk. Den sentrale rettsakten på området er Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1129 om prospekt (prospektforordningen). Prospektforordningen er gjennomført i norsk rett gjennom verdipapirhandelloven § 7-1. Ytterligere regulering følger av en rekke kommisjonsforordninger som utfyller prospektforordningen, og som er gjennomført i norsk rett gjennom verdipapirforskriften § 7-1. Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA) gir veiledning i hvordan regelverket skal tolkes. Denne veiledningen gis i form av anbefalinger, retningslinjer og spørsmål og svar, og er tilgjengelige på deres nettsider. ESMAs uttalelser legges til grunn av Finanstilsynet ved praktisering og fortolkning av regelverket.
Finanstilsynet offentliggjør sentrale oppdateringer om praksis og presiseringer på finanstilsynet.no.
Prospektregelverket er omfattende. Utsteder bør vurdere behovet for å benytte rådgivere som har kompetanse på området. Mangelfull kjennskap til regelverket kan føre til forsinkelser i kontrollprosessen.
2 Generelt om saksbehandlingen
2.1 Omfanget av Finanstilsynets kontroll
Finanstilsynet kontrollerer og godkjenner prospekter i kraft av å være nasjonal prospektmyndighet etter verdipapirhandelloven. Som prospektmyndighet skal Finanstilsynet kontrollere at prospektet oppfyller prospektregelverkets krav til fullstendighet, forståelighet og sammenheng.
For det første innebærer dette at Finanstilsynet ikke kontrollerer riktigheten av opplysningene som gis i prospektet. Finanstilsynets godkjennelse av et prospekt utgjør ingen bekreftelse på at informasjonen som er inntatt i prospektet, er korrekt. For det andre innebærer dette at Finanstilsynet ikke kontrollerer lovligheten av forhold som omtales i prospektet. Finanstilsynets godkjennelse av et prospekt utgjør derfor ingen bekreftelse på lovligheten av for eksempel selskapsrettslige forhold knyttet til en transaksjon eller forhold rundt utsteders virksomhet. For det tredje innebærer dette at Finanstilsynet ikke foretar noen kvalitativ vurdering av en eventuell investering i utstederen eller verdipapirene som prospektet omhandler.
2.2 Koordinering
Utsteder som skal utarbeide et prospekt, vil normalt benytte rådgiver som bistår med utarbeidelse og kontroll av prospektet. Rådgiveren skal fungere som kontaktperson for Finanstilsynet. Dersom utstederen benytter flere rådgivere ved utarbeidelse og kontroll av prospekt, skal utsteder utpeke én rådgiver som skal fungere som kontaktperson for Finanstilsynet. Kontaktpersonen skal stå for koordinering med Finanstilsynet, og all kontakt (herunder oversendelse av prospektutkast) med Finanstilsynet skal gå via kontaktpersonen, med mindre annet er avtalt.
Av hensyn til en effektiv kontrollprosess og for å forhindre forsinkelser, er det viktig at rådgiveren som fungerer som kontaktperson, har en aktiv dialog med revisor om kapitlene i prospektet som omhandler finansiell informasjon. Dette er særlig viktig dersom prospektet inneholder proforma finansiell informasjon, eller når utsteder har kompleks finansiell historikk.
2.3 Kontakt med Finanstilsynet
Søknader om prospektkontroll og andre skriftlige henvendelser skal sendes til
Finanstilsynet krever ikke at vedlegg sendes i original eller bekreftet kopi. Eventuelle forsøk på dokumentfalsk vil bli anmeldt. Finanstilsynet gjør imidlertid oppmerksom på at e-post med vedlegg er å betrakte som en åpen kanal. Avsender må derfor selv velge sikkerhetsnivå for oversendelsen.
Muntlige henvendelser kan rettes til seksjon for prospekt og finansiell rapportering.
2.4 Saksbehandlingstid
Saksbehandlingstiden ved kontroll av et prospekt avhenger av flere forhold, blant annet type transaksjon, fullstendigheten av det første prospektutkastet, utsteders behandling av Finanstilsynets kommentarer under prosessen og aktiviteten i markedet. Et prospekt som er til kontroll, vil normalt kommenteres og sendes mellom utsteder og Finanstilsynet tre til fire ganger. Normalt tar kontrollen av et gjennomarbeidet aksjeprospekt ca. fem til seks uker og et gjennomarbeidet obligasjonsprospekt ca. tre til fire uker.
Utsteder skal utarbeide en tidsplan for kontrollprosessen. Tidsplanen skal blant annet angi når utkast og tilbakemeldinger forventes oversendt under kontrollprosessen, og forventet dato for godkjennelse av prospektet. Mal for tidsplan inngår i søknadsskjemaet for prospektkontroll. For nærmere krav til utarbeidelse av tidsplan, se pkt. 4.4.
2.5 Bruk av «spor endringer» i prospektutkast
Alle endringer som foretas i etterfølgende utkast av et prospekt, skal merkes med funksjonen «spor endringer». Endringsmarkert dokument skal være i Word-format. Dersom utsteder gjør endringer utover det som følger av Finanstilsynets kommentarer, skal utsteder tydelig opplyse om hvilke endringer som er gjort ved innsendelse av nytt utkast.
3 Henvendelser før innsendelse av prospekt
3.1 Forhåndsveiledning
Finanstilsynet kan gi forhåndsveiledning om den finansielle informasjonen som skal vedlegges et prospekt. Det anbefales at utsteder ber om forhåndsveiledning dersom
- det skal gjennomføres særlig omfattende eller kompliserte transaksjoner
- prospektet inneholder opplysninger som kan reise tvil om korrekt finansiell informasjon er tatt inn[2]
- utsteder er i tvil om hvilken finansiell informasjon som skal tas inn
Finanstilsynet kan ikke gi rettslig bindende forhåndsveiledninger, men basert på opplysningene gitt i forespørselen, vil Finanstilsynet gi veiledning om hvordan et forhold forventes å bli behandlet. Finanstilsynets endelige behandling vil foretas når fullstendig prospekt er mottatt, og vil derfor kunne avvike fra forhåndsveiledningen. Dette er typisk aktuelt der ny informasjon foreligger.
Anmodning om forhåndsveiledning skal sendes inn som eget notat i vedlegg til e-post. Notatet skal inneholde fullstendig informasjon om hva henvendelsen gjelder. Det skal klart fremgå hvilke innholdskrav som er utløst, og hvordan utsteder planlegger å oppfylle de relevante innholdskravene. Dersom det er aktuelt, skal det også fremgå hvilke innholdskrav som det er aktuelt å vurdere, men som ikke anses for å være utløst.
Det er særlig viktig at all relevant informasjon fremgår av utsteders notat som oversendes Finanstilsynet for henvendelser knyttet til
- finansiell informasjon for utsteder
- finansiell informasjon for andre enn utsteder
- proforma finansiell informasjon
Dette innebærer blant annet at
- utsteder redegjør grundig for eventuelle transaksjoner som har funnet sted, eller som er planlagt gjennomført, og tar inn informasjon om gjennomføringstidspunkter (også regnskapsmessig) for disse
- regnskapsmessig behandling av sentrale transaksjoner forklares grundig og forankres i relevante regnskapsbestemmelser. Utsteder må forklare hvordan dette har påvirket den finansielle informasjonen som vurderes tatt inn i prospektet
- prinsippene som planlegges lagt til grunn for utarbeidelse av eventuell proforma finansiell informasjon, sammenstilt finansiell informasjon eller avgrenset finansiell informasjon forklares grundig
Av hensyn til en effektiv kontrollprosess og for å forhindre forsinkelser, bør revisor tidlig inkluderes i arbeidet med å forberede anmodning om forhåndsveiledning. Dersom anmodningen har vesentlige mangler, vil Finanstilsynet sende den i retur.
Ved innsendelse av prospekt der utsteder tidligere har mottatt forhåndsveiledning, skal utsteder i søknadsskjemaet bekrefte at det ikke har skjedd endringer som kan få betydning for vurderinger som ble gjort som en del av forhåndsveiledningen. Dersom dette ikke kan bekreftes, må utsteder oversende oppdatert notat med redegjørelse for endringene, og hvordan dette påvirker utsteders finansielle informasjon som skal tas inn i prospektet.
Dersom utsteder sender inn prospektutkast for kontroll før innsendt anmodning om forhåndsveiledning er ferdigbehandlet, kan Finanstilsynet utsette oppstart av kontrollen til forhåndsveiledningen er avsluttet. For å unngå forsinkelser i kontrollprosessen bør derfor anmodning om forhåndsveiledning sendes inn i god tid før forventet oppstart av prospektkontrollen.
3.2 Unntakssøknad
Finanstilsynet kan på nærmere vilkår innvilge unntak fra prospektregelverkets krav til innhold. Dersom utsteder ønsker å søke om unntak, må det sendes søknad om dette (unntakssøknad) til Finanstilsynet.
Unntakssøknaden skal inneholde en henvisning til det rettslige grunnlaget for søknaden, grundig redegjørelse for sakens omstendigheter, begrunnelse for hvorfor utsteder mener søknaden kan og bør innvilges, samt informasjon om hvilke opplysninger som foreslås tatt inn i prospektet for å kompensere for informasjonen som søkes utelatt.
Finanstilsynet tar gebyr for å behandle unntakssøknader. Behandlingen av søknaden begynner ikke før gebyret er betalt. Ved innbetaling gjelder tilsvarende fremgangsmåte som beskrevet i pkt. 4.3.
Dersom utsteder sender inn prospektutkast for kontroll før Finanstilsynet har behandlet ferdig innsendt unntakssøknad, kan tilsynet utsette oppstarten av kontrollen til behandlingen av unntakssøknaden er avsluttet. For å unngå forsinkelser i kontrollprosessen bør utsteder sende inn unntakssøknad i god tid før forventet oppstart av prospektkontrollen.
4 Innsendelse av prospekt til kontroll
4.1 Prospektsøknadens innhold
Utsteder skal sende følgende dokumenter til Finanstilsynet sammen med førsteutkastet av prospektet:
- Søknadsskjema: Søknadsskjema er tilgjengelig på nettsiden. Samtlige relevante felt i søknadsskjemaet skal fylles ut.
- Tidsplan: Mal for tidsplan inngår i søknadsskjemaet. For krav til utforming av tidsplanen, se pkt. 4.4.
- Kvittering for betalt prospektgebyr: For informasjon om betaling av prospektgebyr, se pkt. 4.3
- Prospektutkast: Utkast til prospektet skal sendes i Word-format. For krav om tilstrekkelig gjennomarbeidet førsteutkast, se pkt. 4.2.
- Vedlegg og dokumenter inntatt ved henvisning: Dokumenter som skal vedlegges prospektet, eller som skal tas inn ved henvisning, skal sendes sammen med førsteutkastet. Dette er typisk verdivurderingsrapporter, historisk finansiell informasjon, obligasjonslåneavtaler, samt signert proformaoppstilling sammen med signert revisorerklæring for proforma finansiell informasjon.
- Sjekklister: Utfylte sjekklister skal sendes i Word-format. For informasjon om valg og utfylling av sjekklister, se pkt. 4.5.
- Ved bruk av tidligere godkjent registreringsdokument: Dersom utsteder kun sender inn verdipapirdokument og eventuelt sammendrag for kontroll, må tidligere godkjent registreringsdokument vedlegges innsendelsen av førsteutkastet. I tillegg må utsteder enten (i) sende inn tillegg til tidligere godkjent registreringsdokument eller (ii) bekrefte at krav til slikt tillegg ikke er utløst.[3]
Dersom et førsteutkast har vesentlige mangler, kan Finanstilsynet sende utkastet i retur. Vesentlig mangel vil typisk foreligge der en eller flere påkrevde deler av prospektsøknaden er utelatt, eller dersom kravet om tilstrekkelig gjennomarbeidet førsteutkast ikke er oppfylt, se pkt. 4.2. Dersom Finanstilsynet sender utkastet i retur, vil det påpekes hvilke forhold som er mangelfulle. Finanstilsynet vil i slike tilfeller ikke ha begynt kontrollen, og et nytt utkast uten vesentlige mangler vil bli regnet som utsteders første prospektutkast.
4.2 Krav om tilstrekkelig gjennomarbeidet førsteutkast
En effektiv prospektkontroll forutsetter at utsteders første prospektutkast er tilstrekkelig gjennomarbeidet. Dette betyr at alle relevante innholdskrav er vurdert og forsøkt oppfylt på en dekkende måte (eventuelt markert som ikke relevant, se pkt. 4.5), og at relevante vedlegg er utarbeidet og oversendt Finanstilsynet.[4] Som hovedregel skal førsteutkastet være komplett.
For historisk finansiell informasjon for utsteder eller andre enn utsteder (herunder sammensatt finansiell informasjon (Combined financial information), og avgrenset finansiell informasjon (Carve-out financial information)) understreker Finanstilsynet at dette skal være i tråd med oppstilte krav, avlagt av foretaket og bekreftet av revisor.
For proforma finansiell informasjon understreker Finanstilsynet at
- signert proforma-regnskap og signert revisorerklæring skal foreligge ved innsendelse av førsteutkastet
- prinsippene som er lagt til grunn for utarbeidelsen, skal forklares grundig i prospektet
- kildene til proforma finansiell informasjon (vanligvis avlagt historisk finansiell informasjon) skal beskrives
- som hovedregel skal kildene til proforma tas inn i prospektet som vedlegg
Ikke alle opplysninger om utstederen, verdipapirene eller transaksjonen foreligger nødvendigvis på tidspunktet for innsendelse av førsteutkastet (f.eks. utvanningsgrad, aksjonæroversikt, informasjon om nye styremedlemmer og emisjonskurser). Dersom nødvendige opplysninger ikke er med i førsteutkastet, skal utsteder informere Finanstilsynet om dette, samt i hvilket utkast det forventes tatt inn. Utsteder skal også opplyses om dette i sjekklistene. Dersom dette er aktuelt, må utsteder ta høyde for noe lengre saksbehandlingstid. Finanstilsynet vurderer konkret hvor mye ekstra tid som vil medgå på grunn av manglende opplysninger.
Historisk finansiell informasjon skal være komplett i førsteutkastet. Dette gjelder all historisk finansiell informasjon for regnskapsperioder det skal være avlagt regnskaper for, uavhengig av om dette er ordinære avlagte regnskapsrapporter, sammensatt finansiell informasjon og avgrenset finansiell informasjon, eller regnskapsrapporter avlagt på et annet regnskapsspråk enn de opprinnelige regnskapsrapportene.
Historisk finansiell informasjon for regnskapsperioder det ikke ennå er avlagt regnskap for, men som skal avlegges eller publiseres i løpet av kontrollprosessen og skal tas inn i prospektet, kan likevel tas inn i andreutkastet. Dette kan typisk være delårsrapporter. Merk at dette får betydning for tidsplanen, ettersom det i slike tilfeller skal legges opp til minimum syv virkedager på Finanstilsynets andre tilbakemelding, se pkt. 4.4.
I noen tilfeller har utsteder bare i begrenset grad kvalitetssikret førsteutkastet før innsendelse fra rådgiver. I slike tilfeller må det potensielt gjøres store endringer i senere versjoner av prospektet, enten i form av ny informasjon, slettinger eller oppdaterte beskrivelser. Dersom utsteder gjør vesentlige endringer som følge av opplysninger som burde vært hensyntatt i førsteutkastet, vil Finanstilsynet kunne bruke lengre tid på neste tilbakemelding enn det tidsplanen viser.
Merk at et førsteutkast som Finanstilsynet mener ikke er tilstrekkelig gjennomarbeidet, kan sendes i retur, se pkt. 4.1.
4.3 Prospektgebyr – beregning og betaling
Det er gebyr for kontroll av EØS-prospekter og utførelse av andre funksjoner i forbindelse med prospektkontrollen. Prospektgebyret skal være betalt før Finanstilsynet begynner saksbehandlingen, og kvittering på betalt prospektgebyr skal derfor vedlegges søknaden. Betalingen skal merkes med utsteders navn.
For informasjon om refusjon av innbetalt prospektgebyr, se pkt. 5.2.
4.4 Tidsplan
Prospektsøknaden skal inneholde en indikativ tidsplan. Tidsplanen skal (i) være utformet i henhold til minstekravene i denne veiledningen, og (ii) den skal være realistisk.
Det anbefales å kontakte Finanstilsynet dersom det er usikkerhet eller særlige forhold knyttet til tidsplanen.
Minste antall virkedager[5] for Finanstilsynets tilbakemelding:
|
1) Noterte aksjeutstedere 2) Samtlige obligasjonsutstedere |
1) Unoterte aksjeutstedere 2) Aksjeutstedere som søker om førstegangsnotering på regulert marked |
---|---|---|
Førsteutkast |
7 virkedager |
10 virkedager |
Andreutkast |
5 virkedager[6] |
|
Tredjeutkast |
3 virkedager |
|
Etterfølgende utkast |
1 virkedag |
Fristen for Finanstilsynets tilbakemelding regnes fra neste virkedag etter mottatt utkast. Et prospekt skal være mottatt før kl. 24:00 for at fristen for Finanstilsynets første tilbakemelding skal begynne å løpe neste virkedag. Prospekter som sendes til Finanstilsynet etter kl. 24:00, vil anses mottatt neste virkedag.
Kravet om at tidsplanen skal være realistisk, innebærer at utsteder i tidsplanen må legge inn tiden det vil ta å innarbeide Finanstilsynets kommentarer og tiden Finanstilsynet antas å bruke på å gjennomgå nye versjoner av prospektet. Dette kan blant annet føre til at utsteder må planlegge for flere virkedager enn det som følger av minstekravene.
Tilbakemeldingstiden kan være lengre ved ferieavvikling og i perioder med uvanlig høy markedsaktivitet. Utstedere som vurderer kontrollprosesser som løper i ferieperioder, anbefales å kontakte Finanstilsynet i god tid før innsendelse for å planlegge prosessen.
Kontroll og godkjenning av prospekter innen fristene som følger av innsendt tidsplan, forutsetter
- et komplett og tilstrekkelig gjennomarbeidet prospektutkast, se pkt. 4.2
- innsendelse av neste utkast i henhold til tidsplanen
- at utsteder effektivt behandler Finanstilsynets kommentarer underveis i prosessen
Diskusjoner mellom utsteder og Finanstilsynet om innholdet i prospekter, vil kunne forlenge tiden til kontrollen og føre til flere utkast enn planlagt.[7]
Finanstilsynet må så raskt som mulig gjøres oppmerksom på eventuelle endringer eller forsinkelser i tidsplanen. Brudd på tidsplanen kan føre til at kontrollen tar lengre tid og føre til avbrudd av kontrollprosessen, se pkt. 5.2.
Tidsplanen er ikke rettslig bindende for Finanstilsynet, men utsteder kan som hovedregel forvente tilbakemelding i henhold til godkjent tidsplan. Merk at det likevel kan bli endringer i tidsplanen dersom dette anses nødvendig av hensyn til en forsvarlig saksbehandling. Dette er typisk aktuelt der utsteder ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til Finanstilsynets tilbakemeldinger, der utsteder har gjort flere vesentlige endringer i prospektet utover det som følger av Finanstilsynets tilbakemelding, eller der utsteder ikke har sendt inn nytt utkast i henhold til tidsplanen. Merk at endringer i tidsplanen, også som følge av forhold utenfor utsteders kontroll, kan føre til forsinket godkjennelse av prospektet.
Finanstilsynet forhåndsgodkjenner ikke tidsplaner. Godkjennelse av tidsplan skjer ved innsendelse av første prospektutkast. Selv om et forslag til tidsplan er sendt Finanstilsynet før oppstart av prosessen uten at tilsynet har hatt innsigelser til tidsplanen, kan det bli nødvendig å endre tidsplanen. Dette er typisk aktuelt der førsteutkastet har vesentlige mangler eller der tidsplanen ikke er i henhold til kravene i denne veiledningen. Det er utsteders ansvar at tidsplanen følger kravene.
4.5 Sjekklister
I tillegg til generelle innholdskrav (herunder krav om at prospektet skal inneholde all nødvendig informasjon), stiller prospektregelverket nærmere minstekrav til hvilke opplysninger som skal inngå i prospektet. Minstekravene følger av vedlegg til kommisjonsforordning (EU) 2019/980 og er tilgjengelige på Finanstilsynets nettsted [lenke]. Den samme kommisjonsforordningen regulerer hvilke sjekklister som kommer til anvendelse ved utarbeidelse av et prospekt. I forbindelse med prospektkontrollen omtales vedleggene som «sjekklister». Sjekklistene skal fylles ut av utsteder og legges ved prospektsøknaden.
Det stilles følgende krav til utsteders utfylling av sjekklistene:
- Henvisninger skal være så presise som mulig. Ved flere henvisninger i samme celle, skal det gå klart frem hvilke deler av innholdskravet den enkelte henvisningen gjelder. Det skal ikke tas inn flere henvisninger enn det som er nødvendig.
- Dersom et innholdskrav ikke anses relevant, skal det markeres som «N/A» i kolonnen for henvisninger. Dersom et innholdskrav er markert «N/A», skal det i kolonnen for kommentarer tas inn en forklaring på hvorfor kravet ikke anses relevant.
- Dersom et innholdskrav er relevant, men utsteder ønsker å søke om unntak, må det oversendes en unntakssøknad til Finanstilsynet. For mer informasjon om unntakssøknader,
se pkt. 3.2.
Merk at mangelfulle sjekklister kan medføre at prospektet sendes i retur, se pkt. 4.1.
5 Avslutning av kontroll
5.1 Godkjennelse av endelig prospekt
Godkjennelse av prospekter skjer på virkedager i Finanstilsynets normale arbeidstid. Utsteder og Finanstilsynet skal bli enige om datoen for godkjennelse. Utsteder kan ikke legge opp til kontroll av selve prospektet på godkjennelsesdagen. Finanstilsynet godkjenner prospekter per e-post på godkjennelsesdagen. Formelt brev om godkjenningen ettersendes utsteder per e-post.
Før Finanstilsynet godkjenner et prospekt, skal utsteder oversende følgende til Finanstilsynet innen kl. 12:00 på godkjennelsesdagen, med mindre noe annet er avtalt:
- endelig PDF-versjon av prospektet (inkl. alle vedlegg)
- bekreftelse på at den endelige PDF-versjonen er identisk med den siste Word-versjonen som Finanstilsynet kontrollerte
- signert ansvarserklæring
- melding om offentliggjøring som inneholder
- tidspunktet for når prospektet blir offentliggjort
- web-adressen(e) til der prospektet blir offentliggjort
Merk at det ikke kan gjøres endringer i et prospekt som er godkjent av Finanstilsynet. Dersom utsteder oppdager feil i et godkjent prospekt, må utsteder vurdere om det må utarbeides tillegg til prospektet.[8] Dersom krav om tillegg ikke er utløst, kan utsteder velge å informere markedet om feilen etter eget ønske.[9]
5.2 Avbrudd av kontrollen og refusjon av forhåndsbetalt prospektgebyr
Utsteder kan til enhver tid avbryte en kontrollprosess. Det bes om at Finanstilsynet i slike tilfeller blir underrettet så raskt som mulig.
Av hensyn til en effektiv og forsvarlig kontrollprosess kan Finanstilsynet avbryte en kontrollprosess i følgende tilfeller:
- Finanstilsynet har ikke mottatt et nytt, reelt prospektutkast[10] innen 20 virkedager etter Finanstilsynets forrige tilbakemelding.[11]
- Prospektutkastet har etter flere tilbakemeldinger fortsatt vesentlige mangler.
- Finanstilsynet mottar et utkast mer enn 10 virkedager etter Finanstilsynets forrige tilbakemelding, og det er ikke tatt tilstrekkelig hensyn til Finanstilsynets kommentarer.
Finanstilsynet gir skriftlig beskjed om kontroller som avbrytes.
Dersom Finanstilsynet har gitt første tilbakemelding på prospektutkastet, vil ikke innbetalt prospektgebyr bli refundert. Dersom den første tilbakemeldingen ikke er gitt, vil forhåndsbetalt prospektgebyr bli refundert fullt ut. Innbetalt prospektgebyr for behandling av unntakssøknad blir ikke refundert etter at unntakssøknad er mottatt.
6 Registrering av godkjent prospekt m.m.
Finanstilsynet har utviklet en portal (Prospektregisteret) hvor utsteder, tilbyder eller personen som søker om opptak til notering skal registrere godkjent prospekt, tillegg til prospekt og endelige vilkår. Informasjonen som registreres i portalen, registreres hos Finanstilsynet og videresendes til ESMA for offentliggjøring i deres register (ESMA Prospectus III).
Når et prospekt eller tillegg til prospekt er godkjent eller endelig vilkår er utfylt, skal utsteder, tilbyder eller personen som søker om opptak til notering, registrere disse i Prospektregisteret innen utgangen av første virkedag etter godkjenning. Merk at dokumentet må være registrert i Prospektregisteret senest kl. 14:00 på en virkedag for at Finanstilsynet skal kunne grensekrysse det neste virkedag.
Feil i forbindelse med registreringen i Prospektregistret kan føre til at registreringen avvises. Dette er typisk aktuelt der det ikke er gitt korrekt informasjon i ett eller flere datafelt, der påkrevet informasjon ikke er inkludert eller der feil dokumentasjon er lastet opp. Dersom registreringen avvises, må utsteder gjennomføre ny registrering. Dersom det er usikkerhet om hvilken informasjon som skal gis ved registreringen, anbefales det at utsteder kontakter Finanstilsynet.
7 Overføring av myndighet, grensekryssing, endelig vilkår og tillegg
7.1 Overføring av prospektmyndighet
Dersom utsteder ønsker å få et prospekt kontrollert av prospektmyndigheten i et annet EØS-land enn der utsteder er hjemmehørende etter Prospektforordningen, kan utsteder søke om overføring av prospektmyndighet.[12] Overføring krever aksept fra de berørte prospektmyndighetene.
Dersom utsteder ønsker å overføre prospektmyndighet fra Norge til et annet EØS-land, skal utsteder sende forespørsel om overføring av prospektmyndighet til Finanstilsynet. Forespørselen skal være på engelsk og minst inneholde
- utsteders kontaktinformasjon med adresse
- en beskrivelse av utsteder og tilbudet/noteringen som skal dekkes av prospektet
- informasjon om hvilke sjekklister prospektet skal utarbeides etter
Dersom Finanstilsynet aksepterer overføringen, vil Finanstilsynet føre prosessen overfor den aktuelle prospektmyndigheten. Finanstilsynet vil normalt behandle en forespørsel om overføring så raskt som mulig, og normalt innen tre virkedager, men merk at den mottakende prospektmyndigheten kan ha andre tidsfrister.
Dersom utsteder ønsker å overføre prospektmyndigheten til Norge fra et annet EØS-land, skal utsteder kontakte prospektmyndigheten i den EØS-staten der utsteder er hjemmehørende etter prospektforordningen.[13]
Overføring gjelder kun det aktuelle prospektet som søkes godkjent, og vil ikke ha virkning for etterfølgende kontroller av andre prospekter.
7.2 Grensekryssing
Dersom et prospekt er godkjent av prospektmyndigheten i et EØS-land, kan prospektet på nærmere vilkår benyttes ved tilbud og notering i andre EØS-land. En forutsetning for slik bruk er at prospektmyndigheten som har godkjent prospektet, sender melding om grensekryssing til ESMA og prospektmyndigheten i det landet hvor prospektet skal benyttes. Grensekryssing krever ikke aksept fra de berørte prospektmyndighetene, men merk at det kan gjelde særlige krav til språk for hele eller deler av prospektet dersom det skal grensekrysses.[14]
Dersom utsteder ønsker å grensekrysse et prospekt fra Norge til et annet EØS-land, skal utsteder sende forespørsel om grensekryssing til Finanstilsynet. Dersom utsteder allerede ved innsendelse av førsteutkastet er kjent med at prospektet skal grensekrysses, skal utsteder opplyse om dette i søknadsskjemaet. Grensekryssing kan tidligst gjennomføres dagen etter godkjennelse. Merk at det ved grensekryssing ut av Norge gjelder særlige krav til frist for registrering av prospekt i Finanstilsynets prospektregister, se pkt. 6.
Dersom utsteder ønsker å grensekrysse et prospekt til Norge fra et annet EØS-land, skal utsteder kontakte prospektmyndigheten som godkjente prospektet.
7.3 Endelige vilkår
Dersom det utarbeides endelige vilkår («final terms») under et grunnprospekt, skal disse
- sendes i PDF-format per e-post til Finanstilsynet for arkivering
- registreres av utsteder i Finanstilsynets prospektregister, se pkt. 6
7.4 Tillegg til prospekt
Ved behov for tillegg til prospekt skal utsteder sende søknad på vanlig måte som omtalt i pkt. 4.1.
Ettersom forholdet som utløser krav om tillegg ikke nødvendigvis er omfattet av et innholdskrav etter en sjekkliste, er det ikke behov for egne sjekklister. Utsteder må gå gjennom sjekklistene som prospektet er utarbeidet etter, og vurdere hvilke innholdskrav som påvirkes, og som dermed må oppdateres. Dersom informasjonen er relevant for flere innholdskrav, kan saksbehandlingen forkortes ved at utsteder legger ved en sjekkliste med kommentarer om hvorfor innholdskravet er/ikke er påvirket av den nye informasjonen.
Tillegg som utarbeides i en tegningsperiode, vil bli saksbehandlet så raskt som mulig. Slike tillegg skal inneholde informasjon om at tegningen kan trekkes.[15] I disse tilfellene kan kvittering for betalt prospektgebyr ettersendes av utsteder så snart dette er klart. Når utsteder i en tegningsperiode blir klar over at det må utarbeides tillegg, bør utsteder kontakte Finanstilsynet så snart som mulig for å planlegge fremdriften.
Noter
[1] Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1129 om prospekt (prospektforordningen). Regler om hjemstat følger av Prospektforordningen art. 2 (m).
[2] Dette er typisk aktuelt der prospektet inneholder informasjon om oppkjøp eller salg av virksomhet eller eiendeler, uten at utsteder har gitt en redegjørelse for hvorfor kravene til proforma finansiell informasjon ikke er utløst.
[3] For krav til tillegg ved bruk av tidligere godkjent registreringsdokument, se Prospektforordningen art. 10.
[4] Dersom krav til proforma finansiell informasjon er utløst, må vedlegg 20 være oppfylt og tilhørende signert revisorerklæring legges ved.
[5] Offentlige høytider og fridager medregnes ikke. Ved jul og påske skal ikke virkedagene i romjulen og påskehøytiden regnes med når man beregner Finanstilsynets frist for tilbakemelding.
[6] Likevel skal det regnes syv virkedager dersom andreutkastet inneholder ny historisk finansiell informasjon, se pkt. 4.2.
[7] Finanstilsynet vil av hensyn til investorbeskyttelse kunne anse noen forhold i et prospekt som særlig viktige, for eksempel informasjon om investeringer, risikoer, aksjonærer, ledelse og styre. I slike tilfeller kan Finanstilsynet be om at det tas inn tilleggsopplysninger utover innholdskravene i kommisjonsforordningen.
[8] Regler om tillegg følger av Prospektforordningen art. 23.
[9] Se ESMA Q&A pkt. 8.2. Merk likevel at prospektregelverket er et selvstendig regelverk, og at det derfor kan være påkrevet å offentligjøre informasjon etter regler om løpende forpliktelser (informasjonsplikt) for noterte foretak.
[10] Med «nytt, reelt prospektutkast» menes et prospektutkast hvor vesentlige deler av Finanstilsynets siste tilbakemelding er tatt hensyn til eller det er gjort vesentlige og nødvendige endringer. Prospektutkast med mindre endringer eller som etter Finanstilsynets vurdering er sendt inn for å trenere prosessen for å unngå avbrudd, avbryter dermed ikke fristen for avbrudd.
[11] Med «tilbakemelding» menes Finanstilsynets formelle tilbakemelding på et prospektutkast. Annen kommunikasjon mellom Finanstilsynet og utsteder avbryter dermed ikke fristen for avbrudd.
[12] Overføring av prospektmyndighet er regulert i Prospektforordningen artikkel 20 nr. 8.
[13] Regler om hjemstat følger av Prospektforordningen art. 2 (m).
[14] For spørsmål om krav til språk ved grensekryssing må utsteder kontakte prospektmyndigheten i det EØS-landet som prospektet skal grensekrysses til.
[15] Se Prospektforordningen art. 23 nr. 2.