Forbud mot ulovlig spredning av innsideinformasjon (taushetsplikt)
Publisert: 22. februar 2021
Sist endret: 12. november 2022
MAR forbyr ulovlig spredning av innsideinformasjon. Formålet med reglene er å sikre at det bare er personer med et saklig og velbegrunnet behov for innsideinformasjon som gis tilgang til slike opplysninger.
Nærmere om ulovlig spredning av innsideinformasjon
MAR artikkel 14 bokstav c) forbyr ulovlig spredning av innsideinformasjon.
Etter MAR artikkel 10 nr. 1 foreligger ulovlig spredning av innsideinformasjon når en person besitter innsideinformasjon og sprer informasjonen til en annen person, med mindre spredningen skjer som ledd i den normale utøvelsen av vedkommendes arbeid, yrke eller forpliktelser.
Videre presiseres det i MAR artikkel 10 nr. 2 at videreformidling av anbefalinger eller tilskyndelser som nevnt i artikkel 8 nr. 2 anses som ulovlig spredning av innsideinformasjon dersom vedkommende som sprer anbefalingen eller tilskyndelsen vet eller burde vite at den baserer seg på innsideinformasjon.
I Prop. 96 LS (2018-2019) punkt 6.5.5 uttaler Finansdepartementet følgende om uttrykket “spredning” av innsideinformasjon:
Når det gjelder betydningen av utrykket spredning av innsideinformasjon (eng. disclosure) bemerker departementet at begrepet også omfatter unnlatelser og passivitet, herunder spredning som følge av at dokumenter er gjenglemt, at tilgangen til dokumentene i saksbehandlingssystemet ikke er forsvarlig skjermet etc. Uttrykket omfatter også situasjoner der informasjon gis eller søkes gitt til kun én annen person.
Forbudet gjelder både fysiske og juridiske personer, og omfatter enhver som besitter innsideinformasjon, herunder personer som tilfeldigvis kommer i besittelse av innsideinformasjon.
Det følger videre av MAR artikkel 11 nr. 4 at markedssondering som følger angitte prosedyrer i MAR artikkel 11 nr. 3 og nr. 5, skal anses å skje som ledd i den normale utøvelsen av en persons arbeid, yrke eller forpliktelser. Det vil si at slik markedssondering ikke anses som overtredelse av forbudet mot spredning av innsideinformasjon etter artikkel 10 nr. 1.Bestemmelsene om markedssondering er nærmere beskrevet her.
Det er inntatt særlige regler i MAR artikkel 21 om hvordan informasjon som offentliggjøres eller formidles gjennom media skal vurderes. Der informasjon offentliggjøres eller formidles eller anbefalinger utarbeides eller formidles for journalistiske formål eller som en annen form for ytring i media, skal regler som gjelder pressefrihet, ytringsfrihet og regler eller uskrevne normer som gjelder for journalister, vektlegges når slik spredning av informasjon vurderes opp mot forbudene mot ulovlig spredning av innsideinformasjon og markedsmanipulasjon (MAR artikkel 12 nr. 1 c)) eller krav til investeringsanbefalinger mv. Dette gjelder ikke dersom den som formidler informasjonen for eksempel oppnår fordeler av offentliggjøringen eller formidlingen, eller dersom det gjøres for å villede markedet.
Rapportering, tilsyn og sanksjonering
Finanstilsynet fører tilsyn med overholdelse av forbudet mot ulovlig spredning av innsideinformasjon. Dersom Finanstilsynet etter egne undersøkelser finner at det kan være mistanke om ulovlig spredning av innsideinformasjon, vil det bli vurdert om saken skal behandles administrativt av Finanstilsynet eller anmeldt til politiet. Overtredelse av forbudet kan medføre overtredelsesgebyr etter verdipapirhandelloven § 21-1 (1). Forsettlige eller uaktsomme overtredelser kan straffes med bøter eller fengsel inntil 4 år etter verdipapirhandelloven § 21-15 (2) jf. MAR artikkel 14 bokstav c.
Regelverk
Regler om ulovlig spredning av innsideinformasjon følger av:
- MAR artikkel 14 bokstav c (forbudet)
- MAR artikkel 10 (definisjon av ulovlig spredning av innsideinformasjon)
- MAR artikkel 7 (definisjon av innsideinformasjon)
For nærmere informasjon – se Regelverk
Relevant informasjon
- Markedsatferd
- Forbud mot markedsmanipulasjon
- Generelt om sanksjonering ved brudd på markedsatferdsregler
- Forebygging av markedsmisbruk og rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner (STORs)
- Forbud mot innsidehandel og tilskyndelse til innsidehandel
- Offentliggjøring og utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon (løpende informasjonsplikt)
- Meldeplikt for personer med ledelsesansvar (primærinnsidere) og deres nærstående
- Flaggeplikt
- Shortsalg og rapportering av shortposisjoner
- Tilbakekjøp (Buy back)
- Stabilisering
- Innsidelister
- Markedssonderinger
- Investeringsanbefalinger
- MAR og utslippskvotemarkedet
- Varsling