Forbud mot markedsmanipulasjon
Publisert: 22. februar 2021
Sist endret: 12. november 2022
Markedsmanipulasjon innebærer at markedsmekanismene forstyrres på en måte som medfører at markedsbildet fremstår annerledes enn det som er realiteten. Markedsmanipulasjon kan typisk være at det skapes et inntrykk av en kjøps- eller salgsinteresse som ikke er reell. Et annet eksempel er at det spres misvisende eller falsk informasjon, som fremstilles som korrekt eller fullstendig og troverdig.
Om forbudet mot markedsmanipulasjon
MAR artikkel 15 forbyr markedsmanipulasjon og forsøk på dette, mens det i artikkel 12 er gitt eksempler på hva som skal anses som markedsmanipulasjon. Beskrivelsen utfylles videre i vedlegg I til MAR og underrettsakt 2016/522.
Listen i MAR artikkel 12 nr. 1 angir forhold som kan indikere at en opptreden utgjør markedsmanipulasjon. Markedsmanipulasjon vil blant annet kunne være inngåelse av enhver transaksjon, plassering av en handelsordre eller enhver annen atferd som "gir eller er egnet til å gi falske eller villedende signaler om tilbudet, etterspørselen eller kursen" eller som "sikrer eller er egnet til å sikre kursen [..] på et unormalt eller kunstig nivå" på ett eller flere finansielle instrumenter, en tilknyttet spotkontrakt på varer eller et auksjonsprodukt basert på utslippskvoter. Også inngåelse av transaksjoner eller plassering av ordre eller annen atferd ved bruk av falske planer eller enhver form for bedrag, utbredelse av opplysninger i media eller på annen måte, eller annen atferd, kan være markedsmanipulasjon. Om forbudet er overtrådt må vurderes konkret.
Det er gitt eksempler på forhold som er eller kan utgjøre markedsmanipulasjon i vedlegg I til MAR, samt i utfyllende bestemmelser i underrettsakt 2016/522. Det gjelder enkelte unntak fra forbudet ved såkalt stabilisering og tilbakekjøp (Buy back). Det vises til verdipapirhandelloven §3-1, jf. MAR artikkel 15, jf. artikkel 12.
Om akseptert markedspraksis (AMP)
En transaksjon, en plassert handelsordre eller annen atferd, som i utgangspunktet anses som markedsmanipulasjon (da den gir eller er egnet til å gi falske eller villedende signaler om tilbudet, etterspørselen eller kursen på blant annet et finansielt instrument), omfattes likevel ikke av forbudet mot markedsmanipulasjon dersom vedkommende kan godtgjøre at transaksjonen, ordren eller atferden ble foretatt av legitime grunner og er i samsvar med fastsatt akseptert markedspraksis (AMP).
Det er nasjonale tilsynsmyndigheter (Finanstilsynet for Norges del) som fastsetter at det gjelder en eventuell AMP i det aktuelle markedet. Fastsettelsen skjer etter en vurdering hvor det blant annet tas hensyn til kriteriene i en ikke-uttømmende liste angitt i MAR artikkel 13 og i utfyllende underrettsakt 2016/908. Før eventuell fastsettelse av en AMP skal Finanstilsynet rådføre seg med relevante organer, herunder representanter for utstedere, verdipapirforetak, kredittinstitusjoner, investorer, markedsoperatører som driver en multilateral handelsfasilitet (MHF), en organisert handelsfasilitet (OHF) og regulert marked, og andre myndigheter om hvorvidt en markedspraksis bør fastsettes som akseptert markedspraksis. Finanstilsynet har per dags dato ikke fastsatt noen AMP-er.
Før eventuell fastsettelse av en AMP skal de nasjonale tilsynsmyndighetene underrette ESMA, som innen to måneder skal avgi en uttalelse om i hvilken grad AMP-en er i tråd med de kriterier som stilles.
- ESMAs uttalelser
- ESMA avgir årlig rapporter om anvendelse av akseptert markedspraksis (AMP)
- I 2017 avga ESMA en generell uttalelse om AMP-er under MAR (ESMA 70-145-76)
For nærmere om kriteriene for og prosedyrene ved fastsettelse av en AMP, herunder prosessen for underrettelse av ESMA vises det til MAR artikkel 13 og kommisjonsforordning 2016/908.
Rapportering, tilsyn og sanksjonering
Finanstilsynet fører tilsyn med overholdelse av forbudet mot markedsmanipulasjon. For nærmere om plikten til å forebygge og rapportere mistenkelige ordre og transaksjoner, se Forebygging av markedsmisbruk og rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner (STORs). Dersom Finanstilsynet finner at det er grunnlag for mistanke om markedsmanipulasjon, vil saken undersøkes nærmere. Overtredelse av forbudet etter MAR artikkel 15, kan medføre overtredelsesgebyr etter verdipapirhandelloven §21-1. Forsettlige eller uaktsomme overtredelser kan straffes med bøter eller fengsel inntil 6 år etter verdipapirhandelloven § 21-15(1).
Regelverk
Regler om markedsmanipulasjon følger av:
- MAR artikkel 15 (forbudet)
- MAR artikkel 12 (definisjon av markedsmanipulasjon)
- MAR vedlegg I (indikatorer på manipulerende atferd)
- Underrettsakt 2016/522, artikkel 4, Vedlegg I og II (indikatorer på manipulerende atferd)
For nærmere veiledning se:
- MARs fortale punktene 7, 20, 38, 41-45, 47, 64-65, 68, 86
- ESMAs spørsmål- og svar-dokument ESMA-70-145-111 ("ESMAs Q&A om MAR") punktene 5.1, 7.2
Regler om AMP, følger av:
- MAR artikkel 13
- Underrettsakt 2016/908
For nærmere veiledning se:
- ESMAs veiledning om AMP-er
- ESMAs opinions om AMP-er
- ESMAs årlige rapport om anvendelse av akseptert markedspraksis (AMP). Rapporten for 2020 er tilgjengelig
For nærmere informasjon – se Regelverk
Relevant informasjon
- Markedsatferd
- Generelt om sanksjonering ved brudd på markedsatferdsregler
- Forebygging av markedsmisbruk og rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner (STORs)
- Forbud mot innsidehandel og tilskyndelse til innsidehandel
- Forbud mot ulovlig spredning av innsideinformasjon (taushetsplikt)
- Offentliggjøring og utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon (løpende informasjonsplikt)
- Meldeplikt for personer med ledelsesansvar (primærinnsidere) og deres nærstående
- Flaggeplikt
- Shortsalg og rapportering av shortposisjoner
- Tilbakekjøp (Buy back)
- Stabilisering
- Innsidelister
- Markedssonderinger
- Investeringsanbefalinger
- MAR og utslippskvotemarkedet
- Varsling