Gjenopprettingsplaner
Publisert: 19. november 2019
Sist endret: 13. februar 2023
Gjenopprettingsplanen utgjør en viktig del av foretakets beredskap for å håndtere alvorlige stressituasjoner. Foretaket skal vurdere og dokumentere relevante tiltak som kan bidra til å gjenopprette foretakets finansielle stilling under alvorlig stress. Ved hjelp av gjenopprettingsscenarioer skal foretaket vurdere effekten av tiltakene og foretakets samlede evne til å gjenopprette den finansielle stillingen i en stressituasjon (gjenopprettingskapasitet). Finanstilsynet har publisert et rundskriv med retningslinjer for gjenopprettingsplaner (rundskriv 1/2022).
Krav til innhold, omfang og oppdatering av gjenopprettingsplan følger av finansforetaksloven § 20-5, samt forskrift om utfyllende regler til finansforetaksforskriften kapittel 20 (del 4). Kravet til å utarbeide gjenopprettingsplan gjelder banker, kredittforetak, enkelte verdipapirforetak, holdingforetak og andre morselskap i finanskonsern der slike foretak inngår, samt for finansieringsforetak som inngår i finanskonsern. Dersom flere foretak i samme konsern er omfattet, skal planen som hovedregel dekke hele konsernets virksomhet.
Foretaket skal ikke legge til grunn statlige støttetiltak, og gjenopprettingstiltakene skal kunne gjennomføres raskt og med minst mulig skadevirkninger for kunder, andre finansforetak og økonomien for øvrig. Foretaket må vurdere og dokumentere i hvilken grad de ulike tiltakene er egnet til å gjenopprette foretakets finansielle stilling i lys av en bankspesifikk krise, systemkrise og et scenario hvor disse kombineres. For systemviktige foretak og foretak underlagt forenklede krav gjelder egne regler.
Gjenopprettingsplanen skal beskrive hvordan foretakets system for risikostyring er egnet til å fange opp en gryende krise, med beskrivelse av relevante indikatorer og hvordan foretaket overvåker, identifiserer, rapporterer og håndterer brudd på gjenopprettingsindikatorer. Foretaket skal vurdere juridiske, operasjonelle og finansielle forhold som kan være til hinder for effektiv gjennomføring av gjenopprettingstiltak og/eller redusere effekten av de ulike tiltakene. Ved vurdering av gjenopprettingskapasitet må foretaket ta hensyn til relevante aspekter som eierforhold, organisatoriske forhold og kapasitet. Foretak som har samfunnskritiske funksjoner, må beskrive hvordan funksjonene vil opprettholdes ved gjennomføring av tiltak.
Styret må påse at gjenopprettingsplanen oppdateres jevnlig og at gjenopprettingsplanen er tilstrekkelig integrert i foretakets øvrige rammeverk for risikostyring.
Gjenopprettingsplanen skal som hovedregel oppdateres årlig. Ved vesentlige endringer, eller dersom Finanstilsynet pålegger det, skal gjenopprettingsplanen oppdateres oftere. For foretak underlagt forenklede krav gjelder egne regler. Når gjenopprettingsplanen er oppdatert, skal styret påse at den oversendes Finanstilsynet. Foretakene bes benytte Altinn-skjema KRT-1226. Dersom Finanstilsynet vurderer at planen har vesentlige mangler, kan Finanstilsynet blant annet kreve at foretaket utarbeider en revidert gjenopprettingsplan innen tre måneder, jf. finansforetaksloven § 20-5 tredje ledd.
Brudd på gjenopprettingsindikatorer skal rapporteres til relevant beslutningsnivå innen én virkedag etter at brudd er konstatert, og foretaket skal gi melding til Finanstilsynet om brudd på gjenopprettingsindikatorer senest innen to virkedager etter at brudd er konstatert. Brudd på gjenopprettingsindikatorer meldes Finanstilsynet via Altinn-skjema KRT-1228.
For mer informasjon om Finanstilsynets forventninger til foretakenes gjenopprettingsplaner, herunder forenklede krav, se: