Ulike tilsynsmetoder revisorer og revisjonsselskaper
Publisert: 11. april 2017
Sist endret: 12. november 2022
Finanstilsynet kan utføre tilsynet med revisorer og revisjonsselskaper på ulike måter, blant annet som stedlig tilsyn, kontorbasert tilsyn, dokumentbasert tilsyn, tematilsyn og annet tilsynsarbeid.
Stedlig tilsyn
Når Finanstilsynet mottar innrapporteringer eller signaler blir det vurdert hvor alvorlig det ser ut til å være og om stedlige tilsyn bør gjennomføres. Innrapporteringer fra Den norske Revisorforening (DnR) i henhold til retningslinjer for samarbeid, fører som hovedregel til stedlig tilsyn.
Det amerikanske revisortilsynet PCAOB (Public Company Accounting Oversight Board) gjennomfører periodisk kvalitetskontroll med alle revisorer som reviderer foretak notert på amerikansk børs, minst hvert 3. år. Dette gjelder fire norske revisjonsselskaper. PCAOB gjennomfører tilsyn samtidig med Finanstilsynet. Slike fellestilsyn ledes av Finanstilsynet, men PCAOB og Finanstilsynet rapporterer til revisjonsselskapet hver for seg.
Stedlige tilsyn blir normalt varslet rundt tre uker i forveien. Finanstilsynet innhenter selv informasjon fra andre offentlige registre. I tillegg blir regnskapsfører bedt om å sende inn nærmere opplysninger.
Antallet inspektører og hvor lenge Finanstilsynet er ute hos revisor, avhenger av hva som er grunnlaget for tilsynet. Er grunnlaget et signal gjennomføres tilsynet normalt med to eller tre inspektører, i en til to dager. Er det en periodisk kvalitetskontroll med et av de store revisjonsselskapene, kan det være seks til åtte inspektører over 14 dager. I disse tilfellene er det også med jurister og IKT-eksperter, i tillegg til revisorer. Det lages en møteplan og detaljert program. Dette er særlig viktig når det er fellestilsyn med PCAOB, fordi det da er mange inspektører og mange involverte fra revisjonsselskapets side. I tillegg til revisorlovens krav til revisjonsselskaper, blir både revisjonsselskapets interne kontroll og enkeltoppdrag vurdert. For at tilsynet skal kunne gjennomføres mest mulig effektivt er det viktig at Finanstilsynet rask settes i stand til å danne seg et bilde av faktum og at revisor bidrar til dette.
I kontrollen av enkeltoppdrag vil Finanstilsynet se etter hvilke revisjonsbevis som foreligger som grunnlag for revisors konklusjon. Det vil si at dokumentasjonen gjennomgås for å kontrollere at revisor har satt seg inn i den aktuelle virksomheten og eventuelt den særlovgivning som gjelder, hvilke revisjonshandlinger som er planlagt, hvilke handlinger og vurderinger som er gjort og hvilke konklusjoner revisor har trukket på bakgrunn av dette. Oppdragsansvarlig revisors involvering i og kontroll av arbeidet, vil også bli vurdert av Finanstilsynet. Selv om revisor gis anledning til å supplere med muntlige kommentarer og forklaringer, vil det bare være dersom det foreligger annet faktum som støtter opp under det revisor hevder at er gjort, at Finanstilsynet kan legge revisors forklaring til grunn. Det er et klart lovkrav at revisors konklusjoner må være dokumentert slik at de er etterprøvbare. Revisors muntlige etterfølgende forklaringer under tilsynet, oppfyller ikke dette lovkravet.
I kontrollen av at revisor oppfyller lovkravet om å ha et forsvarlig system for intern kvalitetskontroll av revisjonsvirksomheten, vurderer Finanstilsynet hvilke interne rutiner som foreligger, om de har et innhold og form som gjør at de er et egnet bidrag til å sikre revisjonskvalitet, at de er kjent og tilgjengelig for de som skal bruke dem, at de oppdateres og at det er iverksatt tiltak for å kontrollere etterlevelsen og sanksjonere manglende etterlevelse. Ut fra omfang og risiko i revisjonsvirksomheten, blir revisor bedt om å legge frem retningslinjer på ett eller flere av følgende områder:
- «Tonen på toppen»
- Etikk og uavhengighet
- Aksept og fortsettelse av revisjonsoppdrag
- Incentiver - topplederoppfølging
- Incentiver - øvrige ansatte
- Revisjonsmetodikk og arbeidsprogrammer
- Opplæring, sertifiseringsprogrammer
- Konsultasjoner - når og hvordan
- Kontroll av revisjonsarbeid
- Kontroller rettet mot annet arbeid
- Dokumentasjon av eget arbeid og IKT sikkerhet
- Rutiner for intern overvåkningskontroll
- Håndtering av signaler, klager og søksmål
Bokstavinndelingen A-M viser til tilsynsprogrammet, "Common Audit Inspection Methodology", forkortet til CAIM. Programmene er utarbeidet i samarbeid med andre tilsynsmyndigheter i Europa, organisert i European Audit Inspection Group (EAIG). Programmene er utarbeidet slik at de dekker krav som følger av den internasjonale bransjefastsatte standarden ISQC 1. Finanstilsynet har supplert de enkelte programmene slik at kontrollene også fanger opp de særlige kravene som følger av revisorloven, for eksempel til uavhengighet og særattestasjoner. Finanstilsynet kontrollerer at revisor etterlever hvitvaskingsregelverket, herunder rapporter mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
På slutten av det stedlige tilsynet vil Finanstilsynet oppsummere funnene etter tilsynet med ledelsen og de oppdragsansvarlige revisorene.
Etter det stedlige tilsynet utarbeider Finanstilsynet en foreløpig tilsynsrapport. Målet er at Finanstilsynet under det stedlige tilsynet, skal har fått en oversikt over det faktumet som er nødvendig for å vurdere revisjonsvirksomheten. Det kan likevel være nødvendig med ytterligere kontakt for å avklare faktum som er viktig for Finanstilsynets vurdering. I den foreløpige tilsynsrapporten beskrives feil og mangler som Finanstilsynet mener det er nødvendig å gi en tilbakemelding på. Det Finanstilsynet har funnet i orden eller som er bagatellmessige feil og mangler, blir ikke kommentert. Den foreløpige tilsynsrapporten skal normalt sendes til revisor i løpet av en måned etter at tilsyn fant sted.
Revisor gis anledning til å kommentere både det faktum Finanstilsynet har lagt til grunn, lovgrunnlaget, og de vurderingene Finanstilsynet har gitt uttrykk for. Finanstilsynet setter en frist for tilbakemelding, som normalt er på rundt tre uker. Brevet sendes som hovedregel til revisjonsselskapet. Finanstilsynet forutsetter da at revisjonsselskapets svar er avklart med den eller de revisorene som var ansvarlig for de oppdragene Finanstilsynet kontrollerte.
Etter å ha vurdert revisors tilsvar, utarbeider Finanstilsynet endelige tilsynsrapport i saken. Hvor lang tid som går før Finanstilsynet kan konkludere, avhenger av innholdet i revisors tilbakemelding. Finanstilsynets tilsynsrapporter er ikke vedtak etter forvaltningsloven, og kan ikke påklages.
Finanstilsynets tilsynsrapporter er offentlige og publiseres på Finanstilsynets nettsted. Rapportene etter tilsyn i selskaper som inngår i de seks største internasjonale revisjonsnettverkene legges også inn i en database som er opprettet av EAIG. Det er bare de tilsynsmyndighetene som deltar i EAIG som har tilgang til informasjonen som ligger i databasen.
Dersom Finanstilsynet finner at feilene og manglene er så alvorlige at godkjenningen som revisor eller revisjonsselskap må kalles tilbake, vil Finanstilsynet varsle om at det vil bli fattet vedtak om tilbakekall av godkjenningen som revisor eller revisjonsselskap. Et slikt brev vil bli sendt til den revisoren det gjelder, eventuelt med kopi til revisjonsselskapet. Etter å ha mottatt revisors kommentarer, vil Finanstilsynet gjøre en fornyet vurdering, og avgjøre om vedtak skal fattes eller om saken skal avsluttes med endelige merknader. Dersom Finanstilsynet fatter vedtak om tilbakekall av godkjenningen som revisor eller revisjonsselskap, kan dette vedtaket påklages. Klagen vil bli behandlet av Klagenemnden for revisor- og regnskapsførersaker. Klagenemndens vedtak er tilgjengelig på Lovdata.
Kontorbasert tilsyn
En innrapportering eller annet signal kan også bli fulgt opp av Finanstilsynet uten at det gjennomføres et stedlig tilsyn. Dette gjelder hovedsakelig i tilfeller der Finanstilsynet mottar melding om at en revisor eller revisjonsselskap ikke har oppfylt sin plikt til å levere selvangivelse og/eller regnskap rettidig. Det sendes da brev der Finanstilsynet gir uttrykk for sitt syn på rettslig grunnlag, faktum og vurderinger som revisor eller revisjonsselskap gis anledning til å kommentere for Finanstilsynet avslutter saken med endelige merknader eller vedtak.
Revisor eller revisjonsselskap blir normalt orientert om signaler eller innrapporteringer Finanstilsynet mottar, selv om de ikke følges opp med stedlig eller kontorbasert tilsyn. I et slikt orienteringsbrev blir revisor eller revisjonsselskapet bedt om å vurdere det aktuelle forholdet og eventuelt iverksette tiltak som kan hindre at forholdet gjentar seg. Vurderingen skal oppbevares som en del av oppdragsdokumentasjonen, slik at Finanstilsynet kan kontrollere at det er gjort en forsvarlig vurdering, for eksempel dersom det på et senere tidspunkt gjennomføres stedlig tilsyn.
Dokumentbasert tilsyn
Hvert annet eller tredje år skal ansvarlig revisor og revisjonsselskap som står oppført i Revisorregisteret besvare en rekke spørsmål. Denne egenmeldingen er egnet til å bidra til at revisorene og revisjonsselskapene overholder gjeldende lovkrav, for eksempel pliktig etterutdanning, krav til organiseringen m.m. av revisjonsvirksomheten. Svarene, og manglende svar, gir grunnlag for oppfølgning overfor den enkelte revisor og selskap. I tillegg gir det dokumentbaserte tilsynet et bilde av endringer som skjer i revisjonsbransjen. Det lages en oppsummerende rapport etter hvert dokumentbasert tilsyn.
Dokumentbasert tilsyn gjennomføres i Altinn. Ansvarlig revisor og revisjonsselskaper vil få melding fra Altinn når egenmelding skal besvares. Det vil også bli gitt informasjon på Finanstilsynets og bransjeforeningenes nettsted. Det er viktig at dette besvares i tide. Manglende besvarelse vil kunne få betydning for godkjenningen.
Tematilsyn
Finanstilsynet gjennomfører hvert år tematilsyn. Formålet er å kartlegge hvordan en definert problemstilling faktisk blir håndtert av revisorbransjen, for deretter å vurdere om Finanstilsynet mener at det er behov for endringer. Etter tematilsynet er gjennomført, blir det utarbeidet en fellesrapport som offentliggjøres. Der oppsummerer Finanstilsynet de funn som er gjort, og gir uttrykk for om situasjonen anses tilfredsstillende på det aktuelle området.
Annet tilsynsarbeid
I tillegg til de ulike tilsynsformene beskrevet over, har Finanstilsynet en løpende dialog med bransjen, blant annet gjennom årlige kontaktmøter med Revisorforeningen og de fem største revisjonsselskapene. Sentralt i disse møtene er utviklingen i rammebetingelsene for bransjen og hvordan henholdsvis Revisorforeningen og de store revisjonsselskapene gjennomfører kvalitetskontroll og overvåkning av hvordan oppdragsansvarlige revisorer utfører og dokumenterer sitt arbeid samt etterlever bestemmelser om uavhengighet, objektivitet, etterutdannelse mv.